Starta eget företag.

06 nov 2013 20:56 #1 av Tyrap
Tjena!

Vet inte om detta inlägg riktigt hamnade i rätt kategori, men men.

Som rubriken lyder funderar jag på att starta eget företag, dock inte alls med någon som helst inriktning på el-installationer eller dylikt, det intresserar mig inte och jag kan det inte heller. Jag är mest intresserad av att vara vänd mot industrier och felsöka, reparera och bygga om motordrifter, PLC-system m.m. Även till viss del felsökning & reparation av privatpersoners värmeanläggningar såsom el-pannor, pelletsbrännare, vedpannor m.m.

Jag har jobbat i 15 år och än i dag som industrielektriker på en stora pappersindustrier, jag har sett och pillat med det mesta tycker jag och känner mig väldigt hemma på området. "Hjälpt" privatpersoners värmeanläggningar har hänt och det är rätt kul...

I och med att jag jobbar skift, har jag ju nu en del fritid som jag då hade tänkt driva ngt eget på.

Men den stora frågan! Krävs det av mig att jag måste ha någon behörighet? Kanske en jättedum fråga men jag har då inget eget svar på den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2013 07:03 #2 av Olle Andersson
Ja det låter som att du skulle behöva det. Du behöver nog däremot inte Allmän Behörighet, det låter som BB2 skulle räcka.

Vad jag förstår det som så kommer du inte arbeta med elanläggningen utan med maskiner anslutna till den?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2013 07:06 - 07 nov 2013 07:07 #3 av Michell Martic
Ska du göra behörighetskrävande arbete så krävs en behörighet.
Det är möjligt att du också behöver en i vissa situationer. Det beror ju helt och hållet på vad du ska göra. Att tänka på också är att det som normalt anses vara icke behörighetskrävande arbete, som byte av vägguttag för max 16A 400V, är behörighetskrävande i ett EX-utrymme. Byte av en kontaktor i ett skåp är t.ex. behörighetskrävande, men det skulle räcka med en BB1 eller BB3. Ja, så länge skåpet sitter på en vägg och inte en maskin.

Det är också möjligt att du kanske kunde klarat dig på en BB1 och kanske bara skulle gått en kurs i föreskrifter för att tydligare veta var gränsen går.
Men det är möjligt att du klarar dig helt utan behörigjet också.

En utbildning hade nog inte skadat ändå, så att du själv vet var gränsen går som sagt. Det är ju bara du som vet exakt vad som är tänkt att göras.

Edit: BB2 finns inte längre.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2013 08:45 - 07 nov 2013 08:45 #4 av Ronnie Lidström
Låter inte som att du i huvudsak kommer att syssla med behörighetskrävande arbeten.. MEN.. Jag tror att du kommer att känna dig rätt begränsad om du inte har egen behörighet.

Industrikunder brukar ha som vana att anlita en för lite allt möjligt annat "då du liks är där". Kanske bra att få dra fram en ny matning till den där motorn du felsökt som visat sig ha för klen matande kabel?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2013 09:20 #5 av Stefan Ericson
Hej på er!
När det gäller el och regler så fins en skillnad mellan privat och industri. För att röra något med el på en industri så måste man gått elsäkerhets kurs på några dar. Man får lära sig att ström är farligt och vad man inte får göra.
Vem som helst får bryta spänningen till ett styrskåp och i spännings löst tillstånd koppla vad som helst. Sedan stänga dörrarna och slå på spänningen. Har du gjort fel kan det bli dyrt. Det man inte får göra utan behörighet är att skruva fast ledningar på en motorplint.
Alla service ingenjör i min bransch har brutit mot dom här reglerna. Jag har aldrig någon gång hört talas om att det har varit något tjafs om det här. Vi måste felsöka med spänning på och öppna dörrar.
För det första skulle inte kunder betala 1200 kr i timmen för någon som är ineffektiv och inte kan det han håller på med. Där fins en utsållning. Maskin nasare som jag jobbat med har aldrig haft behörighet.
Om du vet hur frekvens styrningar, plc, servo motorer och liknande fungerar så vet du troligtvis hur matningen skal kopplas, tycks dom resonera.
Man har aldrig behövt behörighet för att laga en Tv eller koppla ett styrskåp.
Men vi kopplar inte matningen till en maskin det gör elektrikern.
Som jag ser det behöver du behörighet om du ska följa reglerna. Om du struntar i det så tror jag inte det händer något. Behörigheten är till blandannat för brandskydd och även om det kan brinna så ändrar man inte på det för att man reparerar och felsöker.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2013 11:06 #6 av Michell Martic
Min personliga åsikt är att om du tycker att besitter den kompetensen att göra behörighetskrävande arbete på helt eget bevåg, samt kunna ta fullt ansvar för detsamma, så kan du gott söka behörigheten som vi andra fått göra.

