Tv- via parabol, hjälp!

27 okt 2016 18:08 #1 av Jonas
Håller på med elinstallation i ett nybyggt hus.
Dum som jag var tog jag även på mig att montera och installera tv historian. :smack: Har inte gjort såna jobb tidigare, men men.
Trodde inte det skulle vara så komplicerat men nu börjar jag få lite ångest att det inte kommer fungera.:tokig:

Har dragit ut all antennkabel från mediacentralen till uttagen, en för varje uttag. Och en kabel från mediacentralen till parabolen. Som dom har via lokala kabel nätet. I media centralen hade jag även tänkt lägga fördelare en 6vägs splitter. Dom skall ha 6 antenn uttag i huset.

Min tanke var att det bara var att splitta signalen från parabolen ut till de 6 antennuttagen. Med fördelaren.

Men nu börjar jag tvivla, på att signalen kommer vara nog stark och på att det ens kommer att fungera.

Så nu behöver jag all hjälp jag kan få för att lösa detta på bästa sätt. :whistle:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 okt 2016 19:27 #2 av Johan Larsson
hej

att spilta signalen från 1st LNB eller 2st LNB via DiSEqC går inte som du beskriver det om man tex vill ha flera motagare på uttagen du dragit ut

du måste ha en LNB med fler utgångar finns upp till 8st om du bara ska plocka ner en satellit ska du ha 2 eller fler LNB blir det en MF-switch har du endast ett för upp till taket få finns det opto LNB som man kan lösa det med....
det mista du skulle klara dej med om du ska ha ett LNB1 är 4kablar mellan parabol och MF switch så kan du få upp till 16 uttag. 2 LNB 8 kablar... sen om du vill ha terrst+fm också så blir det 1 kabel till.....

/Johan

ABL behörig.. bygger värmepumpsanlägggningar. styr regler m.m

VD
ETK-service AB
Följande användare sa tack: Jonas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2016 04:46 #3 av müssli
Svar från müssli i ämnet Tv- via parabol, hjälp!
Förklara gärna vad du menar med att du dragit en kabel till parabolen, som de har via lokal kabel. Är det en parabol eller är det en kabel du dragit till?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2016 13:18 #4 av per
Svar från per i ämnet Tv- via parabol, hjälp!
Hur menar du med parabol och kabelnät?
Sitter det en parabol på taket och de skall ha en eller flera sattelitmottagare i huset,
eller är det kabel-TV som kommer in i huset??

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2016 16:45 #5 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Tv- via parabol, hjälp!
Frågade han i början om dom skulle ha tv via parabol,fiber eller hur dom skulle ha. Då svarade han "via lokala kabel nätet" ? Så frågade om dom skulle ha parabol eller inte å då sa han parabol.
Sitter ingen parabol på huset. Men däremot finns en mast med parabol på tomten. Ägaren sa att hela området där har gemensamt.

Menar att jag dragit en kabel mellan fördelaren och dit vars parabolen troligtvis ska placeras.

Huset har brunnit ner och det är ett försäkringsjobb, så det är mycket som är oklart. Och ägaren ska ha extra här och där. För att han haft det i gamla huset. Men han är inte villig att betala extra för det. Har bjudit på ganska många timmar men nu är det färdig bjudet.

Vill lösa den här tv-historian på bästa sätt nu och få det ur världen. Har som sagt ingen erfarenhet av detta. Och ångrar djupt att jag inte lejde ut det från början.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2016 18:35 #6 av Johan Larsson
kan du ta en bild på deras gemensamma pranbol? eller har någon info om utrustningen paranbolen är kopplad till om i deras egna nät?



/Johan

ABL behörig.. bygger värmepumpsanlägggningar. styr regler m.m

VD
ETK-service AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2016 18:46 #7 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Tv- via parabol, hjälp!

Johan Larsson skrev: kan du ta en bild på deras gemensamma pranbol? eller har någon info om utrustningen paranbolen är kopplad till om i deras egna nät?

Jepp, ska fixa det B)

/Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2016 19:03 #8 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Tv- via parabol, hjälp!
Har tagit ett snack med ägaren igen. Nu säger han att dom har KABEL-TV.:tokig: Att kabel tv föreningen drar en luftledning till huset där jag har min antenn kabel.

Så hur blir det nu??? Med installationen jag gjort??

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2016 19:33 #9 av müssli
Svar från müssli i ämnet Tv- via parabol, hjälp!

Jonas skrev: Har tagit ett snack med ägaren igen. Nu säger han att dom har KABEL-TV.:tokig: Att kabel tv föreningen drar en luftledning till huset där jag har min antenn kabel.

Så hur blir det nu??? Med installationen jag gjort??

Det blir perfekt.
Möjligtvis behöver du en förstärkare om du delar upp signalen i en 6-vägsfördelare men det beror på hur stark signal du får från föreningen. Inget som inte går att lösa senare iaf. :)
Följande användare sa tack: Jonas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2016 19:52 #10 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Tv- via parabol, hjälp!

müssli skrev:

Jonas skrev: Har tagit ett snack med ägaren igen. Nu säger han att dom har KABEL-TV.:tokig: Att kabel tv föreningen drar en luftledning till huset där jag har min antenn kabel.

Så hur blir det nu??? Med installationen jag gjort??

Det blir perfekt.
Möjligtvis behöver du en förstärkare om du delar upp signalen i en 6-vägsfördelare men det beror på hur stark signal du får från föreningen. Inget som inte går att lösa senare iaf. :)



Är det det enda som behövs?:tummeupp: :tummeupp:
Hur är det med antennuttagen är det någon skillnad på om det är parabol/kabel tv?? Tänkte om dessa måste bytas ut.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2016 20:35 - 28 okt 2016 20:37 #11 av müssli
Svar från müssli i ämnet Tv- via parabol, hjälp!
Nej, i det här läget spelar det ingen roll. Om du har satt uttag för parabol fungerar de även för antenn men inte tvärtom. Så allt är lugnt. :tummeupp:

Uttagen är samma för antenn och kabel-TV, förutom Comhem som har lite speciella krav. Fast i ditt läge när det är lokal kabel-TV fungerar egentligen vilka uttag som helst.
Följande användare sa tack: Jonas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2016 20:44 #12 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Tv- via parabol, hjälp!
Blev en bra dag trots allt:tummeupp:
Tack alla som är så snälla och villig att hjälpa :pusspuss:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.056 sekunder

Senaste foruminlägg