Starta eget på BB1 behörighet

27 maj 2012 05:44 #1 av Farre
Är väldigt sugen på att öppna eget och undrar om det är dumt att starta på en bb1 behörighet?

Vad händer t.e.x. om jag byter ut en el central?

Är inte så sugen på att punga ut ca 40lax just nu på en behörighet som kanske ändras om nåt år.
Självklart tänker jag ta den inom en ganska snar framtid när jag får lite mer tid över men vill som sagt gärna starta firman innan.

Tips och råd kring det uppskattas!

(Jobbat som elektriker i ca 5 år)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 07:20 #2 av Marcus Lundström
Att göra lite extra knäck, utan behörighet, om kvällarna är väl sin sak.
Men jag skulle vilja säga att det är oerhört oproffisionellt och respektlöst mot kunderna att driva ett installationsföretag på bb1. -Främst därför att det är olagligt!

Tycker du ska läsa in AB som alla vi andra fått göra. Även om de kanske ändrar reglerna för behörighet i framtiden så är AB kursen väldigt lärorik och bra.

Ditt alternativ är ju annars att anställa någon som är behörig på pappret. Kanske ge han 5-10000kr i lön för ansvarsbiten?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 07:21 #3 av Patrik Hedlund
Då anses du som kriminell. På BB1 får man väl mest bara komplettera med någon ljuspunkt på en bef. gruppledning och koppla in en TM fast? Kanske får byta en strömställare till en dimmer också.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 09:54 #4 av Ronnie Lidström
Begränsad behörighet är väl mest till för vaktmästare, rörmokare, de som servar ventilationsagg osv. Blir nog svårt att driva elinstallationsfirma.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 10:08 #5 av J-Rock
Du skulle kunna köra en Svagströms firma och använda din BB1 om det är så att kanske ett larm, passage system, CCTV eller något liknande skall kopplas in.


Detta står på El säkerhetsverkets hemsida.

Begränsad behörighet - BB1
Gäller för följande elinstallationsarbete på lågspänningsanläggningar:

uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar.

fast anslutning och losskoppling av anordning med tillhörande don samt förläggning och anslutning av kablar som tillhör donen.


Praktikkrav för begränsad behörighet
Praktiken ska avse två års elinstallationsarbete under behörig elinstallatörs överinseende och vara av den art som den begränsade behörigheten omfattar. Praktien ska intygas av behörig elinstallatör med lägst den behörighet som söks.
För mer information kring utbildnings- och praktikkrav se Elsäkerhetsverkets behörighetsföreskrifter ELSÄK-FS 2007:2 samt ändringsföreskrifterna ELSÄK-FS 2010:4.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 10:22 #6 av Mats Persson
Det är väl inte helt ovanligt att larm och sådant har egna matningar...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 10:48 #7 av Slugge

Mats Persson skrev: Det är väl inte helt ovanligt att larm och sådant har egna matningar...

Jo, det är ju att föredra, men hemma hos privatpersoner och mindre företag kommer man rätt långt med BB1.
Jämför med Securitas Direkt och liknande som installerar stickproppsanslutna larm.

Men jag fattar ändå inte riktigt tänket, du vill inte satsa 50.000 på en utbildning, detta är väl inget i det stora, verktyg, lokal, hemsida, bil, fakturering osv, AB kommer du ju ha nytta av på riktigt om du nu ska ha eget.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 14:49 #8 av Farre
Tanken är ju att läsa in behörigheten så småningom men i och med att verktyg, bil, lokal osv redan är klart och det enda som saknas är att sparka igen det hela så tänkte jag att man kan starta firman med lite småjobb i bostäder och därefter ta kursen.

Det var väl därför jag undrade direkt vad som händer om man byter ut exempelvis en elcentral, dvs blir det böter/fängelse/avrättning? :(

Förstår naturligtvis att kursen är grymt lärorik och är ett krav för att ens kunna driva en installationsfirma.

Mvh

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 17:16 #9 av Reijo Eriksson
Det finns en annan tråd på Fluxio där du kan läsa vad som kan hända:
www.fluxio.se/forum/branschnyheter/9275-...-elinstallation.html

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 18:35 #10 av Mats Persson
Vad som händer?
Det första du bör göra är att läsa Ellagen, förodningen, föreskrifterna och till slut en hög med SS.
I ellagen står det att om man bryter mot den så kan man dömas till fängelse i högst ett år.

Hade du tänkt berätta för kunden att du inte får lov att byta deras central? Och du tror att de endå kommer låta dig byta den? Då är det ellagen som gäller...
Skulle du däremot välja att inte berätta något så kommer du dömas för bedrägeri eftersom den lagen har ett högre straffvärde. Läs länken som Reijo länka till..

Fakturerna kommer jo också bli intressanta, elsäkerhetsverket lär ju inte ha några större problem med att bevisa att du ägnat dig åt olaglig elinstalltionsverksamhet...

Personligen tror jag att du gör bäst i att läsa behörigheten nu.. Låt säga att du startar upp firman nu, då tror jag tror inte det blir lättare att ta ledig från den ett år senare när du har en massa kunder som drar i dig...