Jag förstår att i praktiken så funkar det säkert precis som du beskriver, men det är i många fall direkta lagbrott.
Vissa känner sig t.o.m. förnärmade, som om man förolämpade deras utbildningsnivå, när man förklarar att de helt enkelt ska låta bli att pilla på grejerna!

Det finns dessutom inga särskilda föreskrifter för industrin som du kanske tror. En starkströmsanläggning är en starkströmsanläggning oavsett var den befinner sig. Dock så skiljer man så klart på skåpet på en maskin i relation till detsamma på en fast installation.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2013 12:50 #7 av Stefan Ericson
Hej!
Ska man följa regler, så är det den behöriga elektrikern som ansvarar för att maskinen följer reglerna vid inkoppling. Om man säger det till någon från elsäkerhetsverket så säger dom att så är det inte.
Om en kylvatten pump går åt fel håll eller ska kopplas in så krävs det behörighet för det. Om jag då ringde efter en behörig elektriker, så skulle inte han veta vad som skulle göras utan instuktioner.
Inom industrin om en stor motor ska lyftas ner 4 m, så lossar elektrikern 4 ledningar och mekanikerna lyfter ner motorn.
Om jag byter en motor som kostar 250 tusen som reservdel. En behörigelektriker skulle knappast tordas lägga händerna på den med ansvar för en timmes jobb.
Mekanikerna brukar inte ge sig på spindlar som kostar 350 tusen heller.
El jobb i min bransch är det minsta biten. Om man vet vad som är fel och vet hur det ska fixsas så är det inga problem. Om man inte vet så klara man inte av att lösa problemet.
Jag ska kunna pneumatik, hydraulik, mekanik, elektronik
Plc programerin ISO programerin, handhavande hålla kurser och utbildningar.
Jag var på ett fel en Mori Sieki MV 40 som stannade i bland. Stod i engrupp om 3 st gjutmaskiner och robot laddning. 24 timmar drift och kör in 250 tusen i timmen. Problemet dom riskerade 750 tusen i timmen i böter.
Dom har väl 10 styck industri ekektriker och dubbelt så många mekaniker samt en CNC tekniker dom hade bytt allt dom kunde komma på. Jag kom dit klocka 20 och fick i gång maskinen så den fungerade under natten. Fixade felet dan efter. Det fins ingen behörig elektriker i Sverige som gjort det. Göran som var VD då sa att det är en djävla tur vi har dig.
Jag skulle aldrig käfta med en behörig elektriker som skulle säga åt mig att det behövs behörighet så det vill jag göra. Jag hade bara sagt gör det. Det har aldrig hänt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2013 13:28 #8 av Michell Martic
Jag har svårt att hänga med i dina inlägg Stefan, generellt. Men den ursprungliga frågan va om personen behövde behörighet. Om man inte ska följa regelverket så kan man väl skita i att fråga tycker jag.

För övrigt så verkar du gärna vilja särskilja den behöriga elektrikern från din egen yrkesgrupp. Vad är det som säger att att man inte kan ha din tjänst och ändå ha behörighet? Eller ha en behörig elinstallatör anställd åtminstone?

För övrigt så verkar du vilja peka ut en elinstallatör som en som inte duger till något förutom att byta glödlampor. Det är definitivt inte min egen erfarenhet. Tvärtom så är de elinstallatörer jag träffat personer med en förvånansvärt bred erfarenhet. Att densamme sen behöver instruktioner hur han ska koppla in en stor motor för en massa miljarder ( ja, jag kan också bré på) är väl inte så konstigt. Det normala är att följa tillverkarens anvisning, som dessutom också är reglerat i föreskrift.

En del personer slänger instruktionsboken när de köper en ny TV och en del gör det inte. En elinstallatör tror jag har en större benägenhet att inte slänga den och det är inte för att han är dum i huvudet. Det är för att han inte tar för givet att han kan allt.
Följande användare sa tack: Christer Djerf, Johannes Hammarstedt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2013 15:02 #9 av Tyrap
Svar från Tyrap i ämnet Starta eget företag.
Tack för alla svar!

Jag glömde i mitt förra inlägg att skriva att jag har BB1-behörighet.
Självklart vill man ju inte starta ett företag och utföra arbeten som inte är lagligt, men definitionen på BB1 kan kanske tolkas på många sätt vad man får göra.

Tanken med det lilla "företaget" som jag funderat på är ju för felsökningar och reparationer av elektrisk apparatur. Jag får en del frågor från både privatpersoner och företag om sådana jobb, därför har denna tanken uppstått.

Jag är inte främmande för att gå en ABL-utbildning, det är absolut inte fel att ha. Men det är just om den krävs?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2013 15:06 #10 av Olle Andersson
Jag kan inte annat än hålla med Michell i denna diskussion. Jag har svårt att se att en fabriksägare vid nödlägen eller ännu värre, har satt i system, att själv utföra eller anlita entreprenörer som utför arbeten de inte har behörighet att utföra.
Jag skulle vilja höra en inspelning av det telefonsamtal mellan fabrikschefen och representant från deras försäkringsbolag som kommer att utspela sig efter det att försäkringsbolaget får reda på att fabriken låter ickebehöriga utföra behörighetskrävande arbeten på elanläggningen.
Jag skulle även vara intresserad av att veta hur entreprenören, som utan behörighet kopplat in en maskin för 250 000, förklarar för sitt försäkringsbolag vad som hänt när han vill ha ut pengar från sin Entreprenadförsäkring.

Det finns anledning till att man i vissa fall gör skillnad på elektriker och tekniker. Elektrikern kanske inte alltid förstår sig på maskinen han ska koppla in eller ur. Men anslutningen av dessa fem färgglada trådar är hans jobb av en anledning. Den arbetsuppgiften är behörighetskrävande av en anledning.

Anser man att man själv står över reglerna för att de klart och tydligt inte är anpassade till en själv och att man borde få göra det för att man anser sig själv ha rätt kompetens så kan man inte bara sätta sig själv i en jävligt trasslig situation utan även andra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2013 15:53 #11 av Johannes Hammarstedt

Stefan Ericson skrev: Hej!
Ska man följa regler, så är det den behöriga elektrikern som ansvarar för att maskinen följer reglerna vid inkoppling. Om man säger det till någon från elsäkerhetsverket så säger dom att så är det inte.
Om en kylvatten pump går åt fel håll eller ska kopplas in så krävs det behörighet för det. Om jag då ringde efter en behörig elektriker, så skulle inte han veta vad som skulle göras utan instuktioner.
Inom industrin om en stor motor ska lyftas ner 4 m, så lossar elektrikern 4 ledningar och mekanikerna lyfter ner motorn.
Om jag byter en motor som kostar 250 tusen som reservdel. En behörigelektriker skulle knappast tordas lägga händerna på den med ansvar för en timmes jobb.
Mekanikerna brukar inte ge sig på spindlar som kostar 350 tusen heller.
El jobb i min bransch är det minsta biten. Om man vet vad som är fel och vet hur det ska fixsas så är det inga problem. Om man inte vet så klara man inte av att lösa problemet.
Jag ska kunna pneumatik, hydraulik, mekanik, elektronik
Plc programerin ISO programerin, handhavande hålla kurser och utbildningar.
Jag var på ett fel en Mori Sieki MV 40 som stannade i bland. Stod i engrupp om 3 st gjutmaskiner och robot laddning. 24 timmar drift och kör in 250 tusen i timmen. Problemet dom riskerade 750 tusen i timmen i böter.
Dom har väl 10 styck industri ekektriker och dubbelt så många mekaniker samt en CNC tekniker dom hade bytt allt dom kunde komma på. Jag kom dit klocka 20 och fick i gång maskinen så den fungerade under natten. Fixade felet dan efter. Det fins ingen behörig elektriker i Sverige som gjort det. Göran som var VD då sa att det är en djävla tur vi har dig.
Jag skulle aldrig käfta med en behörig elektriker som skulle säga åt mig att det behövs behörighet så det vill jag göra. Jag hade bara sagt gör det. Det har aldrig hänt.


