Vanliga TV-uttag på COMHEM-nät?

19 aug 2014 15:58 #1 av Billan
Hallå alla fluxers!

Håller på att bygga en lägenhet och det är snart dags att börja komplettera upp allihopa.

Har dock en liten fundering, nämligen Tv uttagen som sitter placerade på 5-6 olika ställen.

Jag har dragit ut PM flex med 2 st data + 1 antenn i samma slang, resultatet är tänkt att köra med dubbelt datauttag samt 1 st tv-uttag i en 2-fackram.

Iochmed att huset är anslutet till comhem så undrar jag: om det räcker med att installera ETT comhem-uttag vid elcentralen (där all data och tv kommer ut) sedan från det, via en förstärkare, dela ut signalen via en split till de 5-6 olika punkterna...

Funkar detta?
Vilken typ av förstärkare och typ av uttag bör jag använda?
De handlar om 5st slututtag och 1st genomgångsuttag.

Är min idé helt åt h*lvete så är jag väldigt öppen för förslag :silly:



Bill

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2014 19:25 #2 av Rickard Lindqvist
Hörde för länge sen (ca 10 år), att comhem var väldigt kinkiga med vad man gjorde i deras nät. Inte lägga till uttag, inte förkorta eller förlänga, inte ens klamra med pistolen.

Så kolla med comhem. Annars lät det väll som en bra tanke.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2014 19:57 #3 av Robin Strandberg
Comhem är fortfarande kinkiga.. När vi renoverade lgher så drog vi precis som du 20slang med 2st cat6 + 1st koax. Allt detta drogs till en central punkt där sedan en underentreprenör åt comhem satt fördelare och i vissa fall förstärkare. Alla uttag mättes upp av honom för comhem kräver mätprotokoll på deras nät.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 aug 2014 18:17 #4 av Billan
Tack för svar!

Snackade med en comhem installatör idag som skulle svänga förbi å kika lite.

Borde ju egentligen inte av nåt problem tycker jag, men vi får väll se vad han säger ...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder