Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
hej
jag var hos en granne och hjälpe honom att lyfta ett spabad på plats.....
han har haft en elektriker (som jag känner flyktigt) som dragit fram el till detta eller rättare sagt dragit fram en provisorisk
3fas 16A handske på gummikabel...
gick in och titta på hur han hade gjort inne
och då möts man av det här
RK är tejpad och indraget på inkomande före elmätaren
ingen jordfelsbrytare
grannen ville ha hjälp att koppla in det sista på badet altså ansluta gumikabeln
sa att jag inte gjorde det då övrig installation var så fel det kunde bli och även att han inte fick bada även fast han elektriker
kopplat in detta utan Jordfelsbrytare samt gjort en riktig installation
Jag hade gjort som dig och vägrat göra klart installationen.
Sen är frågan om jag också skulle försökt få kontakt med elektrikern som varit där och frågat hur han tänkt egentligen? Skulle även gett grannen ett råd om att kräva att den som varit där innan kommer dit och gör rätt för sig.
/ Lars
Ett väldigt bra exempel på varför nätägarna vill ha bort dessa försäkringslådor.
Jag hade vägrat utföra något jobb. Hade nog faktiskt funderat på att anmäla detta som otilåten strömavledning och är också ett brott mot ellagen.
Undra dessutom om elektrikern har arbeta med spänning / Arbeta nära spänning. För mig veterligen så får han inte bryta ute i gatan och även om han plockar bort säkringarna i försäkringslådan så har han fortfarande blanka ledare med spänning på.
Det rätta är väl att se till att grannen blir hjälpt... På rätt sätt.
Det är ju inte grannen som gjort fel, men det kan lätt bli han som blir offret.
Originalfirman borde åka dit och rätta till sitt misstag. Utan kostnad. Grannen kan ju påpeka att om inte så sker så följer en anmälan. Installationen är en otillåten strömavledning, som Martin skrev, och saknar dessutom jordfelsbrytare.
Finns det ingen orginalfirma för att installationen från början är ett knäck, då får grannen ringa en elfirma och få sig en utskällning, och sedan bli avhjälpt.
Martin skrev: Undra dessutom om elektrikern har arbeta med spänning / Arbeta nära spänning. För mig veterligen så får han inte bryta ute i gatan och även om han plockar bort säkringarna i försäkringslådan så har han fortfarande blanka ledare med spänning på.
Såväl arbete nära spänning, som det troligen var, som arbete med spänning är ju vedertagna arbetsmetoder så det kanske var det enda som var rätt vid det här arbetet. Min första fråga blir; hade elektrikern behörighet?
Johan Larsson skrev: problemet är att grannen och elektrikern är kompisar...
Ja, tydligen inte. Kompisar gör inte så här mot varandra.
Som elektriker så borde man väl verka för säkra elinstallationer alla timmar på dygnet. Det eftersom man förstår hur fel det kan bli och hur illa det kan sluta.
Grannen pratade väl med dig av en anledning. Hjälpa honom kan du göra på mer än ett sätt.
Fundera på vilken lösning som orsakar minst lidande, men som ger din granne en säker och riktigt utförd installation.