Smart lösning på materialflöde från bilen.

20 aug 2014 11:02 #1 av Christoffer Gustavsson
Jag har problem med att hålla reda på vad jag plockar ur bilen hos kunderna. Man försöker komma ihåg och skriver på alla möjliga små lappar som troligen försvinner innan de är hemma vid faktureringen... Jag hade önskat att det funnits EAN koder på alla prylar, då hade problemet vart löst med en streckodsläsare som man läst av vid dagens slut. Men eftersom det inte finns det måste man antingen ha bättre ordning eller bättre minne. Någon som har tips på ett fungerande system?

//:CG

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 aug 2014 15:01 #2 av David olsson
Tyvärr så tror jag det är att skriva som gäller :)
Totaltid.se har ett rätt bra system där du kan registrera det du plockar ur bilen med mobilen, men då får man ju fortfarande knappa in e-nummer eller söka på benämning...

Totaltid.se är för övrigt ett komplett system för tid, projekt, fakturering mm som funkar riktigt bra!

Sjöhaga EL AB

20 aug 2014 15:03 #3 av David olsson
Eller om du skriver ut streckkoder själv med det vanligaste du har i bilen, så kan du ju hänga den lappen på något bra ställe i bilen...

Sjöhaga EL AB

20 aug 2014 16:40 #4 av Christoffer Gustavsson
Jag har snusat på totaltid och gillar det skarpt. Men det är för mycket knapptryckningar och jag gillar inte att man skall vara beroende av internet. Jag hade hellre sett att det var en app som man laddade ner och ett program som man tankar in i datorn. Sedan kunde det istället finnas en funktion som heter "överför data". Och då först kopplas man upp mot internet. Men det kan ju ha ändrat, det är länge sedan jag kollade på totaltid.

//:CG

20 aug 2014 20:18 #5 av Ronnie Lidström
Jag kör nu mera också totaltid. Det utvecklas hela tiden och Magnus är rätt lyhörd på förslag på nya funktioner osv.. Kommer säkert nån funktion för att scanna sträckkoder.

Vi är då och då ute i stugor osv där det inte finns någon internetuppkoppling. Det är oftast inget problem. Man kan checka in/ut innan man far dit eller när man kommer hem. Justera antal på material går ju också bra att göra sen.. Bara man kommer ihåg! Men att ändra antal osv tar väldigt lite bandbredd så det räcker med svag signal för att det ska funka.

Angående problemet med material ur bilen så brukar jag lösa det genom att om jag tex tar ett uttag ur bilen till ett jobb så köper jag ett sånt uttag nästa gång jag är på grossen och märker med rätt projnr så det kommer in på projektet automatiskt.

Det funkar ju så klart inte på allt material. Man kan ju inte köpa en rulle kabel till varje litet jobb.

Jag hoppas att det snart kommer en funktion med "favoritartiklar" som man snabbt kan lägga till på ett enkelt sätt.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

25 aug 2014 07:50 #6 av Tommy Andersson
Vi använder oss av ett program från AddMobile. Funkar kalasbra! Finns för både Android och Iphone. Kräver bara internetanslutning när vi synkar mot servern vilket underlättar när man är ute i skogarna.
Materialdatabasen är baserad på vad vi använder mest av så man slipper leta genom långa listor!

Vet jag ungefär vad som kommer gå åt hos en kund så brukar jag försöka skriva in det när jag plockar ut materialet från lagret så blir det inte lika mycket att skriva efteråt.

Annars är det antäckningsblock och penna som gäller. (har dom vanligaste E-nummren nedskrivna på första sidorna i mitt.)

Off-topic;
Mitt första inlägg här på forumet. B)

25 aug 2014 19:43 #7 av Martin
Det vettigaste är att man kör en månad och skriver upp ALLA E-nummer som man har använt. Gör alla detta på jobbet så kan man snabbt sålla bort udda produkter för att sen skriva ihop en lathund och plasta in och dela ut på arbetsplatsen. Lista 14 är ju ganska vettig att lära sig lite ifrån iaf.

Tycker snarare inte det är ett bekymmer att hålla reda på en kund vad som har gått åt eller inte.
Evt returer ber man snällt om att få ett papper utskrivet från kontoret vad som har åkt in på aktuellt jobb. Sen kan man sitta och stryka så de åker in på lager och lägga till/dra ifrån x antal förpackningar TC och vägguttag mm. Oavsett hur man har sitt system på firman så är det smidigt om alla kör samma system.

42

Sidan laddades på: 0.129 sekunder