När fel snickare har satt dosor och slang m.m.

05 jun 2016 08:50 #1 av müssli
Jag hjälper en annan firma ibland och vi åkte till ett bygge där tillfälliga gästarbetare var snickare. De hade satt alla dosor och dragit slangar, vi skulle tråda och komplettera färdigt. Det är en gammal kund som totalrenoverade sin sommarstuga.

Det första vi märkte var att där vi skulle sätta spottar hade de dragit en matande slang till första dosan och sedan ett stjärnnät därifrån till resten av spottarna... Vi hade med konstantströmsspottar för apparatdosor så det blev väldigt många kopplingspunkter i första dosan. :P

I taket där vi skulle ha infällda takuttag satt det apparatdosor. (Se bild) Det fick bli utvändiga takuttag istället.
Du har inte behörighet att komma åt denna sidan.

Vid nästan varje apparatdosa på väggarna var det spacklat ett stort område runt dosan. Jag vet inte om de hade för stor dosfräs med sig eller vad som hänt. Det syns inte så tydligt på bilden men i verkligheten såg man en stor "ring" utanför varje dosa. Om man försökte vrida dosringen lossnade en stor bit av spacklet så vi fick vara försiktiga.
Du har inte behörighet att komma åt denna sidan.

Det här var bara några grejer, hur resten av bygget såg ut behövde inte vi bry oss om men jag kan säga att det hade nog gått åt lika mycket spackel som gips i väggarna. :blink:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jun 2016 19:41 #2 av Peter
Fel snickare? De får väl inte dra el överhuvud taget? Vem har då ansvar?

06 jun 2016 07:33 - 06 jun 2016 07:34 #3 av müssli

Peter skrev: Fel snickare? De får väl inte dra el överhuvud taget? Vem har då ansvar?

Nej, det stämmer i det här fallet. Annars vet jag inte riktigt hur det fungerar, har hört olika resonemang om att man kan delegera ansvaret till snickare eller kund på något sätt.

Jag tycker det känns ok om man drar tråd och kopplar själv. Kan inte riktigt se vad som kan gå elsäkerhetsmässigt fel om snickaren gör det, förutom fel placering av dosor. Då använder man inte de dosorna.

Jag kan tillägga att snickarna som jag brukar hjälpa inte sätter dosor och drar slang själva. :)

Sidan laddades på: 0.047 sekunder