Elinstallationer i brunn

05 jul 2016 08:08 #1 av Torbjörn Forsman
Man kan göra fynd när man lyfter på ett brunnslock.
Intressant med ett frihängande skarvuttag monterat på EKKJ, billigast möjliga hårdplaststickpropp, och en pressostat som är full med rostvälling.
Undrar vad man egentligen borde kräva för IP-klass på ett sånt ställe. Man kan också undra hur det ser ut inne i den italienska plastlådan, men jag tror inte jag vill göra några närmare undersökningar innan jag har förvissat mig om att EKKJ:n verkligen är spänningslös.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jul 2016 17:23 #2 av Mats Jonsson
Hur kan man förvissa sig om att den är spänningslös utan att göra någon undersökning?:(

Kanske personlig skyddsutrustning kan vara ett alternativ fram till att man "förvissat" sig om att anläggningen är spänningslös. :)

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Bilagor:

07 jul 2016 18:45 #3 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Elinstallationer i brunn
Ser tryggt ut :tummeupp: Är det Reine i egen hög person?

08 jul 2016 19:16 #4 av Torbjörn Forsman

Mats Jonsson skrev: Hur kan man förvissa sig om att den är spänningslös utan att göra någon undersökning?:(

T ex genom att gräva utanför brunnen tills kabeln är frilagd, börja med att lyssna med en AM-radio med ferritantennen nära kabeln för att kolla om man hör samma karaktäristiska störning som från andra jordkablar på samma gård. Om ingen störning hörs, så kanske man får gräva lite mer för att se i vilken riktning kabeln sticker iväg, hittar man sedan en misstänkt andra ände av kabeln så kan man på prov frilägga den och koppla in en avsiktlig störning där, sedan kollar man igen med radion om den avsiktliga störningen hörs vid brunnen, i så fall är det rätt kabel man har hittat andra änden av.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

09 jul 2016 14:28 - 09 jul 2016 14:31 #5 av Mats Jonsson

Torbjörn Forsman skrev:

Mats Jonsson skrev: Hur kan man förvissa sig om att den är spänningslös utan att göra någon undersökning?:(

T ex genom att gräva utanför brunnen tills kabeln är frilagd, börja med att lyssna med en AM-radio med ferritantennen nära kabeln för att kolla om man hör samma karaktäristiska störning som från andra jordkablar på samma gård. Om ingen störning hörs, så kanske man får gräva lite mer för att se i vilken riktning kabeln sticker iväg, hittar man sedan en misstänkt andra ände av kabeln så kan man på prov frilägga den och koppla in en avsiktlig störning där, sedan kollar man igen med radion om den avsiktliga störningen hörs vid brunnen, i så fall är det rätt kabel man har hittat andra änden av.

Tack Torbjörn! Denna metod naturligtvis införlivas i utbildningarna för arbete utan spänning! //Mats

09 jul 2016 14:30 #6 av Mats Jonsson

Marcus skrev: Ser tryggt ut :tummeupp: Är det Reine i egen hög person?

Inte ens en skyddshuva kunde dölja Reine Fredengrener :) //Mats

09 jul 2016 18:43 #7 av Sven Murberg
Jag undrar vad en elektriker, utan radio,vanligtvis gör i det här fallet.Förusätter att man kan nå elen från brunnskanten.
1: Kollar om han hittar säkringen för brunnen,vilket kan vara osäkert pga felmärkning.
2: Skyddshandskar och glasögon på.Dra sedan isär skarvdonet.
3: Anslut i skarvuttaget en t.ex. sladdlampa och häng den över brunnskanten.Kolla sedan om att rätt säkring är hittad.

10 jul 2016 06:01 #8 av Torbjörn Christensen
Lokalisera säkring, prova med en vanlig phasen penna på en pinne. Når men sedan ner till skarvsladden så får man offra en sidavbitare för at försäkra sig om att det blir spänningslöst. Jag vet att det inte är rätt sätt att utföra kontrollen...men ett relativt enkelt sätt i detta fallet.

Sidan laddades på: 0.170 sekunder

Senaste foruminlägg