Fakturering

21 mar 2015 02:04 #1 av Erik Göransson
Hallå där kollegor!

Jobbar idag som anställd och har länge funderat på att starta eget vid sidan om. Har ABL och det är ok för chefen om jag kör eget vid sidan om då vi skulle ha olika typer av kunder.

Min fundering är då, skulle man kunna göra jobb och fakturera genom t.ex. frilans finans?

Anledningen till att jag inte vill öppna en enskild firma är väl att det känns lite oklart hur många jobb jag kommer hinna göra under ett år och då kanske det inte är värt att öppna en firma med tanke på alla fasta utgifter som försäkringar och sånt.

Vad tycker ni om idén? Är det ens genomförbart? Tror ni det skulle upplevas oseriöst?

Alla tankar och funderingar uppskattas.

Mvh Erik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2015 08:38 #2 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Fakturering
Men, om du gör egna jobb måste du väl vara försäkrad?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2015 14:25 #3 av Erik Göransson
Svar från Erik Göransson i ämnet Fakturering
Mailade dem och fick till svar att så länge jag kan visa upp elbehörighet och skaffar en ansvarsförsäkring så är det lugnt. Går även att köra ROT-avdrag via dem.

Känner ni någon hantverkare som jobbar på detta sätt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2015 13:28 #4 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Fakturering
Men vad menar du skulle bli dyrare om du har enskild firma?
Snarare tvärt om, de du ska fakturera igenom lär väl ta betalt för det på något vis?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2015 21:18 #5 av Erik Göransson
Svar från Erik Göransson i ämnet Fakturering
"För alla dina uppdrag gör vi ett anställningsavtal åt dig som följer alla lagar och regler. Vi tar hand om allt som stjäl värdefull tid från ditt arbete och fritid – t ex bokföring, redovisning och inbetalningar av skatter och avgifter. Vi ser till att du omfattas av en ansvarsförsäkring samt en liv- och olycksfallsförsäkring motsvarande kollektivavtalsnivå. Och vid årets slut får du din inkomst förtryckt i din deklaration. Enklare och tryggare än så kan det inte bli!

Du betalar endast 6 % av det du fakturerar till din uppdragsgivare. Inga dolda avgifter eller årsavgifter tillkommer. Frilans Finans vision är att det ska vara enkelt, inspirerande och tryggt att arbeta som egenanställd. Du behöver inte göra någonting annat än att koncentrera dig på att tjäna pengar på dina uppdrag och tiden som blir över till din egen fritid. Allt annat sköts av oss!"


Man betalar alltså endast 6% per faktura.

Vilka fasta kostnader skulle jag ha idag om jag bara öppnade en enskild elfirma och bara lät den vara?
Bortse från verktyg, bil, lokalhyra m.m.

Vad kostar en ansvarsförsäkring på ett ungefär ni som är insatta?

Många frågor :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2015 21:01 #6 av Erik Göransson
Svar från Erik Göransson i ämnet Fakturering
Ingen som vet? :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2015 14:44 #7 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet Fakturering
6% låter jättedyrt... Som ensamföretagare skulle jag säga att om du lägger mer än 15 000kr per år på redovisning så blir du blåst, eller ja, allafall så behöver du konkurrensutsätta din "bokföringshäxa" . Om 6% skulle vara 15 000kr per år skulle din årsomsättning ligga på 250 000kr, vilket räknat med en årsarbetstid på 1 800 timmar skulle bli ett timpris på 138kr.

Så förutsatt att du har full beläggning så lönar det sig endast om du debiterar 138kr i timmen eller mindre. Alternativt om du har 400kr i timmen och en beläggningsgrad på mindre än 34%. 450kr i timmen och beläggningsgrad mindre än 31% eller 500kr i timmen och 27% beläggningsgrad.


