Jordar du armeringen i badrumsrenovering?

Omröstning: Jordar du armeringen i golvet?

Ja
2 10%
Nej
16 80%
Ja, men bara vid elektrisk golvvärme
2 10%
Totalt antal röstare: 20 ( Ronnie Lidström, Johannes Hammarstedt, tommy fors, buster, Bengt Svedestedt ) Se mer
Endast registrerade användare kan delta i denna omröstning
20 jan 2012 16:47 #1 av Ronnie Lidström
Vid renovering av gammalt badrum. Snickaren lägger armering och gjuter på. Övergolv = klinker.

Jordar ni denna armering?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2012 16:49 #2 av Patrik Hedlund
Nej, men det kanske man borde?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2012 16:52 #3 av Richard

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2012 18:04 #4 av Bo Siltberg
Jag ser bara behovet vid golvvärmekabel utan skyddsjordad strumpa, om nu inte metallnätet i sig skulle vara en berörbar främmande ledande del.
Men ges det möjlighet skulle jag heller inte låta bli att jorda metallnätet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2012 18:36 #5 av Ronnie Lidström
Så här står det om detta i nya Elinstallationsreglerna..

SS436 40 00 Utgåva 2 skrev: 415.2 Tilläggsskydd: Kompletterande skyddsutjämning
ANM 1 – Kompletterande skyddsutjämning anses vara ett tillägg till felskydd.
ANM 2 – Användning av kompletterande skyddsutjämning exkluderar inte behovet att frånkoppla matningen av andra
skäl, t ex skydd mot brand och termisk påverkan i materielen.
ANM 3 – Kompletterande skyddsutjämning kan inbegripa hela installationen, en del av installationen, en apparat eller ett
utrymme.
ANM 4 – Tilläggsfordringar kan vara nödvändiga i vissa utrymmen (se tillämpligt avsnitt i del 7) eller av andra skäl

415.2.1
Kompletterande skyddsutjämning ska innefatta alla samtidigt berörbara utsatta delar hos den fast installerade materielen och främmande ledande delar samt, där så är möjligt, armeringen i betongen.
Skyddsutjämningssystem ska anslutas till skyddsledare hos all materiel, inklusive sådan som är ansluten till uttag.

701.55.01 Golvvärmesystem
Följande fordringar gäller som tillägg:
Som elektriska golvvärmesystem ska endast värmekablar eller värmefolier enligt relevant produktstandard användas förutsatt att de är täckta av antingen en metallmantel, ett metallhölje eller ett metallnät. Metallnätet, metallmanteln eller metallhöljet ska anslutas till den matande kretsens skyddsledare. Överensstämmelse med den sistnämnda fordringen är inte obligatorisk om skyddsåtgärden SELV används för golvvärmesystemet.
För golvvärmesystem är inte skyddsåtgärden skyddsseparation tillåten.

753.415.2 Tilläggsskydd: Kompletterande skyddsutjämning

Följande fordring gäller som tillägg:
Där en ledande folie eller ett metallnät finns monterat ovanför golvvärmeelementet eller under takvärmeelementet ska folien/nätet anslutas till skyddsutjämningssystemet.


Är väl lite luddigt vad man ska göra i en renovering av ett gammalt hus där inget annat är potentialutjämnat.

Tex hur gör man om man bilar upp och gjuter om halva en källare? Om tex ett rum av 3 blir badrum. Ska man då jorda bara armeringen i badrummet? Då kommer ju armeringen i resten av renoveringen att ha "halvbra" kontakt med jord. Hur bra är detta?

Och bestämmer man att jorda hela den nya plattan så finns det ju risk att delar av armeringen i den gamla plattan blir jordad.

Jag har lärt mig förut att om man ska potentialutjämna (jag menar "Skyddsutjämna" som det nu heter) så ska man se till att få med allt. Annars är det bättre att låta bli.

Eller hur är det?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2012 21:58 #6 av Bo Siltberg
Jag har också uppfattat det som så att det är viktigt att få med allt vid skyddsutjämningen, annars är det bättre att låta det vara.

Och vad jag förstått så är syftet med att skyddsutjämna metallnät för golvvärme att hantera faran om golvvärmen skulle spänningssätta metallnätet, och ev skydd vid penetrering av golvet, hur sannolikt det nu kan vara.

