Offertskrivning kund som är krävande

18 dec 2016 19:36 #1 av Mikael Hallonqvist
Håller på att offerera en KNX-installation där jag själv är projektledare och anlitar en programmerare.
Jag köper in materialet och säljer till kunden.
Sedan har kunden en elektriker som monterar och installerar allt.

Kunden är jättetrevlig och väldigt påläst och om sig och kring sig.
Hade ett första möte med kund och leverantör av produkterna i 3 timmar och häromdagen ett möte med kunden och programmeraren i 3 timmar.

Programmeraren har tidigare lämnat ett fast pris på programmeringen där det är grundprogrammerat och sedan löpande på anpassningen med scener etc på löpande, uppskattad tid ca 1 dag.
Alla möten med elektrikern och resor till byggarbetsplatsen är enligt offert på löpande.

Efter sista 3-timmarsmötet med kund så känner vi båda två (jag och programmeraren) att detta kommer att dra iväg i tid. Programmeraren är inte längre så jättesugen att köra detta på fast pris.
Själv känner jag att jag skulle vilja börja fakturera kunden för alla kommande mötestimmar då jag redan lagt 1-2 dagar på offertskrivning + diverse i hela projektet utan att ta betalt.

Vad gör man? Kunden har redan fått offert men bett om en ny med lite alternativ i hårdvaruleveransen.

Känns ju sådär att backa och säga att man vägrar ta detta på fast?

Nån som varit med om liknande? Vad skrev ni till kunden?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2016 19:57 #2 av Rikard Ågren
Baka in några timmar i den nya offerten?

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Tommy

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2016 23:54 #3 av Electrum
Det där är nog ett klassiskt problem, när övergår en titt på ett jobb eller lite snabb planering + utredande av inköp till att istället faktiskt vara ren projektering.

Jag tror att vi rent allmänt sett bör vara lite observanta och så snart det börjar kännas som att det glider in på ren projektering meddela kunden att det hela har hamnat där och att vi därför faktiskt måste få betalt även för den tiden/tjänsten.
Ja det är svårt, en hel del fingertoppskänsla krävs samt att vara duktig på att framföra det utan att förarga kunden.
Det går nog ganska lätt att få acceptans för detta om man kommunicerar bra, men helt enkelt är det ju inte.

Själv är jag skitkass på detta, har "bjudit" på alltför många timmar, därför har jag också funderat i dessa banor en del.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.240 sekunder