Tänk också på vad detta innebär om du har tänkt dig materialförsäljning. För varje 100kr material du säljer till kunden vill din redovisningbyrå ha 6kr oavsett ditt inköpspris på materialet.
Följande användare sa tack: tobi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jun 2015 18:24 #8 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Fakturering

Olle Andersson skrev: 6% låter jättedyrt... Som ensamföretagare skulle jag säga att om du lägger mer än 15 000kr per år på redovisning så blir du blåst, eller ja, allafall så behöver du konkurrensutsätta din "bokföringshäxa" . Om 6% skulle vara 15 000kr per år skulle din årsomsättning ligga på 250 000kr, vilket räknat med en årsarbetstid på 1 800 timmar skulle bli ett timpris på 138kr.

Så förutsatt att du har full beläggning så lönar det sig endast om du debiterar 138kr i timmen eller mindre. Alternativt om du har 400kr i timmen och en beläggningsgrad på mindre än 34%. 450kr i timmen och beläggningsgrad mindre än 31% eller 500kr i timmen och 27% beläggningsgrad.


Tänk också på vad detta innebär om du har tänkt dig materialförsäljning. För varje 100kr material du säljer till kunden vill din redovisningbyrå ha 6kr oavsett ditt inköpspris på materialet.

Nej, 6% är inte dyrt om den verksamhet man bedriver inte är omfattande.
Det är tvärtom helt perfekt för den som kör en mycket liten egen verksamhet parallellt med anställning, eller som vill prova på att köra eget företag en tid för att kolla hur det går.

Finns en massa andra tänkbara bra anledningar. Första inlägget i denna tråd tar upp många:
www.flashback.org/t2235605
(Jag råkade springa på denna tråd, och kom ihåg denna på fluxio).

Däremot är det helt klart inte lämpligt att hantera stora mängder material eller egna maskiner/verktyg genom ett egenanställningsföretag. Där får man nog helst hitta på en affärsmodell som undviker detta.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2015 13:27 #9 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet Fakturering

Electrum skrev:

Olle Andersson skrev: 6% låter jättedyrt... Som ensamföretagare skulle jag säga att om du lägger mer än 15 000kr per år på redovisning så blir du blåst, eller ja, allafall så behöver du konkurrensutsätta din "bokföringshäxa" . Om 6% skulle vara 15 000kr per år skulle din årsomsättning ligga på 250 000kr, vilket räknat med en årsarbetstid på 1 800 timmar skulle bli ett timpris på 138kr.

Så förutsatt att du har full beläggning så lönar det sig endast om du debiterar 138kr i timmen eller mindre. Alternativt om du har 400kr i timmen och en beläggningsgrad på mindre än 34%. 450kr i timmen och beläggningsgrad mindre än 31% eller 500kr i timmen och 27% beläggningsgrad.


Tänk också på vad detta innebär om du har tänkt dig materialförsäljning. För varje 100kr material du säljer till kunden vill din redovisningbyrå ha 6kr oavsett ditt inköpspris på materialet.

Nej, 6% är inte dyrt om den verksamhet man bedriver inte är omfattande.
Det är tvärtom helt perfekt för den som kör en mycket liten egen verksamhet parallellt med anställning, eller som vill prova på att köra eget företag en tid för att kolla hur det går.

Finns en massa andra tänkbara bra anledningar. Första inlägget i denna tråd tar upp många:
www.flashback.org/t2235605
(Jag råkade springa på denna tråd, och kom ihåg denna på fluxio).

Däremot är det helt klart inte lämpligt att hantera stora mängder material eller egna maskiner/verktyg genom ett egenanställningsföretag. Där får man nog helst hitta på en affärsmodell som undviker detta.


Som sagt, brytpunkten för när det slutar löna sig går vid en årsomsättning på 250 000kr.... Alltså måste man sälja sig billigt, 138kr per timme, eller så måste man jobba lite, högst 34% av normal heltidstjänst.

Jag vill nog påstå att det är direkt olämpligt att hantera några som helst material eller egna maskiner.... Skattereglerna kring avdrag är snåriga och samtliga utlägg måste göras med dina egna skattade pengar.
Om du köper en maskin för dina egna pengar och lämnar in kvitto för den och vill ha ut ersättning. För det första så blir det ett beskymmer då du som frilansare inte har en egen kassa att röra dig med utan måste fakturera maskinen till kund. Sen när du får betalt för utlägget du har gjort så är ju inte maskinen din längre, egenanställningsföretaget har ju betalat för den och ägs alltså av egentanställningsbolaget. Så du har köpt en maskin som någon annan äger.... Bra affär för alla utom dig...