För övrigt så finns det gratis behörighetsutbildningar bla i hässleholm.. Sen finns det även en bunke ett åriga ky utbildningar som ger dig csn och ällmän behörighet, plus att du blir mer åtrovärd på arbetsmarknaden om du inte trivs med att ha eget..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
Följande användare sa tack: Robin Forslöv

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 18:42 #11 av Ronnie Lidström
Jag tror du lugnt kan läsa Allmän Behörighet. Lär säkert dröja 10 år till innan något annat behörighetssystem är spikat och klart.

Tror du kan betala AB-L kursavgiften genom firman, så du slipper betala privat.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 18:48 #12 av Mats Persson
Angående att dra utb på firman... Om jag tolkar skatteverket rätt så är det inte ok.
Du får inte gå några utbildningar alls som breddar ditt område endast sådanna där du underhåller redan befintliga kompetenser. Eller det är klart du får gå utbildningen men du får skatta för den.

Läs gärna lite böcker från tex björn lunden (mycket bra).
www.blinfo.se/GoToProduct.do?id=avd

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 19:01 #13 av Ronnie Lidström
Ja det är ju intressant hur man ska tolka det där. Jag tycker inte att AB kursen är att bredda sitt område. Annat är ju om man tex är elinstallatör och går kurs i larm. Det är ju mer att bredda sin kompetens.

Nu är vi ju lite offtopic, men dock intressant. Är det någon skillnad om det är en ägare eller anställd? Kan jag skicka en anställd på KNX-utbildning men inte mig själv tex?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 19:31 #14 av Mats Persson
Vet inte...
Men jag tror inte det ska vara skillnad på ägare och anställd i just det avseendet.. Så länge nu ägaren är anställd också.. Man kan ju inte skicka små aktieägare på kurser på firmans räkning...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2012 05:19 #15 av Janne Larsson
När man registrerar firman så får man intyga om man behöver gå utbildningar för att kunna utföra arbetet i firman, dvs i detta fallet JA. Men om man däremot slår ihop sig med någon som har behörighet och står för den (finns ju lite alternativ om man inte vill ha anställd som småskuttar nyttjat) så kan man ju se det som någon typ av kompetenshöjning inom firman genom att gå utbildningen kanske och dra av det på firman.

Jag vet ett par småskuttar som har och just nu läser in behörighet men har registrerad firma, de hyr då ut sig själva till annan firma och gör gör jobben genom denna firma och fakturerar sedan bara tid till firman med behörighet....det är ju ett exempel. Det andra är ju att man "anställer" någon på provision i firman som har behörighet tex.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2012 11:07 #16 av Joakim Grafström
När man startar en näringsverksamhet så behöver man ha ett antal tillstånd. För elinstallationsföretag i elteknikbranschen är behörighet ett av dessa tillstånd. På samma sätt som det är olämpligt att ha ett åkeri med tunga lastbilar där chaufförerna har endast B-körkort, så är det naturligtvis olämpligt att driva ett elinstallationsföretag utan den behörighet som fordras.

För övrigt tror jag också att de flesta yrkesaktiva inom elteknikbranschen inte gillar att vissa företagare tar genvägar som att avstå från att skaffa de tillstånd som behövs för verksamheten.

Du bör också överväga att du riskerar att bli dömd för bedrägeri om du utger dig för att ha tillstånd att utföra elinstallationer som du inte har tillstånd för. Jämför med rättsfallet i Borås och observera att det inte är olaga elinstallationsarbete han dömts för utan bedrägeri. www.dn.se/nyheter/sverige/doms-for-felkopplat-hus . Detta riskerar du alldeles oavsett om du har tillräckliga kunskaper för att utföra elinstallationer som du saknar behörighet för, t.ex. att byta ut en elcentral. Däremot är förstås risken att bli dömd för brott mot ellagen ganska liten. Denna fråga har debatterats på Bygga Hus forum ( www.byggahus.se/forum/el/192891-rattsfal...-elinstallation.html ). Läs gärna den tråden och även mitt inlägg där ( www.byggahus.se/forum/el/192891-rattsfal...-18.html#post1521503 ).

Sedan kan man förstås ha åsikter om hur vårt yrkeskompetenssystem med behörighet är – där kompetenta yrkespersoner får utföra elinstallationer under det s.k. överinseendet, men inte på fritiden. Fast det är en annan debatt.

SEK Svensk Elstandard
www.elstandard.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2012 16:02 #17 av Tommy
Var har dom den utbildningen i Hässleholm?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2012 19:33 #18 av Farre
Ok då vet jag, tack för svaren.

Lika bra att anmäla sig nu till EUU:s ABL kurs som startar i Sep

Mvh

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2012 20:17 #19 av Mats Persson
Hässleholms Tekniska Skola..
Nu tror jag den går 1-2 dagar/vecka, så att man ska kunna arbeta sammtidigt..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2012 07:06 #20 av Bengt Andersson
Hej
AB-utbildningen finns även i Borås. Det är en gratis YH-utbildning. Den startar i nu i augusti (sista ansökningsdag 31/5) och en ny kursstart i januari 2013.
Kursen läses 1 dag per vecka under drygt ett år för att kunna kombinera studier och arbete.
Mer information finns under denna länk:

www.boras.se/forvaltningar/utbildningsfo...5b1ad7800023990.html

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.086 sekunder

Senaste foruminlägg