Bokföring/Fakturering

09 mar 2013 08:27 #1 av Per Andersson
Använder mig idag av speedledger till både fakturering och bokföring. Bokföringen fungerar klockrent, men är inte nöjd med faktureringsdelen då den helt klart inte är anpassad för vår bransch. Det finns inget sätt att läsa in prisfiler, så dessa måste läggas in manuellt och uppdateras manuellt. Det finns inte heller något smart sätt att hålla reda på ROT-fakturor, utan jag måste själv skriva ut en huvudbok på konto 1513 och bocka av när jag fått in från kund och när jag lämnat till skatteverket, annars blir det lätt att man missar någon alternativt dubbelregistrerar någon.

Jag har tittat runt efter andra lösningar. Visma´s administrationsserie anser jag vara för "krångligt" för min del, då det skulle vara ett ganska stort steg tillbaka bokföringsmässigt.. tror jag.
Jag har kikat lite på Scrollan och SoftOne. Scrollan har jag hört en hel del som använder, men inte SoftOne. Efter vad som finns att läsa på nätet verkar det ganska smidigt och dessutom inte ASDYRT. Är det någon som använder/har använt SoftOne, som kan säga något om det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 09:47 #2 av Henrik Eriksson
Jag använder Softone, och det har halverat min kontorstid samt förenklat allt. (hade visma tidigare).
Jag gör även hela fakturan klar i telefonen hos kunden och kan då enkelt få den tiden med på fakturan. (man är ju kvar hos kunden). Enkelt att söka efter artiklar samt de artiklar som du använt på tidigare jobb är de den söker igenom först. Tex använder du inte elko serien så söker den aldrig på den för att spara söktid, men vill man söka hela prislistan så är det knappen efter.

Tidsrapporten och också smidig och överskådlig. Edi är underbart (det har ju de flesta), man slipper massa följesedlar.

Göra egna prislistor och läsa in rabattbrev är enkelt samt att de uppdaterar till nya prislistor så fort de släpps och du får frågan om du vill använda de nya innan de byter för användaren.

Enkelt att koppla upp sig på vilken dator som, inget program krävs.

Mitt val stod mellan scrollan och softone, men scrollan föll på att de bakade på kostnad efter kostnad för det man ville ha. Softone tog 495 kr och allt ingick.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2013 10:19 #3 av Per Andersson
Den biten att det är till en fast kostnad oavsett vad man plockar på för finesser föll mig i smaken direkt också. Tycker också att det verkar enklare uppbyggt än scrollan, efter bilder och filmer jag sett på de båda systemen.
Lite funderingar som dykt upp är:
Är det FÖR stort och FÖR avancerat för mig som enmansföretagare? Jag vill ju inte att det ska bli tungrott på andra ställen om man nu förenklar faktureringsbiten. Såg bl a känns ju lite overkill att attestera mina egna fakturor. :P
Hur verkar registrering av lev.fakturor. Såg någon bild på detta också och det var MYCKET man skulle fylla i. Bl a OCR. Varför? Det som direkt dök upp i mitt huvud var om det kanske finns någon funktion att registrera lev.fakturor i programmet och sedan skicka detta till banken direkt på något sätt. Är det så?
EDI verkar smidigt i de fall man beställer material specifikt för ett projekt. Dock jobbar jag väl mest på det "gamla" sättet, med en hel del material på lager. Kan väl vara idé att tänka om här kanske.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2013 11:50 #4 av Marcus Lundström

Per Andersson skrev: Den biten att det är till en fast kostnad oavsett vad man plockar på för finesser föll mig i smaken direkt också. Tycker också att det verkar enklare uppbyggt än scrollan, efter bilder och filmer jag sett på de båda systemen.
Lite funderingar som dykt upp är:
Är det FÖR stort och FÖR avancerat för mig som enmansföretagare? Jag vill ju inte att det ska bli tungrott på andra ställen om man nu förenklar faktureringsbiten. Såg bl a känns ju lite overkill att attestera mina egna fakturor. :P
Hur verkar registrering av lev.fakturor. Såg någon bild på detta också och det var MYCKET man skulle fylla i. Bl a OCR. Varför? Det som direkt dök upp i mitt huvud var om det kanske finns någon funktion att registrera lev.fakturor i programmet och sedan skicka detta till banken direkt på något sätt. Är det så?
EDI verkar smidigt i de fall man beställer material specifikt för ett projekt. Dock jobbar jag väl mest på det "gamla" sättet, med en hel del material på lager. Kan väl vara idé att tänka om här kanske.


