Kan man reservera sig mot vissa händelse i fast pris avtal?

28 feb 2012 18:42 #1 av Anders
Tjena.

Om man tex. via Hantverkaravtalet 09 lämnar ett fast pris på renovering av en lägenhet med centralbyte och byte av all FK.

Kan man då reservera sig mot händelser, exempelvis rörstopp så man måste ta en annan väg, spika utanpå eller dyl? Alltså, det fasta priset gäller, men om det blir rörstopp så tillkommer den vanliga timdebiteringen för att avhjälpa detta.

Hur utformar man isåfall denna text?
Måste det man reserverar sig mot vara specificerat?
Är det hållbart i en eventuell tvist om fakturan?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2012 18:48 #2 av Ronnie Lidström
Ja visst måste man kunna reservera sig? Sedan väljer kanske kunden en annan entreprenör om du har för många och för luddiga reservationer.

Vid JFB-installationer och centralbyten brukar jag skriva typ så här:

"Felsökning och åtgärdan av eventuella jordfel i anläggningen ingår Ej"

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2012 20:28 #3 av Janne Larsson
jag skriver alltid i mina offerter två stående punkter under reservationer:
1. Vi utgår ifrån att befintliga rör, dosor och ledningar går att utnyttja.
2. Kostnad för förråds och matbod ingår ej.

Ibland så är följande med också:
Vi förutsätter att lägenheterna är utrustade med fungerande jordfelsbrytare.

Det sista då det är stamrenoveringar tex.


Jag brukar också lägga till att offerten endast gäller i 30 dgr

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2012 20:59 #4 av Anders

Janne Larsson skrev: jag skriver alltid i mina offerter två stående punkter under reservationer:
1. Vi utgår ifrån att befintliga rör, dosor och ledningar går att utnyttja.
2. Kostnad för förråds och matbod ingår ej.

Ibland så är följande med också:
Vi förutsätter att lägenheterna är utrustade med fungerande jordfelsbrytare.

Det sista då det är stamrenoveringar tex.


Jag brukar också lägga till att offerten endast gäller i 30 dgr


Behöver man inte ta med vad som gäller om det tex uppkommer att ett rör inte går att nyttja?
Håller detta i en tvist?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 feb 2012 16:09 #5 av Janne Larsson
Ja, det är ju kortfattat extratid då. Går det inte att nyttja så berättar man det för kunden och talar om alternativen, skriver avvikelse och med kunds godkännande gör jobbet.

Det gäller här som i allt annat som är utöver överenskommet att kunden ska kontaktas och i det här fallet då om det är rörstopp så har ju kunden förvarnats om i o m godkännande av offerten att om sådana problem dyker upp så kan det innebära extrakostnader.
Följande användare sa tack: Johan Lindell

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.212 sekunder