Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Frågor om takantenn

23 maj 2017 19:16 #1 av lars pettersson
Jag var tvungen att ta ner min gamla TV antenn och tänker köpa ny. Antennmasten sitter kvar på taket och ur den sticker det ut 20cm antennkabel. Den ger en skaplig TV signal i antennuttaget på övervåningen med signalstyrka 75–95%.
Jag är helt främmande på området och har ett väldigt praktiskt problem. Den nya antennen skall anslutas till antennkabeln med F-kontakt. Jag kan visst skruva en twist-on F-kontakt på kabeln. Men sen måste ju den skruvas in i antennen med rätt många varv. Jag kan ju omöjligen tvinna antennkabeln på det sättet. Hur brukar man lösa det?
Jag har också problem med TVen på nedre våningen i huset. Den får ingen signal alls. Kan det bero på att signalstyrkan från kabelstumpen ändå år för låg? Jag hade tidigare kabel-TV och återanvänder uttagen men bytte deras plats då signalen tidigare kom in i huset nerifrån och numera kommer in uppifrån.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2017 06:08 #2 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Frågor om takantenn
Anslutningsmuttern kontakten är väl lekande?

Projektledare el, styr och automation

24 maj 2017 10:02 #3 av Torbjörn Forsman
Ja, den brukar vara lekande. Men jag har sett en del riktigt billiga och undermåliga F-kontakter där den är fast. Ibland händer det också att den lekande muttern skär fast i kontakten och man måste lirka för att få loss den.

Överhuvudtaget brukar twist-on-kontakter inte vara så lyckade, om det överhuvudtaget ska fungera att montera en sådan så måste det vara en antennkabel av god kvalitet med tät skärmfläta, kabelns mått måste också passa exakt till kontakten. Det brukar bli bättre med F-kontakter för crimpning även om det innebär att man måste anskaffa en specialtång för ändamålet. Eller också väljer man en antenn med skruvplint för kabelanslutningen, det är nästan allra enklast om man ska ansluta den till en gammal befintlig kabel med okända mått.

När det gäller antennuttag så är de inte likadana för installationer med egen antenn som för kabel-tv-nät.
I kabelnäten har nämligen varje uttag en ganska hög dämpning mellan den genomgående kabeln och uttaget, detta för att inte anslutna antennsladdar ska kunna ställa till med reflektioner, och för att t ex ett kortslutet uttag eller en felaktig apparat som sprider störningar inte ska ställa till förargelse hos de närmaste grannarna.
Men den höga dämpningen i ett uttag avsett för kabelnät gör att det knappt blir något kvar av signalen om man har kopplat uttaget till en anläggning med egen antenn och möjligen en rätt blygsam antennförstärkare.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

24 maj 2017 21:52 #4 av lars pettersson
Tackar för svaret.
Ja, det är säkert så att F-kontaktens anslutningsmutter är lekande. Jag har hittills bara tittat på nätet och där syns ju inte det.
Eftersom jag har mycket bra mottagning på en kabelstump så tänker jag köpa en liten, passiv antenn. Antennens mått och vikt spelar roll; antennen måste vara liten pga omständigheterna. Alla antenner jag har sett i vanliga butiker har F-kontakter. Jag tycker också att skruvplint hade varit mycket bättre, men jag har inte sett sådana antenner. Vore tacksam för tips.
Angående antennuttagen så kommer jag i så fall att byta ut det första uttaget mot ett med dämpning 10/1.8 dB. Slututtaget jag har idag är 1 dB och borde väl funka OK ?
Jag har ytterligare en fundering angående antennen. Aktiva antenner är ofta mindre än passiva. Om jag köper an aktiv antenn pga av dess mått, men låter bli att spänningsmata den, kommer den att fungera med lägre antennvinst eller kommer den att fallera ? Eller är det kanske olika från fall till fall ?

25 maj 2017 09:59 #5 av Torbjörn Forsman
En aktiv antenn fungerar förmodligen inte alls utan spänningsmatning. Det är bara genom läckströmmar och strökapacitanser som det möjligen kan ta sig fram någon signal genom den inbyggda förstärkaren när den inte har matning.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Sidan laddades på: 0.049 sekunder