Det kan inte vara så att han (förutfattat mening, kan ju faktiskt vara en kvinna) som gjort det har satt i kammen i den första säkringen och sedan skruvat fast den säkring för säkring i en följd. Då kan väll hela raden bli sned.
Spontant när man ser bilden. Tänker jag direkt: Tillfällig lösning med att skarva för att kunna få igång någon matning och kunna fortsätta när man fått mtrl eller liknande som saknas eller något sånt. Men om det är en klar anläggning så funderar man hur man tänkte när man åkte hem??
Vi var dit i ett annat ärende som inte hade med elcentralen att göra. Tycker också att det ser ut som en högst tillfällig lösning (är ju rätt vanligt att vissa kablar blir för kort om man byter till en mindre elcentral) men kunden sa att elektrikern var klar och hon hade fått fakturan.
Nu har vi ju bara hört en sida av denna historia. Elektrikern kanske har en jättebra anledning varför han lämnat jobbet så här? Tvivlar dock...
En tillfällig anläggning får i "princip" se ut hur den vill.
Jag jobbar själv på ställen där de ständigt kräver 24/7 i drift. Jag vill inte tala om hur många tillfälliga skarvar det ligger och sånt. Brukar sällan göra det Farligt som detta på bilden kan tyckas men minst lika illa iaf är ju vanligt.
Buntband är ju dragavlastning nr1. erhm. Byggcentral och stickpropp är ju rätt så vanligt förekommande.
Det jag ställer mig till är om kvinnan/kunden verkligen har fått en slutfaktura? Ser ju ut som att en kabel blivit för kort och ihop skarvad tillfälligt eller om någon annan har varit där efter och nallat en matning lite provisoriskt.
kan ju vara så att de har gått på semester och väntar på order högre upp eller material etc. kanske är något som ska plockas bort vem vet.
Ett fel jag kan tycka är att centralen bjuder ju verkligen inte ur för någon som helt utbyggnad!
Jag har hört allt ifrån 20-40% ska vara ledigt när man lämnar en ny anläggning. kan låta mycket i vissa fall fast ibland är man jäkligt glad för att man tog i med mer säkringar än vad som behövdes.
Kunden brukar alltid få en shock när de ser alla säkringar. fast bra med ett par enfas grupper och någon 3fas grupp ledigt vid överlämmnande.
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen
"Skriv anonymt inlägg"
Anonym Gäst skrev: En tillfällig anläggning får i "princip" se ut hur den vill.
Vad menar du med "tillfällig anläggning"?
Är inte alla elektriska starkströmsanläggningar mer eller mindre tillfälliga? Om något eller några hundra år är nog alla dagens anläggningar borta. :tokig:
I vart fall finns det inga föreskrifter om tillfälliga elanläggningar, bara för olika typer av starkströmsanläggningar och då oberoende av dess användningstid.
Ronnie Lidström skrev: En tillfällig anläggning är väl en utförd med byggcentral och gummikablar.
Ja, du tänker nog på elektriska starkströmsanläggningar som är avsedda att monteras och demonteras flera gånger utan att säkerheten försämras.
Skämt åsido. Alla vi som läser denna typ av forum vet vad vi menar med tillfälliga elanläggningar. Men Elsäkerhetsverket har börjat gå ifrån detta begrepp. Inte minst med tanke på att det faktiskt är en elektrisk starkströmsanläggning för vilken ellagstiftningens regler gäller i sin helhet. Och kanske för att vi ibland blandar ihop dessa "tillfälliga elanläggningar" med vanlig användning av bruksföremål, det vill säga skarvsladdar, grenkontakter och anordningar som inte ska betraktas som anläggning.
Ytterligare ett skäl till att använda begreppet tillfälliga anläggningar resriktivt är att man ofta måste skilja på utförandet beroende på användningen. I elinstallationsreglerna finns regler för elinstallationer på bygg- och rivningsplatser (704) som karaktäriseras av stor mekanisk påfrestning, elinstallationer för mässor och utställningar (711) som karaktäriseras av att det förekommer mycket folk och däribland barn och där utrymning kan vara ett problem, elinstallationer för tillfälligt anordnade arbetsplatser (717) som karaktäriseras av att etableringen kan behöva ske mycket snabbt och på platser där uppgifter om matande nät (förimpedans) ofta saknas vid etableringen samt elinstallationer för bland annat tivolin (740) som karaktäriseras av mekaniska anordningar som kan förväntas användas tillsammans med barn.
I dagligt tal kan vi nog använda begreppet tillfälliga elanläggningar men när vi utför sådana ting så måste vi vara medvetna om att det i vissa fall finns betydande skillnader mellan de olika användningsområdena.