Dimensionering av kabel efter max spänningsfall 4%

10 mar 2014 18:59 - 10 mar 2014 19:05 #21 av Peder Myrne
Står ju i klartext i lagen att jordbruksfastigheter är undantagna kravet på nätkoncession.

www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070215.HTM

Låter som att Fortum kör en rövare.

Edit: Men om den nya byggnaden ligger utanför den matande jordbruksfastighetens område och inte ingår i driften av jordbruket så har dom tyvärr rätt.
Följande användare sa tack: Robert

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2014 13:35 #22 av Michell Martic
Är överföringen för egen eller annans räkning? Är det för annans räkning så är det inte längre ett internt nät. Då kan man inte tillämpa 12 §. Likaså om det är avsett att användas som bostad. Då har det ju inte med jordbruksfastighetens drift att göra. Men om det är ett internt nät och tjänar driften av jordbruket så är ledningen inte koncessionspliktig om den t o m dras utanför fastighetens angivna gräns.

Så tjänar kabeln jordbrukets drift och är den avsedd att överföra kraft för annans räkning?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2014 19:02 #23 av Mats Jonsson
Jordbruk har en särställning inom ellagstiftningen. Glöm inte paragraf 27 i tillägg till paragraf 12 i SFS 2007:215.

Är det en jordbruksfastighet får man bygga ett internt lågspänningsnät oberoende av vad nätet ska användas till, även till bostäder för uthyrning. Bonden får alltså även överföra el för annans räkning inom fastigheten. Elen behöver inte vara av särskilt god kvalité då bonden inte omfattas av ellagens krav på "god kvalité". Så tillåtet spänningsfall är det väl bonden som avgör så länge inte spänningsfallet blir så stort att det kan innebära fara.

Bonden får även ta oskäligt betalt av den han överför elen till då överföringen heller inte omfattas av ellagens krav om "att överföring ska ske på skäliga villkor".

Utanför fastigheten får bonden dock bara bygga ett elnät under förutsättning att det är för jordbrukets drift. Vad nu det exakt kan innebära. Tanken har varit till exempel el till en pumpautomat. Men kan det även gälla bostad för gästarbetare som deltar i jordbrukets arbete?
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Michell Martic, Robert

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2014 19:08 - 12 mar 2014 19:12 #24 av Michell Martic
Det där va många intressanta vinklar på en och samma gång. Speciellt delen med gästarbetarnas bostäder. Hur många timmar om dagen ska de arbeta med driften i såna fall? Och när gäst arbetarna flyttar ut, vad händer då? Måste man kanske koppla bort huset?

Jag hängde upp mig på definitionen av internt nät i 2 §.

Min egen erfarenhet, än så länge, är att bönderna (tillsammans med installatörerna givetvis) gärna vill utnyttja faktumet att det finns så många hål i förordningen. Man skulle nog formulerat sig mer generellt från början. Istället för att täcka in "ALLA" situationer...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2014 19:20 #25 av Mats Jonsson

Michell Andersson skrev: Det där va många intressanta vinklar på en och samma gång. Speciellt delen med gästarbetarnas bostäder. Hur många timmar om dagen ska de arbeta med driften i såna fall? Och när gäst arbetarna flyttar ut, vad händer då? Måste man kanske koppla bort huset?

Jag hängde upp mig på definitionen av internt nät i 2 §.

Min egen erfarenhet, än så länge, är att bönderna (tillsammans med installatörerna givetvis) gärna vill utnyttja faktumet att det finns så många hål i förordningen. Man skulle nog formulerat sig mer generellt från början. Istället för att täcka in "ALLA" situationer...

En variant till detta med gästarbetare. Bonden arrenderar en bit mark av sin kompis för att gästarbetarna ska kunna ställa upp sina husvagnar. Bonden lovar att tillhandahålla el, en elstolpe helt enkelt. Jag vill nog påstå att denna elöverföring ryms inom paragraf 12. Gästarbetarna bedriver ju ingen egen verksamhet, de utför endast arbete för jordbruket.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2014 19:29 #26 av Michell Martic
Men när gästarbetarna åkt hem, måste man koppla bort kabeln i matande ände då? Den tjänar ju inte driften när gästarbetarna åkt hem. Betyder det också att stolpen inte får försörja något annat än uppställningsplatsen?