Oftast handlar det om det metallnät som värmeslingan är fäst vid, i den mån det förekommer idag. Det skulle då inte handla om armeringsnät som inte har kontakt med golvvärmeslingan, och som i sig inte är främmande ledande del. Avsnitt 753 är dock allmänt skriven och ger inga undantag, men regeln känns lite "gammal"?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2012 11:27 #7 av Magnus
Måste ställa en halvt idotförklarande fråga här nu men;
Hur anordnas en PUS-skena i en redan befintlig anläggning när det ska göras två nya badrum och inkommande vattenservice ska bytas till PEM-slang.
Då måste ju både vattenrören och armeringen skyddsutjämnas.
Det blir elektrisk golvvärme i bägge rummen, och befintlig mätartavla ska användas, och centralen hamnar dikt an den. Tavlan sitter mitt i källaren, och kunden är föga imponerad av att flytta ut den till ett nytt mätarskåp på utsidan..
Så, hur anordnas PUS-skena bäst i detta fall ??

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2012 12:05 #8 av Ronnie Lidström
Som jag har förstått det så krävs ingen "riktig PUS-jordning" med "PUS-Plint" osv för detta. Utan det är en "Kompletterande skyddsutjämning" i badrummet. Då räcker det med att dra ihop alla ledande främmande delar till badrummets befintliga jord.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2012 12:16 #9 av Örjan Borgström
Det som ska skyddsutjämnas är berörbara främmande ledande delar som kan föra in jordpotential i badrummet. Det gör inte PEM-slang och det är ytterst sällsynt att armeringen är berörbar så vida det inte finns metallpelare som står ingjutna i armeringen och i sin tur är berörbara.
Den elektriska golvvärmen ska troligen skyddsjordas men det framgår av tillverkarens anvisningar.
Jordfelsbrytare ska naturligtvis finnas för alla grupper som går in i badrummen.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2012 12:22 #10 av Ronnie Lidström
Örjan: Så här står det ju i nya Elinstallationsreglerna SS436 40 00 Utg.2 415.2.1

Kompletterande skyddsutjämning ska innefatta alla samtidigt berörbara utsatta delar hos den fast installerade materielen och främmande ledande delar samt, där så är möjligt, armeringen i betongen.
Skyddsutjämningssystem ska anslutas till skyddsledare hos all materiel, inklusive sådan som är ansluten till uttag.


Hur ska man då tolka detta? Ska man alltid jorda armeringen om det är möjligt (dvs om man får vara på plats innan plattan gjuts). Eller ska den bara jordas om den kommer vara "berörbar" efter golvet är klart?

Förövrigt, räknas inte betonggolv med klinker som "ledande golv"?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2012 12:34 - 21 jan 2012 12:36 #11 av Örjan Borgström
Betonggolv med klinker är inte ledande golv, mätningar har gjorts på detta.
Får du som elinstallatör vara med från början vid armeringen och se till att den är tillförlitligt sammankopplad så är det väl jättebra att koppla ihop den med övrig skyddsutjämning. Men det är ju också en kostnadsfråga och därmed ett val som husägaren kan göra så länge armeringen eller ledande delar kopplade till armeringen inte är berörbara.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Följande användare sa tack: Mats Persson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2012 13:50 #12 av Bo Siltberg
Kan man göra en kompletterande skyddsutjämning enligt 415.2 utan att det finns en skyddsutjämning enligt 411.3.1.2?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2012 14:40 #13 av Marcus Lundström
Jag har då alltid fått förklarat att man ska jorda uttag när byter ut trägolv och golv med plastmatta mot klinker. Därför att klinker och betong kan vara ledande. Också att det är anledningen att man måste ha jordat i källare. Just pga. golven anses kunna vara ledande.

Är detta fel då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2012 10:23 #14 av Örjan Borgström

Bo Siltberg skrev: Kan man göra en kompletterande skyddsutjämning enligt 415.2 utan att det finns en skyddsutjämning enligt 411.3.1.2?


