Jobb, (o)ordning och papperstrassel

01 jul 2013 20:00 #1 av Anonym Gäst
Hur gör ni på era firmor för att slippa få jobb liggandes utan att nån utför dom?

Trogna kunder och större jobb är det sällan nått problem med, men hur är det med dom lite mindre jobben?. Det är inte så kul när arbetsledningen kommer med det där lysrörsbytet i köket hos 80 åriga Agda....några månader efter att hon beställt jobbet.

Sen har vi jobben som montörerna fått ut men"glömmer bort" för att dom inte hinner, eller är för tråkiga/besvärliga, eller för att kunden inte svarade när det ringdes och sen hoppade på nått nytt utan att se till att få det utfört senare eller av nån annan.

Ett annat problem jag upplever är allt papper (nu har vi iofs ett omodernt system)
Först får montören ett jobb(på papper).
Sen ska montören fylla i ett papper för arbetstid/typ av jobb hos kund, ett annat papper för materiel.
Samt i slutet av veckan där alla jobb och timmar ska sammanställas på ett och samma papper, är det många småjobb blir det lätt rörigt innan allt är inlämnat.

Sen har vi stackars kontoristen som sen manuellt ska skriva in allt i systemet samt måste vänta in alla fakturor från leverantörer på direktbeställningar eller andra lejda tjänster som sen också ska skrivas in i systemet innan det äntligen kan faktureras och då gäller det att alla montörer som varit på just det jobbet lämnat in sina papper i tid så att allt kommer med på fakturan( vissa kan vara lite slöa med det).

Finns det nått bra system där allt/så mycket som möjligt knyts ihop automatiskt?(Jag vet att det diskuterats i andra trådar men jag har inte kunna reda ut riktigt hur olika system fungerar)

Det vore bra med ett system där montören får jobbet via mobilen,samtidigt blir det "upptaget" och registrerat på den som fick det så att ingen annan kan få ut samma jobb, "glöms" det bort ska någon bli påmind om det.
Med mobilen fyller montören bara i tid(ska helst vara tvunget att göras samma dag för att inte glömmas bort), materiel (även returer och helst med scanner) så kommer allt på rätt kund samt att tiden kommer på montörens månadsredovisning automatiskt.

Det ska även vara lätt för montören att registrera egna jobb som han får direkt av kunden.
Skulle sen direktbeställningarna komma in direkt montören beställer vore det optimalt, då skulle det bara behöva granskas innan det faktureras.

Finns ett sånt system eller är det omöjligt att få till?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jul 2013 15:33 #2 av Zebastian Jalkteg
Jag har precis börjat med SoftOne, och det tycker jag är ett grymt program, webbbaserat och finns för mobil / Ipad eller liknande.

Man kan via mobilen skapa nya ordrar och klarmarkera dem så är det bara att fakturera dem, går att koppla sig via EDI till de flesta leverantörerna.

www.softone.se

21 jul 2013 20:04 #3 av Niklas Karlsson
Jag är en montör som använder hantverksdata, dom skräddarsydde ett system (app) som vår chef styr från kontoret, inga papper inga missade egenkontroller :)

Det svider säkert i lädret.
Men fan vad grymt det är.:klapp:

Sidan laddades på: 0.079 sekunder

Senaste foruminlägg