Denna förordning ger fler frågor än svar... :unsure:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2014 19:39 #27 av Rikard Ågren
Reglerna som gällde vid uppförandet fortsätter väl gälla :)

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2014 19:48 #28 av Michell Martic
Men regeln som gäller vid uppförandet är att nätet används för jordbrukets drift. Om ledningen/nätet används till något annat än driften så ska den ju bortkopplas. Och om grannen skulle använda elen som levererats för uppställnimgsplatsen till sin elgräsklippare så är han KRIMINELL!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2014 20:08 #29 av Mats Jonsson

Michell Andersson skrev: Men regeln som gäller vid uppförandet är att nätet används för jordbrukets drift. Om ledningen/nätet används till något annat än driften så ska den ju bortkopplas. Och om grannen skulle använda elen som levererats för uppställnimgsplatsen till sin elgräsklippare så är han KRIMINELL!

Det är naturligtvis tänkt att gästarbetarna ska komma tillbaka nästa år eller året därpå eller något senare kommande år. Men det är i alla fall tänkt att de ska komma tillbaka. Och under tiden betalas arrendet med elen som grannen använder. För att på så sätt jordbrukets drift ska kunna fortgå. ;)
Följande användare sa tack: Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2014 21:29 - 12 mar 2014 21:30 #30 av Michell Martic
Haha...! :lol:
Ja, så länge det är för "driftens" skull så torde ju detta vara okej.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2014 06:22 #31 av Robert
Först stort tack till alla som engagerat sig i denna tråden! Har blivit intressant och lärorikt på många vis!

I detta fallet som är aktuellt för mig så är det ju en jordbruksfastighet som idag bara består av en maskinhall och en annan ekonomibyggnad. Alltså inget bostadshus i nuläget. Nu skall det dock byggas ett bostadshus dryga 200m bort från maskinhallen på egen mark som tillhör jordbruket. Jag pratade ju med fortum i tisdags och då var han väldigt säker på sin sak att detta var det inget snack om utan här var det krav på en egen servis på det nya huset. Jag förklarade tydligt hur det låg till och verkligen kollade om han var helt hundra på detta (ibland känns det ju som man kan få olika svar av olika handläggare) men som sagt han var säker på sin sak. Jag bad han ändå att svara skriftligt på min föranmälan då det inte ibland inte är riktigt samma sak att avslå en sak muntligt som skriftligt...

Min föranmälan till dom gällde ju om det var ok att höja upp den befintliga servisen till 20A och att det även skulle finnas möjlighet att höja till 25 i framtiden. Sen beskrev ju även att det var pga att det skulle byggas ett bostadshus. Jag bad även om att jag skulle få värdet på förimpedansen.

Det har ju enda i från början i detta fallet varit lite oklart om vilket alternativ som kunden verkligen vill ha (ny mätare på huset eller inte) men min uppgift var ju i första omgången att ta fram vilken kabel och sen pris på vad det skulle kosta han att gå från det gamla skåpet (det var ju trots allt detta som var något av hans första alternativ innan vi startade och titta). Så jag ogillar ju starkt om fortum kör en fuling här och hävdar något dom inte har rätt att säga.

Nu när jag beskrivit ärendet lite mer i detalj skulle det vara oerhört värdefullt att höra vad ni "rävar" som vart med ett tag säger om detta. Du har ju i princip redan svarat Mats men skulle uppskatta oerhört om du tittar igenom detta jag nu skrev och ger din synpunkt igen. Och självklart hade det varit intressant att höra om någon som varit i samma situation. Eller är det så enkelt så att dom flesta ser detta bara skulle anmält en säkringshöjning på maskinhallen och kopplat in huset... Känner att jag behöver ordentligt med kött på benen när jag skall ringa upp fortum så han inte bara fintar upp mig på läktarn :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2014 19:23 #32 av Peder Myrne
Tja, du har ju en lagtext att stödja dig på, i §12 står ju tydligt vad som gäller, och de få jordbruk jag känner till har inte separata abb. inom fastigheten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 mar 2014 19:07 - 15 mar 2014 19:10 #33 av Mats Jonsson
Robert: Du skriver

på egen mark

Rätten att bygga ett internt elnät gäller en jordbruksfastighet. Inte alla fastigheter som jordbruket förfogar över.

Om det är en enda jordbruksfastighet så är det ju som Peter skriver bara att hänvisa till regeringens förordning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.068 sekunder

Senaste foruminlägg