Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Jag var hem till en snickare som jag jobbar med och bytte ett styrkort i hans trasiga frånluftsvärmepump. Upptäckte då när jag mätte på matningen till pumpen att jag fick lite konstiga värden.
Mellan L1-N = 242 V, L2-N = 156 V och L3-N = 380 V. Kontrollerade anslutningen som såg "okej" ut och öppnade centralen för att kika på nollanslutningen, upptäckte då detta att elektrikern hade kopplat in två nollor på en nollskena som ej var sammanbunden med den stora och gjort samma sak med en skyddsjord.
Både värmepumpen och en vattenpump saknade nolla och vattenpumpen även jord.
Rörmokaren som hade satt in värmepumpen (begagnad) hade bytt den tre ggr pga. att dom alla gick sönder efter ungefär en timme. Han gjorde även inkopplingen av pumpen till anslutningsdosan på väggen och mätte aldrig spänningen och då aldrig upptäckte att det saknades nolla.
Man kan nästan gissa sig till att det har varit en klåpare som gjorde detta bara genom att titta på hur centralen är fäst (kolla i vänsterkant på bilden).
Vad gick den andra nollan till för förbrukare, det sitter ju två i plinten. Blev lite nyfiken bara om de upplevt att några andra fenomen pga denna koppling (för jag utgår från att du fixade båda trådarna.)
Peder Myrne skrev: Man kan nästan gissa sig till att det har varit en klåpare som gjorde detta bara genom att titta på hur centralen är fäst (kolla i vänsterkant på bilden).
Så kallad treskruvsinfästning! Till skillnad från träskruvsinfästning.
Vad är tanken med att ha separerade skenor?
2 nollskenor ifall man har 2 JFB är ju praktiskt, men 2 jordskenor?
Nån som har erfarenhet av en sån Siemens-central?
Tanken med separata skenor är väl att det ska vara modulärt, alltså att man kan välja om man vill ha tre PE och en N, eller två PE och två N, beroende på om det är enfaslaster eller trefaslaster, och om det är en massa jobbiga biledare inblandade.
Detta är ju bara ännu ett exempel på hur viktigt det är med kontroll före drifttagning.
Infästningen är inte så snygg, men det hade inte förvånat mig en sekund om det var en elektriker som satt upp centralen.