- Tack mottaget: 9
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Claes Börjesson skrev: Wifi fungerar dåligt ....
Du behöver inte fiber !
Däremot kan det kanske vara bättre med hub i stället för switch, en hub har mindre tidsfördröjning, men det borde inte vara några problem för dig.
Hur många switchar man placerar efter varandra spelar ingen som helst roll, om man inte har väldigt bråttom (mycket tidskritiska system, svarstider under 0.1 sekunder).
Upp till 110 meter mellan switch/hubar är inga problem, så länge du kör max 100 mbit. (Jag har vid ett tillfälle kört 400 meter utan problem)
Claes Börjesson
f.d. IT-chef på Tom Tits Experiment.
Magnus skrev: Nu har jag fått prata med leverantören och säljaren till systemet, och det visade sig vara lite som jag misstänkte; att det även går att köra seriellbuss för kommunikationen tavlorna sins emellan, enbart länken utåt som behöver vara ip.
Så nu ser det ut som så att jag drar en ekkx lr liknande mellan tavlorna enl tidigare bifogad skiss.
Vill då bara dubbelkolla så jag inte tänker snett, det behövs bara två trådar va, ett par, för att klara länkarna enl tidigare "skiss" ?
Det är väl just det som är grejen med en busskabel,att alla noder samsas på en bussledning.
Eller måste jag ha minst två par, fyra trådar, för att få ihop det? Säljarn dilla om att dom skulle "köra fram och tillbaka" och då behövde två par, men jag får det till att det bara behövs ett par ledare i en RS-485 buss?
EDIT_
Undrar om säljaren/leverantören riktig har stenkoll på vad han pratar om. Verkar vara en just säljare och inte en tekniker som kunden föst ville ha det till.
För har fått fram vad det gäller för system exakt, och visar sig vara ett Electrolux ELS , och enl Elux själva är det ett CAN-bus som blir aktuellt, inte ett RS-485, på den nivån jag är inblandad.
Så då var det ju klart!
Tänk va va bra när man får all info redan från början :rulla:
Andreas Öhr skrev: Fy fan vad skit man har sparat när man tänker efter. Får nog rensa lite. Det har ju som sagt funnits mängder med tekniker genom historien.
Andreas Öhr skrev: Körde du något med BBS också? Jag hade en BBS med dubbla linor och 2400 modem. Världens grejj. 5000 användare och bra betyg på Datormagazins BBS-lista. East Beast BBS. Skapligt nöjd var man ju när man fixade FidoNet och kunde skicka epost till folk i andra länder med bara 2-3 dagars mellanrum. Lyx.
Peder Myrne skrev: Wifi fungerar inte alls dåligt om man gör rätt, med bra utrustning får man en pålitlig länk, Ubiquiti tillverkar fina grejor och säljs bl.a. av Dustin och Davido.se för humana pengar, skulle även gissa på att de hjälper dig med lite projektering.