Krav att starta eget!

25 sep 2015 00:00 - 25 sep 2015 00:49 #1 av Amir Amrollahi
Hej!

Jag studerar elprogrammet på Lernia.
Jag undrar om vad det krävs att starta egen elinstallationsfirma?
Vilken eller vilka behörighet skulle man ha? Hur länge erfarenhet som gäller för att starta eget?
Tack på förhand

//Amir

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 sep 2015 06:10 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Krav att starta eget!
Hej, välkommen till forumet.


Ja det var en stor fråga som har ett väldigt omfattande svar. :)


Men om jag tar det där med behörigheter först så behövs det ingen behörighet alls för att starta en firma, även elinstallationsfirma.
Däremot får du inte utföra något elinstallationsarbete i den firman bara sådär, så utan att ordna med behörighetsfrågan på annat vis så blir det i praktiken en helt värdelös firma.

Men behörigheten går att ordna genom att t.ex. anställa en behörig elektriker som utför det behörighetskrävande arbetet. Då kan du själv jobba med att ragga jobb, räkna på offerter, bokföring, greja med lager, material, bilar osv.
Om det är OK för din anställde behörige så kan du även arbeta som elektriker under hans överinseende.

I princip går det nog att ta in en behörig elektriker till firman på annat vis än ren anställning också.
Det är lättat på kravet om att vara anställd i samma företag, men detta blir i praktiken lite krångligare och sämre. Och jag tror att det knappt existerar, då de som har behörighet antagligen inte ser någon tillräckligt stor vinst med ett konstigt arrangemang.


Du kan också ha som affärsidé att du hyr ut dig själv till företag som har en behörig. Då blir inte din firma någon elinstallationsfirma utan i praktiken ett personaluthyrningsföretag.
Men denna arbetstid som du utför i din egen firma men under annans överinseende kan du så småningom använda som praktiktid om du vill ha ut egen behörighet framöver.