Dagligen inom mitt jobb så stöter jag på ofullständiga/ej aktuella gruppschemor till centraler.
Detta gör att jag ofta skiter i att lokalisera säkringen i större centralen när jag ska göra nåt snabbt t.ex. Byta en brytare.
Men har tröttnat på att jobba pä detta sätt nu och undrar om det finns något instrument el liknande som man snabbt kan identifiera rätt säkring med?
Det finns ju ett instrument man sätter i uttaget men oftast så brukar hela centralen lya/tjuta lika högt ooavsett vilken säkring man sätter andra delen av instrumentet emot.
Ibland blir det så att man testar sig fram helt enkelt. man får hoppas att man inte släcker någon dator annars är det mesta bara att bryta så länge det inte är maskiner. Jag Funderar faktiskt på att köpa mig två komradio och sätta en vid voltpennan vid uttaget och ha den andra med mig så att jag hör när det slutar tjuta. Sen får man försöka bryta det som känns logiskt. och titta på ritningar som är förlegade både 2 och 3 gånger.
Fast svårt att lokalisera en grupp om man har typ 100 säkringar och de flesta kablar är samma och nästan bara 10A.
Enda riktiga är väl att förklara läget att centralen måste dokumenteras upp och saneras för att spara pengar i framtiden. Det är aldrig fel att gå ut med ett par extra grupper ner i ett par dosor så att man senare kan lägga in kablar utan att arbeta med spänning då många äldre centralen är dåligt sektionerade.
En kväll/Morgon/Helg jobb för 2-3 pers.Släck hela centralen. Skruva i säkring för säkring Kontrollera vad som funkar och märk upp. bryt sedan bort eller låt det vara igång. Så länge man vet att man inte felmärker en tidigare grupp som man evt missar ett uttag på.
Alexander Lind skrev: "Spårhunden" VS3 har oftast fungerat bra för mig. Kan ibland "höra" över på säkringar på samma fas
Slår även jag ett slag för Spårhunden. Har endast använt den 5-6 gånger men har fungerat bra, vid långa avstånd får man öppna dörrar så radiovågorna går fram!
Alexander Lind skrev: "Spårhunden" VS3 har oftast fungerat bra för mig. Kan ibland "höra" över på säkringar på samma fas
Slår även jag ett slag för Spårhunden. Har endast använt den 5-6 gånger men har fungerat bra, vid långa avstånd får man öppna dörrar så radiovågorna går fram!
Lägger min röst på Spårhunden jag med. Fungerar skitbra.
Henrik: Tips vid längre sträckor: Plugga i en skarvsladd i uttaget du ska identifiera och sedan utrustningen i skarvsladden :tummeupp:
Lägger min röst på Spårhunden jag med. Fungerar skitbra.
Henrik: Tips vid längre sträckor: Plugga i en skarvsladd i uttaget du ska identifiera och sedan utrustningen i skarvsladden :tummeupp: