Ni som jobbar i Sthlm, vad kör ni för timdebitering och vad kör ni för debiteringssätt?
Löpande med bil + arbetstid, fast pris efter att ha tittat på jobb, fast serviceavgift på ett par timmar?
Vad får ni för reaktion av kunderna vid fakturering om inget är överenskommet?
Har haft olika debiteringsbelopp under åren men kunderna tycker ändå att det alltid är för dyrt.
På EIOs elrättseminarium så tyckte de att vi absolut skulle ta ut 500 + moms / timme.
Om du kommer på kursen Affärsmodell och värdemodell som är årets kurs för företager inom EIO och ELRÄTT kommer du få ett bra upplägg på hur du kan ta betalt!
Johan
Johan Martinsson
Bransch- och affärsutvecklingschef
Elektriska Installatörsorganisationen EIO
Arbetat med nästan allt man kan göra i vår bransch sedan 1985.
Nu sitter väl jag i andra ändan, den ändan som klagar på att det är för dyrt....
Men som Johan nämner, visst kan man ta betalt för sina tjänster men för 500kr/tim så förväntar man sig en hel del av installtionsföretaget. Men man ska inte tro att man bara kan dyka upp och dra till med 500kr/tim bara för att alla andra gör det. Det måste ju vara värt 500kr/tim också, man kan ju inte bara ta 500kr/tim för att man gillar pengar.
Många saker spelar in för att göra det värt det. Men det främsta är nog omfattningen. Om det är ett snabbt panikjobb som ska göras har jag lättare att tycka att en högre debitering låter rimlig. Är det däremot ett protokoll från en revisionbesiktning som ska åtgärdas på löpande och man förstår att det handlar om flera veckors jobb så hade jag nog velat se ett lägre pris
Priset går ju givetvis att diskutera beroende omfattning, material etcetera.
Det jag tänker på främst är väl servicejobb på 1-8 timmar i villor/lägenheter.