Material är lättare att hantera eftersom du inte tänkt dig att behålla det. Men egenanställningbolaget vill fortfarande ha 6% av försäljningspriset på det, vilket snabbt gör affären olönsam.


Jag skulle vilja starkt avråda att nyttja egenanställningsbolag. Jag grupperar dessa bolag i samma kategori som SMS-lån och fakturaköp. Du betalar väldigt dyrt för en dålig finansiell tjänst.
Företagets affärsidé bygger på enskilda personers rädsla för vad som verkar krångligt och farligt om företagande. De tjänar stora summor med lågt risktagande på de enskildas bekostnad.
Som enskild har du samma höga risk för din ekonomi som om du rodde din egna firma (F-skattade) men inte alls samma avkastning.
Du har inte tryggheten i en anställning med förmåner som sjuklön eller semester. Någon form av A-kassa tror jag blir i princip omöjligt det med.

Jag tror egentligen bara att det finns en grupp människor som tjänar på att fakturera via egenanställningsbolag och det är personer med näringsförbud som vill fortsätta bedriva egen verksamhet...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2015 14:24 #10 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Fakturering

Olle Andersson skrev: Om du köper en maskin för dina egna pengar och lämnar in kvitto för den och vill ha ut ersättning. För det första så blir det ett beskymmer då du som frilansare inte har en egen kassa att röra dig med utan måste fakturera maskinen till kund. Sen när du får betalt för utlägget du har gjort så är ju inte maskinen din längre, egenanställningsföretaget har ju betalat för den och ägs alltså av egentanställningsbolaget. Så du har köpt en maskin som någon annan äger.... Bra affär för alla utom dig...

Du äger inte maskinen längre nej, men å andra sidan så fick du tillbaka pengarna via utlägg. Du har alltså inte förlorat något heller. Du fick det nästan att se ut som att man skänkte bort maskinen till företaget.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2015 15:46 - 01 jul 2015 16:11 #11 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet Fakturering

Michell Andersson skrev:

Olle Andersson skrev: Om du köper en maskin för dina egna pengar och lämnar in kvitto för den och vill ha ut ersättning. För det första så blir det ett beskymmer då du som frilansare inte har en egen kassa att röra dig med utan måste fakturera maskinen till kund. Sen när du får betalt för utlägget du har gjort så är ju inte maskinen din längre, egenanställningsföretaget har ju betalat för den och ägs alltså av egentanställningsbolaget. Så du har köpt en maskin som någon annan äger.... Bra affär för alla utom dig...

Du äger inte maskinen längre nej, men å andra sidan så fick du tillbaka pengarna via utlägg. Du har alltså inte förlorat något heller. Du fick det nästan att se ut som att man skänkte bort maskinen till företaget.


Fast för att få tillbaka pengar från egenanställningsbolaget så måste man ha fakturerat för ett belopp som överstiger värdet av maskinen (till skillnad från en vanlig arbetsgivare så investerar inte egenanställningsbolaget i maskiner som används av deras anställda) vilket betyder att du avstår från intäkter du annars skulle fått i form av lön för att betala en maskin som kommer ägas av egenanställningsbolaget.

Värdet av maskinen tas upp som en tillgång i egenanställningsbolagets balansräkning. Däremot så kvittas rörelsekostnaden för inköpet av maskinen med mot en sänkt lönekostnad med motsvarande belopp. För att detta ska gå ihop och inte urholka egenanställningsbolagets EK så måste man ha inkomster motsvarande minst samma belopp som man kvittar.

Sålt material blir lättare eftersom det inte tas upp som en tillgång i balansräkningen. Inköpspriset tas upp en rörelsekostnad och försäljningspriset tas upp som en rörelseintäkt. Mellanskillnaden (-6% av rörelseintäkten) betalas ut som lön och tas upp som en lönekostnad.
Förutom arvodet som egenanställningsbolaget tar ut så blir materialförsäljningen helt neutral till balansräkningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.066 sekunder