Svart blir röd.

12 sep 2016 16:36 #1 av müssli
Denna stötte jag på idag när jag rev ut gammal el i ett kök. Tur man inte behövde felsöka tidigare, någon klyftig person hade skarvat på rött mitt i ett pansar-rör. :woohoo:

Bilagor:
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2016 18:25 #2 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet Svart blir röd.
Skarvat mitt i ett pansarrör? Låter som ett besvärligt ställe att skarva en kabel på. Skulle det kunna vara en omtrådning som fastnat eller blivit halvgjord och glömts bort?
Var den i drift?

12 sep 2016 18:35 - 12 sep 2016 18:36 #3 av müssli
Svar från müssli i ämnet Svart blir röd.
Jodå, den var i drift. Dessutom var en till tråd skarvad, svart mot svart.
Någon har skarvat och sedan dragit in trådarna någon meter i röret. Så välgjorda som skarvarna var tror jag inte de blev bortglömda.
Oerhört korkat med skarvar i röret men ännu mer korkat att byta färg mitt i... :smack:

13 sep 2016 09:31 #4 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet Svart blir röd.
Då måste jag hålla med om att det var märkligt... Hur såg skarven ut under tejpen? Tvinnat? Presskarv?

Det ser ju onekligen ut som någon har försökt att göra rätt, men haft en skev uppfattning av vad rätt är...

Eller möjligtvis en temporär nödlösning som glömts bort och blivit permanent....

13 sep 2016 19:07 #5 av müssli
Jag slängde kabeln och skarven i återvinningen men ska se om jag hittar den senare. Det var tejpat med tygtejp men jag kollade aldrig hur skarven såg ut.

13 sep 2016 19:39 #6 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Svart blir röd.
Vill minnas att jag också råkat på en sådan skarv en gång. Man får väl se det som ett uttryck för den gångna inställningen att inget fick kastas - allt ska användas upp :tummeupp:

Projektledare el, styr och automation

11 okt 2016 18:52 - 11 okt 2016 19:03 #7 av müssli

Olle Andersson skrev: Då måste jag hålla med om att det var märkligt... Hur såg skarven ut under tejpen? Tvinnat? Presskarv?

Det ser ju onekligen ut som någon har försökt att göra rätt, men haft en skev uppfattning av vad rätt är...

Eller möjligtvis en temporär nödlösning som glömts bort och blivit permanent....

Jag hittade skarven idag när jag skulle slänga mer skräp och kom på att jag kunde se hur det var gjort. Tvinnat, inget annat. :stubben:

Bilagor:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

12 okt 2016 15:24 #8 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Svart blir röd.
Den där lösning stöter man på ganska ofta i gamla sommarstugor skulle jag vilja påstå. Alltid intressant att se vad som kommer ur röret när man drar, som mest förvånad blev jag nog när det kom ut en mus en gång :)

Sidan laddades på: 0.172 sekunder

Senaste foruminlägg