Javisst, den kompletterande skyddsutjämningen ska bara se till att två olika ledande delar alltid har samma potential så att det inte kan uppstå en farlig beröringsspänning mellan dem.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2012 10:31 #15 av Örjan Borgström

Marcus Lundström skrev: Jag har då alltid fått förklarat att man ska jorda uttag när byter ut trägolv och golv med plastmatta mot klinker. Därför att klinker och betong kan vara ledande. Också att det är anledningen att man måste ha jordat i källare. Just pga. golven anses kunna vara ledande.

Är detta fel då?


Ojordade uttag förutsätter en isolerad miljö, i källarutrymmen finns ofta olika metallföremål som kan vara främmande ledande delar precis som man alltid haft jordade uttag vid köksbänken.

Vad gäller golvresistans så finns det mätmetoder i kapitel 61 och kravet står i bilaga 41C. Men de erfarenhetsmätningar som gjorts på betonggolv och klinkers i bostadshus har visat att de inte kan anses vara ledande golv.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2012 11:02 #16 av Ronnie Lidström
Jag har också lärt mig precis som Marcus att man ska byta till jordade uttag om man ändrar golv från tex trägolv i en hall till klinker med golvvärme. För att golvet då anses som ledande?

Kan ju inte vara en slump att jag och Marcus båda hört detta? Har det stått så i någon gammal föreskrift/standard? Eller har det bara varit ett generellt råd man lärt ut på kurser osv?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2012 11:04 #17 av Mats Persson
Hehe, jag har hört samma... Var hemma hos en kund som ville lägga in klinker i källaren, då sa jag att ska han följa reglerna så ska installationen jordas också.. Det sluta med att det verken blev klinker eller ny el....

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2012 11:22 #18 av Bo Siltberg

Örjan Borgström skrev:

Bo Siltberg skrev: Kan man göra en kompletterande skyddsutjämning enligt 415.2 utan att det finns en skyddsutjämning enligt 411.3.1.2?


Javisst, den kompletterande skyddsutjämningen ska bara se till att två olika ledande delar alltid har samma potential så att det inte kan uppstå en farlig beröringsspänning mellan dem.


Tack. Det gör mig dock lite förbryllad med avseende på dimensioneringen.
- Skyddsutjämning skyddar mot jordfel och åska utifrån.
- Kompletterande skyddsutjämning skyddar mot fel inifrån (kortslutning).

Kravet på ledararea skiljer sig avsevärt. Om skyddsutjämning saknas så kommer ju den kompletterande skyddsutjämningen att få ta hand om de stora strömmar som genereras utifrån. Hur kommer det sig att en klenare ledararea är tillåten för detta fall?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2012 08:13 #19 av Tobias Karlsson

Örjan Borgström skrev:

Marcus Lundström skrev: Jag har då alltid fått förklarat att man ska jorda uttag när byter ut trägolv och golv med plastmatta mot klinker. Därför att klinker och betong kan vara ledande. Också att det är anledningen att man måste ha jordat i källare. Just pga. golven anses kunna vara ledande.

Är detta fel då?


Ojordade uttag förutsätter en isolerad miljö, i källarutrymmen finns ofta olika metallföremål som kan vara främmande ledande delar precis som man alltid haft jordade uttag vid köksbänken.

Vad gäller golvresistans så finns det mätmetoder i kapitel 61 och kravet står i bilaga 41C. Men de erfarenhetsmätningar som gjorts på betonggolv och klinkers i bostadshus har visat att de inte kan anses vara ledande golv.



Anses inte vara ledande? Då har de aldrig vidrört en bildskärm som sitter i ojordat uttag när man själv står barfota på betong golv.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2012 13:39 #20 av Örjan Borgström

Tobias Karlsson skrev:
Anses inte vara ledande? Då har de aldrig vidrört en bildskärm som sitter i ojordat uttag när man själv står barfota på betong golv.


Ett rått betonggolv i en källare kan säkert innehålla en del fukt och därmed vara i viss mån ledande så att man får obehag från de högfrekventa spänningar som kommer från bildskärmens switchade nätdel eller om det är en gammal CRT-skärm från högspänningsdelen till bildavlänkningen.

Nu handlade ju tråden om badrum och där har man enligt reglerna ett våtrumsskikt som förutom fukt också isolerar mot underliggande delar.
Har man däremot golvvärme i en hall så måste jag medge att jag inte kan allt, där skulle jag gardera med jordade uttag.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.085 sekunder

Senaste foruminlägg