Jag har scrollan.
Registrerar lev. fakturor då skriver jag in ocr-nummer eller faktura-nummer (meddelande) och betalningsdatum.
Efter att jag gjort journaler på lev.fakturorna så registrerar jag utbetalning till LB-rutin. Då sparas en fil på datorn med alla levfakturor. På internetbanken gör jag sedan en filöverföring med filen från scrollan och allt är klart.
Sedan på internetbanken kommer ett besked när lev. fakturorna betalats ut, registerar utbetalningarna i scrollan.

Det funkar faktiskt väldigt bra. Dock tar banken en liten avgift per filöverföring men det är det värt för att slippa skriva in allt 2ggr.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2013 12:18 #5 av Per Andersson
Det låter ju smidigt. Låter ju som att det är upplagt på samma sätt i softone då kanske.
Är det en fast månadskostnad eller är det per betalning? Hur mycket rör det sig om?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2013 13:37 #6 av Marcus Lundström
Kostnaden är säkert olika från bank till bank. Minns inte riktigt vad jag betalar men det görs en gång om året.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2013 16:54 #7 av Henrik Eriksson

Per Andersson skrev: Den biten att det är till en fast kostnad oavsett vad man plockar på för finesser föll mig i smaken direkt också. Tycker också att det verkar enklare uppbyggt än scrollan, efter bilder och filmer jag sett på de båda systemen.
Lite funderingar som dykt upp är:
Är det FÖR stort och FÖR avancerat för mig som enmansföretagare?

Jag är själv ensam och det funkar super för mig, då man betalar per användare så är det lönsamt även för små företag.

Jag vill ju inte att det ska bli tungrott på andra ställen om man nu förenklar faktureringsbiten. Såg bl a känns ju lite overkill att attestera mina egna fakturor. :P
Hur verkar registrering av lev.fakturor. Såg någon bild på detta också och det var MYCKET man skulle fylla i. Bl a OCR. Varför?

detta använder jag mig inte av, lämnar allt till en revisor som sköter bokföringen. Och registrerar enbart fakturor på banken. Så kan inte svara på hur enkelt det funkar.

Det som direkt dök upp i mitt huvud var om det kanske finns någon funktion att registrera lev.fakturor i programmet och sedan skicka detta till banken direkt på något sätt. Är det så?

EDI verkar smidigt i de fall man beställer material specifikt för ett projekt. Dock jobbar jag väl mest på det "gamla" sättet, med en hel del material på lager. Kan väl vara idé att tänka om här kanske.


Idag när det är så snabba leveranser anser jag att ett lager kostar bara pengar om det inte omsätts samma månad, eller om det är sådant som går lite hela tiden (slang, dosor, kabel.) Samt med EDI missar man inte den där lilla dragavlastningen eller förskruvningen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2013 19:13 #8 av Kenta Jonsson
Bara att ladda ner Visma Administration 2000, gratis i all framtid.
Fungerar hur bra som helst ! ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jun 2013 21:17 - 27 jun 2013 21:19 #9 av Leo Wiberg
Svar från Leo Wiberg i ämnet Bokföring/Fakturering
Infographic om de olika systemen

visual.ly/hantverkarens-vardag

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2015 14:49 #10 av hsd
Svar från hsd i ämnet Bokföring/Fakturering

Kenta Jonsson skrev: Bara att ladda ner Visma Administration 2000, gratis i all framtid.
Fungerar hur bra som helst ! ;)

gratis, hur då

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2015 14:57 #11 av Tobias
Svar från Tobias i ämnet Bokföring/Fakturering
Behöver det vara gratis?

Jag har precis gått till Visma Eekonomi. Det tycker jag är suveränt. Jag har ensklid firma och arbetsgivare.
kostar dryga 1500kr per år allt webbbaserat och smidigt.

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.063 sekunder