Krav att starta eget!

25 sep 2015 00:00 - 25 sep 2015 00:49 #1 av Amir Amrollahi
Hej!

Jag studerar elprogrammet på Lernia.
Jag undrar om vad det krävs att starta egen elinstallationsfirma?
Vilken eller vilka behörighet skulle man ha? Hur länge erfarenhet som gäller för att starta eget?
Tack på förhand

//Amir

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 sep 2015 06:10 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Krav att starta eget!
Hej, välkommen till forumet.


Ja det var en stor fråga som har ett väldigt omfattande svar. :)


Men om jag tar det där med behörigheter först så behövs det ingen behörighet alls för att starta en firma, även elinstallationsfirma.
Däremot får du inte utföra något elinstallationsarbete i den firman bara sådär, så utan att ordna med behörighetsfrågan på annat vis så blir det i praktiken en helt värdelös firma.

Men behörigheten går att ordna genom att t.ex. anställa en behörig elektriker som utför det behörighetskrävande arbetet. Då kan du själv jobba med att ragga jobb, räkna på offerter, bokföring, greja med lager, material, bilar osv.
Om det är OK för din anställde behörige så kan du även arbeta som elektriker under hans överinseende.

I princip går det nog att ta in en behörig elektriker till firman på annat vis än ren anställning också.
Det är lättat på kravet om att vara anställd i samma företag, men detta blir i praktiken lite krångligare och sämre. Och jag tror att det knappt existerar, då de som har behörighet antagligen inte ser någon tillräckligt stor vinst med ett konstigt arrangemang.


Du kan också ha som affärsidé att du hyr ut dig själv till företag som har en behörig. Då blir inte din firma någon elinstallationsfirma utan i praktiken ett personaluthyrningsföretag.
Men denna arbetstid som du utför i din egen firma men under annans överinseende kan du så småningom använda som praktiktid om du vill ha ut egen behörighet framöver.


Sen kan du alltså skaffa egen behörighet innan du startar företag, den lägsta behörigheten som i praktiken är användbar är ABL.
Detta kräver minst 4 års elinstallationspraktik och lite mer kurser än de du läser nu.

Det du läser nu tillsammans med 2 års praktik räcker till en BB1-behörighet, men det är inte mycket att starta elinstallationsfirma med.
Då är det kanske bättre att starta någon inom fastighetsservice, service/montage av industritvättmaskin etc, att jobben som regel klaras av inom ramen för en BB1-behörighet.


Sen är hela företagarbiten jätteomfattande, vilken bolagsform, hur raggar man jobb, hur hanterar man fakturering, påminnelser, inkasso, vad gäller garantier, anbud, och löften. Hur vill och får man redovisa, osv osv osv
Ja det är jättemycket, inget som är så lätt att ge all info om i några svar på ett forum.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 sep 2015 07:20 #3 av Michell Martic
Att utöva överinseende utan anställningsförhållande skulle jag påstå utnyttjas ganska flitigt och dessutom utan krångel. Enda kravet är att det ska planeras och dokumenteras, och för detta så har elsäkerhetsverket till och med tagit fram en färdig blankett.

Sen finns ju även yrkeskvalifikationsdirektivet, men det är väl inte tillämpligt här.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 sep 2015 08:15 #4 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Krav att starta eget!

Michell Andersson skrev: Att utöva överinseende utan anställningsförhållande skulle jag påstå utnyttjas ganska flitigt och dessutom utan krångel. Enda kravet är att det ska planeras och dokumenteras, och för detta så har elsäkerhetsverket till och med tagit fram en färdig blankett.

Jodå, men jag tror det nyttjas mest till det motsatta som vad jag skrev.
Dvs att en firma med en behörig i tar in arbetskraft från annan firma, utan anställningsförhållande, och därmed jobbar efter denna nya möjlighet.

Men motsatsen, att en firma utan någon behörig anställd i tar in en behörig bara för att uppfylla kraven, utan att den behörige är/blir anställd - det tror jag är rätt ovanligt.

Vilken behörig elektriker skulle känna sig bekväm med den konstruktionen, om man nu inte tjänar något väldigt bra på det.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 sep 2015 09:41 #5 av Michell Martic

Electrum skrev: Jodå, men jag tror det nyttjas mest till det motsatta som vad jag skrev.
Dvs att en firma med en behörig i tar in arbetskraft från annan firma, utan anställningsförhållande, och därmed jobbar efter denna nya möjlighet.

Men motsatsen, att en firma utan någon behörig anställd i tar in en behörig bara för att uppfylla kraven, utan att den behörige är/blir anställd - det tror jag är rätt ovanligt.

Vilken behörig elektriker skulle känna sig bekväm med den konstruktionen, om man nu inte tjänar något väldigt bra på det.

Håller med dig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 sep 2015 22:10 #6 av Amir Amrollahi
Tacksam för svaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 sep 2015 07:57 #7 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Krav att starta eget!
Hur man än vrider och vänder på det, och ser på saken så är det nog absolut lämpligast att du försöker jobba som anställd, eller möjligen genom att hyra ut dig själv, ungefär som en anställd, i några år.
Dessutom gärna till minst två olika arbetsgivare.
(Ja om du inte redan har elektrikererfarenhet sedan tidigare.)

Man lär sig väldigt mycket på detta. Inte bara den rena yrkeskunskapen utan även planering, kundbemötande osv, ofta får man dessutom åtminstone en liten inblick i själva företagandet.


Sen när det gäller företagandet i sig så kan man ju lugnt säga att det ställer väldigt många helt andra krav på en som person, bara för att man är duktig inom yrket så kan man ändå vara helt kass som företagare - på många olika sätt.
Jag försöker inte säga att det är svårt eller något magiskt med det, utan det är mest något man har inom sig, eller saknar :huh: , typ.

Har du inte erfarenhet av företagande så ta gärna hjälp, någon/några bekanta som är/varit egna, eller så inköpt hjälp. Dessa behöver naturligtvis inte alls komma från samma bransch. Ja det kan nog nästan vara en fördel om de inte gör det. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 sep 2015 18:18 #8 av Amir Amrollahi
Nej, jag har inte erfarenhet att driva företag i Sverige. Ju, det var väl bra idé att man kan hyra sig ut själv till ett annat företag!
Men jag funderar även på studera vidare till Elingenjör i Helsingborg! Jag kanske behöver öppna ett nytt tråd.

Ni kan självklart svara på frågorna, om ni vill:

Är det värt och studera vidare och vara anställd i ett elföretag sen, istället att starta eget?
Är det bättre att jag får elcertifikaten efter lärlings tiden, eller börjar jag elingenjör utbildningen direkt efter Lernia?
Kan man vara attraktiv i arbetsmarknaden efter ingenjör examen utan certifikat från elinstallation?


Jag är 42 år gammal redan nu! Därför längtar jag efter olika möjligheter eller bästa möjliga som man kan.
Tack på förhand.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.048 sekunder

Senaste foruminlägg