Arbetstid

09 okt 2015 16:18 #1 av Zebastian Jalkteg
Hur gör ni på era företag fällande arbetstid?

Jobbar ni hos kund 7-16, alltså ni är ute hos kund vid 7 och åker från kund vid 16? Eller åker ni från firman vid 7 och lämnar firman 16.00?

____________________________________________________
Egenföretagare
Elteknik i Tjust AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2015 18:07 #2 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Arbetstid
Hej Sebastian!
Tjust är mitt område.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2015 18:31 #3 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Arbetstid
Vid arbetsdagens början ska du infinna dig på firman klockan 7. Vid arbetsdagens slut så ska du lämna firman vid klockan 16. Utgår du från hemmet, vilket du enbart gör om du har servicebil mer eller mindre, så ska du lämna bostaden klockan 7 eftersom resan till kunden är arbetstid i det läget. Vid arbetsdagens slut så ska du vara hemma vid 16.

Enda gången detta inte ska följas är om annat är specifikt avtalat eller om din arbetsplats är förlagd på annat ställe än där firman är och du ska åka direkt till arbetsplatsen, exempelvis vid byggen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 nov 2015 12:41 #4 av Jörgen Wikström
Svar från Jörgen Wikström i ämnet Arbetstid
Hej
I olika avtal finns olika skrivningar vad det gäller arbetstid, restid m.m.
denna fråga är inte så enkel att svara på då man inte vet vilket avtal som du jobbar under?

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 nov 2015 15:31 #5 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Arbetstid

Michell Andersson skrev: Vid arbetsdagens början ska du infinna dig på firman klockan 7. Vid arbetsdagens slut så ska du lämna firman vid klockan 16. Utgår du från hemmet, vilket du enbart gör om du har servicebil mer eller mindre, så ska du lämna bostaden klockan 7 eftersom resan till kunden är arbetstid i det läget. Vid arbetsdagens slut så ska du vara hemma vid 16.

Enda gången detta inte ska följas är om annat är specifikt avtalat eller om din arbetsplats är förlagd på annat ställe än där firman är och du ska åka direkt till arbetsplatsen, exempelvis vid byggen.


Är detta från något avtal eller så du arbetar?

Vi är på firman kl 7 och åker från kund kl 16.

Finns det något bestämt vad som gäller företag anslutna till EIO eller handlar det om vad man kommit överens om i anställningsavtal?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 nov 2015 15:58 #6 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Arbetstid
Jag fakturerar när jag lämnar garageplan och slutar när jag kommer hem.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 nov 2015 18:36 - 04 nov 2015 18:36 #7 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Arbetstid

Alexander N skrev: Är detta från något avtal eller så du arbetar?

Vi är på firman kl 7 och åker från kund kl 16.

Finns det något bestämt vad som gäller företag anslutna till EIO eller handlar det om vad man kommit överens om i anställningsavtal?

Jag arbetar på kontor så kan väl inte säga att detta gäller mig rakt av. Jag går troligtvis inte under samma avtal, eller ens förbund längre.

Många företag gör en avvägning och så länge det inte är ett problem för vare sig arbetsgivare eller arbetstagare så finns det egentligen ingen anledning att titta närmare på det. Men är du montör som utgår från hemmet så börjar arbetstiden då du lämnar hemmet. Och tillbaka från arbetsplatsen är du generellt inte förrän du är tillbaka från utgångspunkten, hemmet. Är utgångspunkten firman så är det firman som gäller istället för hemmet. Ska man vara petig så ska du alltså egentligen vara på firman för hemgång vid 16, förutsatt att du arbetar 100% och tagit ut 1 timmes rast under dagen. Frågan är dock vad som är smidigast för dig själv. Dessutom så har man i regel många andra fördelar som kanske väger upp för vissa andra saker. Risken är stor att om du blir petig så blir den chef också petig. Min erfarenhet är att man oftast har mest att förlora själv på detta.

Gällande övrig tid som krävs för att du ska förflytta dig från din ordinarie arbetsplats, anställningsort o.s.v. som inte kan utföras på arbetstid så ska detta ersättas som restid. Utgår du från hemmet så är det hemmet som är utgångsläget, utgår du från firman så är det firman som är ditt utgångsläge vid bedömning om när restidsersättning ska utgå.

Som Jörgen skriver så kan det även förekomma andra avtal, men kan jag förutsätta att det är installationsavtalet, SEF, som är tillämpligt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2015 13:39 - 05 nov 2015 13:40 #8 av Jörgen Wikström
Svar från Jörgen Wikström i ämnet Arbetstid
Hej igen
När det gäller Installationsavtalet så är det så att arbetstiden börjar kl 07:00 och slutar 16:00 i normalfallet. Vissa byggen har tidigare start och då skall man anpassa sig efter den tiden som gäller på det bygget.

I IS avtalet skall man vara ombytt och klar kl 07:00 och börja arbeta, sedan så slutar man kl 16:00 och går och byter om eller åker hem.

Tiden för att ta sig till arbetsplatsen, före och efter arbetstiden, gäller restid.

Om man är på distansjobb så gäller det samma regler (inom Sverige då IS avtalet inte gäller utomlands) och det kan medföra att man måste åka kvällen före för att kunna starta måndag morgon kl 07:00.

I restiden räknas också väntetid mellan olika transportsätt (te.x tåg och byte till buss) men inte väntan på att resan skall starta efter jobbets slut eller innan arbetet skall påbörjas. Max betald restiden per dygn är 12 timmar

Om man framför en servicebil före/efter normal arbetstid kan det medföra övertid för föraren i vissa fall.
Det blir en kalkyl för företaget om man skall starta jobbet på arbetsplatsen kl 07:00 eller börja resan kl 07:00 som dom får ta ställning till.

Jörgen

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.046 sekunder

Senaste foruminlägg