Golvläggare som lägger värmeslingor.

24 nov 2011 19:31 - 24 nov 2011 19:34 #1 av Patrik Hedlund
Jag är elektriker sedan 1 år tillbaks åt en liten byggfirma på 4-5 man vars ägare kallas lite skämtsamt för "arga snickaren" för att han kan bli ganska het för ingenting. Hans underentreprenör för kakel har alltid fått lagt golvvärmeslingorna på hans jobb och när jag började åt honom så ifrågasatte jag det och ville själv lägga slingan. Fick lägga de första 2 slingorna, men sen vill han att plattsättarna skulle göra det för "så har man alltid gjort". Har försökt förklarat för honom garantier osv, men han har inte förstått.

Jag har sedan försökt att inte tänka på det där, men det känns ju inget bra. Jag känner som så att hans kunder blir lurade eftersom att de går miste om 10-12 års produktgaranti när inte jag får göra hela jobbet.

Vad tycker ni? För visst är väl produktgarantin väldigt bra eller klarar man sig lika bra utan den? Vad ska jag göra för att försöka få honom att förstå hur garantierna funkar? Han tror att plattsättarna lämnar garanti, men det är väl i såfall samma garanti som en elfirma skulle lämnat.. (?).

Dessutom kör kakelfirman med Ebeco.. :smack:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2011 19:35 #2 av Ronnie Lidström
Jag tror inte ens att du får 1års garanti om den förläggs av plattläggaren. Då måste nog din firma leverera slingan, koppla in den och skriva att ni installerat den.

Vi brukar ibland ta hjälp av byggarna för att förlägga slingan. Men då är det ju en elektriker med också

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

24 nov 2011 19:44 - 24 nov 2011 19:45 #3 av Patrik Hedlund
Ja, det är ju riktigt hempul att de säljer och installerar slingan förutom att koppla in den i termostaten (vilket jag får göra).
Men inga papper skrivs (dock gör ju jag mina mätningar för att se att den är okej innan inkoppling.