Liten patchpanel för 4 portar.

04 nov 2016 16:18 #1 av müssli
Jag ska till en kund nästa vecka och dra datakabel för IP-TV till tre ställen i huset.
Det känns lite halvkasst att dra kablar och klämma på modularproppar i ändarna, helst skulle jag vilja sätta uttag och patcha till TV-boxarna.

De minsta panelerna jag hittar är för 8 portar, finns det någon liten smidig för 4 portar? Det är ingen risk att det blir fler än 4 kablar i framtiden.

Ett annat alternativ är att klämma på proppar i ena änden (den vid fiberdosan) och sätta uttag i andra änden. Låter det ok eller blir det amatörmässigt?

Tredje alternativet är att sätta uttag vid TV-boxarna och två dubbeluttag vid fiberdosan, varav ena uttaget blir reserv.
Hur hade ni gjort?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 nov 2016 17:10 #2 av Johan Runesson
En tvåfacksram med två dubbla datauttag är väl okej, men om man ändå ska dra kabel så hade jag dragit två till varje plats och satt en panel i alla fall.
Följande användare sa tack: müssli

04 nov 2016 18:24 #3 av Electrum
Inte hos en vanlig grossist då, så det beror på var du har möjlighet att handla.

Men kjell.com har lite 4-port och 6-ports -grejer-
www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk...sbox-4-portar-p95437

www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk...-med-6-portar-p69102

www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk...sbox-6-portar-p95438

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: müssli

04 nov 2016 20:03 #4 av müssli

Johan Runesson skrev: En tvåfacksram med två dubbla datauttag är väl okej, men om man ändå ska dra kabel så hade jag dragit två till varje plats och satt en panel i alla fall.

I vanliga fall hade jag troligtvis gjort så men i detta fallet är det ett äldre par som bara kommer se på TV via fiber. Dessutom kommer två av dragningarna ske genom gamla rör och där finns inte plats för fler än en datakabel. :)

Electum skrev:
Inte hos en vanlig grossist då, så det beror på var du har möjlighet att handla.

Men kjell.com har lite 4-port och 6-ports -grejer-
www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk...sbox-4-portar-p95437

www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk...-med-6-portar-p69102

www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk...sbox-6-portar-p95438

Jag handlar helst av Elektroskandia men har även konto på Kjell. Det kanske får bli en tur till deras butik. Tack!

05 nov 2016 09:55 #5 av müssli
Fick ett bra tips från annat håll också, det får bli den här från Elektroskandia:
www.elektroskandia.se/Katalog/Detaljer/0/E5125076

Sidan laddades på: 0.045 sekunder

Senaste foruminlägg