Golvläggare som lägger värmeslingor.

24 nov 2011 19:31 - 24 nov 2011 19:34 #1 av Patrik Hedlund
Jag är elektriker sedan 1 år tillbaks åt en liten byggfirma på 4-5 man vars ägare kallas lite skämtsamt för "arga snickaren" för att han kan bli ganska het för ingenting. Hans underentreprenör för kakel har alltid fått lagt golvvärmeslingorna på hans jobb och när jag började åt honom så ifrågasatte jag det och ville själv lägga slingan. Fick lägga de första 2 slingorna, men sen vill han att plattsättarna skulle göra det för "så har man alltid gjort". Har försökt förklarat för honom garantier osv, men han har inte förstått.

Jag har sedan försökt att inte tänka på det där, men det känns ju inget bra. Jag känner som så att hans kunder blir lurade eftersom att de går miste om 10-12 års produktgaranti när inte jag får göra hela jobbet.

Vad tycker ni? För visst är väl produktgarantin väldigt bra eller klarar man sig lika bra utan den? Vad ska jag göra för att försöka få honom att förstå hur garantierna funkar? Han tror att plattsättarna lämnar garanti, men det är väl i såfall samma garanti som en elfirma skulle lämnat.. (?).

Dessutom kör kakelfirman med Ebeco.. :smack:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2011 19:35 #2 av Ronnie Lidström
Jag tror inte ens att du får 1års garanti om den förläggs av plattläggaren. Då måste nog din firma leverera slingan, koppla in den och skriva att ni installerat den.

Vi brukar ibland ta hjälp av byggarna för att förlägga slingan. Men då är det ju en elektriker med också

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

24 nov 2011 19:44 - 24 nov 2011 19:45 #3 av Patrik Hedlund
Ja, det är ju riktigt hempul att de säljer och installerar slingan förutom att koppla in den i termostaten (vilket jag får göra).
Men inga papper skrivs (dock gör ju jag mina mätningar för att se att den är okej innan inkoppling.
Golvläggarna mäter ju inte heller slingan innan de flytspacklar så man kan ju inte veta att den är okej för ens hela badrummet är färdigt.

Och jag har fått uppfattningen att de flesta golvläggarfirmor brukar lägga slingorna själv. Det är ju riktigt illa i såfall, dels för elsäkerheten, dels får inga kunder riktiga garantier fast än de tror att de gör helt rätt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

24 nov 2011 19:51 #4 av Patrik Hedlund
T2 12års totalgaranti är ju suverän och den går kunderna miste om!

"Totalgaranti innebär att vi garanterar ett varmt golv. Om det mot förmodan skulle uppstå ett fel och vi inte kan reparera det kommer vi inte bara att ge dig en ny produkt och stå för installationskostnaden. Vi kommer dessutom att se till att golvbeläggningen repareras eller byts ut mot motsvarande standard."

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

25 nov 2011 11:41 #5 av Mats Persson
Kunden får garanti på slingan även om golvläggaren lägger den... Men han får bara en produktgaranti... Jag menar säg att slingan kostar 1000kr vad är det? Ingenting... Fuktspärrar och klinker och skit kostar nog betydligt mer.. Det man vill ha är ju en totalgaranti som du själv skriver Patrik.. Det kan kunden kamma sig på ... :)

Men sen har vi ju det viktigaste argumentet! Det är olagligt! Golvläggaren får inte lägga slingan! Jag som elinstallatör hade vägrat koppla in den... Fast man är kanske inte så tuff om byggaren är en storkund till firman..? :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

25 nov 2011 12:43 #6 av Marcus Lundström
Kopplar man in golvvärme som någon annan förlaggt så tar man på sig hela installationsansvaret. För ett antal år sedan gick elsäkerhetsverket eller EIO som gick ut med denna starka rekommendation att inte koppla in golvärme som någon obehörig förlaggt.
I ditt fall Patrik så är det din chef som riskerar sin behörighet, å andra sidan så har du ju gjort mätningar efter konstens alla regler, mer än så kan man ju inte begära.

25 nov 2011 14:01 #7 av Patrik Hedlund

Mats Persson skrev: Kunden får garanti på slingan även om golvläggaren lägger den... Men han får bara en produktgaranti... Jag menar säg att slingan kostar 1000kr vad är det? Ingenting... Fuktspärrar och klinker och skit kostar nog betydligt mer.. Det man vill ha är ju en totalgaranti som du själv skriver Patrik.. Det kan kunden kamma sig på ... :)

Men sen har vi ju det viktigaste argumentet! Det är olagligt! Golvläggaren får inte lägga slingan! Jag som elinstallatör hade vägrat koppla in den... Fast man är kanske inte så tuff om byggaren är en storkund till firman..? :)

Ja, precis! En ny slinga gör väl det samma, det är ju jobbet och material som är av intresse..

Ja, som sagt så är han inte den lättaste att argumentera emot för att han höjer rösten ganska så direkt och så får vi ganska mycket jobb av honom. Hade jag vägrat att koppla in GV så hade jag nog åkt ut med huvudet före.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

25 nov 2011 14:02 - 25 nov 2011 14:04 #8 av Patrik Hedlund
Marcus, det har jag faktiskt inte tänkt på. Det är ju ett ganska slående argument.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

24 jan 2012 13:59 #9 av Anders Tegelberg
En plattsättare ville att jag skulle skriva på papper och garantiera när han lagt en golvslinga "eftersom han gjort det förut och visste hur man gjorde". Jag frågade om han skulle skriva på garantierna om tätskikt och fuktspärr mm om m jag gjorde ett badrum "eftersom jag gjort det förut och vet hur man gör". Efter det har han inte frågat nåt mer och jag får lägga slingorna.......

24 jan 2012 16:16 #10 av Patrik Hedlund
:tummeupp: :tummeupp:

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Sidan laddades på: 0.055 sekunder