Finns det inget cnc-forum eller liknande där du kan vara och briljera?
Användare på ett sådant kanske även skulle hänga med mer i dina inlägg och förstå att blir än mer imponerade av din enastående kunskap än vi sketna installatörer?
För ärligt talat tycker jag bara att du nu gör bort dig mer och mer för varje inlägg.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2013 18:40 #12 av Michell Martic

Tyrap skrev: Tack för alla svar!

Jag glömde i mitt förra inlägg att skriva att jag har BB1-behörighet.
Självklart vill man ju inte starta ett företag och utföra arbeten som inte är lagligt, men definitionen på BB1 kan kanske tolkas på många sätt vad man får göra.

Tanken med det lilla "företaget" som jag funderat på är ju för felsökningar och reparationer av elektrisk apparatur. Jag får en del frågor från både privatpersoner och företag om sådana jobb, därför har denna tanken uppstått.

Jag är inte främmande för att gå en ABL-utbildning, det är absolut inte fel att ha. Men det är just om den krävs?

Om du har en BB1 kanske du kan gå en kurs i föreskrifterna så att du kan vara trygg med vad du får och inte får.
Enkelt brukar jag tänka att BB1:or får inte lägga ut nya grupper, men kan arbeta på, bygga ut samt reparera/ersätta delar på befintliga grupper.

Det är inte behörighetskrävande arbete att utföra reparation på en produkt. Endast arbete på fasta starkströmsanläggningar är behörighetskrävande.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2013 18:57 #13 av Claes Börjesson
Hej

Jag själv har samma bakgrund som du, d.v.s. från industrin.

Från början ingen behörighet, läste sedan in BB1 och senare ABL.

Du kommer långt med en BB1, MEN allt som oftast behöver man sätta upp en extra säkring (eller till och med en liten central). Då är det stopp.

Med BB1 får du INTE sätta in en ny säkring, detta var väldigt begränsande.

Jag upplevde det som ett rejält lyft när jag fick min ABL.

Lycka till !!

/Claes

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2013 20:12 #14 av Ronnie Lidström

Stefan Ericson skrev: Hej på er!
När det gäller el och regler så fins en skillnad mellan privat och industri. För att röra något med el på en industri så måste man gått elsäkerhets kurs på några dar. Man får lära sig att ström är farligt och vad man inte får göra.
Vem som helst får bryta spänningen till ett styrskåp och i spännings löst tillstånd koppla vad som helst. Sedan stänga dörrarna och slå på spänningen. Har du gjort fel kan det bli dyrt. Det man inte får göra utan behörighet är att skruva fast ledningar på en motorplint.
Alla service ingenjör i min bransch har brutit mot dom här reglerna. Jag har aldrig någon gång hört talas om att det har varit något tjafs om det här. Vi måste felsöka med spänning på och öppna dörrar.
För det första skulle inte kunder betala 1200 kr i timmen för någon som är ineffektiv och inte kan det han håller på med. Där fins en utsållning. Maskin nasare som jag jobbat med har aldrig haft behörighet.
Om du vet hur frekvens styrningar, plc, servo motorer och liknande fungerar så vet du troligtvis hur matningen skal kopplas, tycks dom resonera.
Man har aldrig behövt behörighet för att laga en Tv eller koppla ett styrskåp.
Men vi kopplar inte matningen till en maskin det gör elektrikern.
Som jag ser det behöver du behörighet om du ska följa reglerna. Om du struntar i det så tror jag inte det händer något. Behörigheten är till blandannat för brandskydd och även om det kan brinna så ändrar man inte på det för att man reparerar och felsöker.


Vad jag har för typ av behörighet säger egentligen ingenting om min kunskapsnivå. Det säger bara vad jag FÅR göra.. Inte vad jag KAN.

Behörighet krävs för elinstallationsarbeten i en elektriska starkströmsanläggningar. En maskin räknas ej som elektriska starkströmsanläggningar. Du får således koppla/ändra/utöka en maskin hur mycket du vill, oberoende av hur stor den är (flera tusen ampere, högspänning osv) utan formell behörighet från Elsäkerhetsverket.

Att koppla in maskinens matarkabel i en elcentral får du däremot inte göra.

Att en CNC-tekniker kan mer om en CNC-maskin än en elinstallatör är väl rätt givet? Jag förstår inte riktigt dina inlägg om jag ska vara ärlig.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.064 sekunder

Senaste foruminlägg