Hur får ni kunder/uppdrag?

25 maj 2011 09:34 #1 av Janne
Har nyligen startat upp min el-firma. Har varit ifrån marknaden ett tag så
jag undrar hur ni får tag på Era kunder.
Mitt område är i o runt Göteborg.

Är det någon som testat hantverkar sajter som Bra byggare, Servicefinder mm.?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2011 15:36 #2 av Ronnie Lidström
Jag har aldrig provat starta en firma från "scratch" men jag antar att det gäller att sakta men säkert "nöta" in sig på marknaden och skaffa kontaktnät/samarbetspartners.

Du kanske känner nån snickare som behöver elektrikersamarbete?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2011 19:38 #3 av Janne Larsson
Jag hade en del tur men gjorde också en del direktreklam för mig. Jag skickade delvis ut lite info om mig och mitt företag till byggfirmor och fastighetsägare där jag också skrev med löpande timpris, ett pris som jag häll ganska lågt för att få dom att nappa. Jag fick en fastighetsägare som jag kunde "börja hos" redan första dagen och det täckte över ett års tid 20% av all arbetstid i genomsnitt. Ett par byggfirmor fick jag lite småskit först av och sen när det var något att räkna på där det inte krävs mer än en elektriker så räknade jag hem ett par jobb. Det var byggföretag som jag jobbat mycket med som anställd så dom visste ju vem jag var.
Efter det så har det bara rullat på. Personliga brev och direktkontakt med byggare så man får lite att räkna på så har man det igång ganska snart om man har humana priser, sen när man är varm i kläderna så kan man ju kasta ut en blänkare i lokaltidningen så får man en och en annan privatkund.
Att ta stamrenoveringar är bra för då får man lite privatkunder på köpet liksom samt att man kan ligga hyggligt bra i pris mot byggaren för sen tar man hem lite extra genom extraval av de boende. Jag har haft jobb där omsättningen på extravalen överstigit offerten till byggaren.

Siterna som ska hjälpa till tyckte jag inte var något att ha, dom ringde och tjatatde från Bra byggare och Sverige bygger flera gånger men efter att ha fåtttestat deras sidor och jämfört vad man får av dem i jämförelse vad man kan fixa själv samt jämfört med vad för andra firmor (konkurenter) så valde jag att avstå båda för det kändes som att det mest var de som var desperata som använde sidorn....iaf i mitt område.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 aug 2011 19:51 #4 av Mats Persson
Hur har det gått för dig Janne?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.063 sekunder

Senaste foruminlägg