Trefasgrupp med enfaslaster, godkänt?

01 dec 2011 12:13 - 01 dec 2011 15:26 #1 av Magnus Andreasson
Ny tråd skapad för följande inlägg

//Mod

Hallå alla elektriker.B)

Själv har jag ingen elbehörighet, men lite grundläggande kunskaper har jag i alla fall. Jag har eget företag och har sedan 25 år jobbat som antenntekniker, så jag kan garanterat besvara en och annan fråga inom det området.

Till ämnet, vi håller på och renoverar vårt hus och då vill jag även byta ut hela elsystemet till modernt jordat och naturligtvis med JFB. Självklart frågar jag behörig elektriker om råd under arbetets gång, samt att han får besiktiga och idriftsätta de olika delarna vartefter de blir klara. Det jag funderar över är detta med 3-fasfördelning. Det verkar lite oklart vad man får/bör göra och inte.

Det första problemet är att vi har ett fult litet proppskåp som jag tänkte ta bort och den gamla matarkabeln med 5 x 2,5mm ledare ser inte likadan ut i båda ändar. Alltså finns det en skarv någonstans som jag inte hittar och okända kopplingspunkter vill jag inte ha. Så jag drog fram en ny 20mm slang med 5 x 1,5 FK till en stor kopplingsdosa. Från den dosan tänkte jag dra 3 st. VP-slangar till de kopplingsdosor som idag är anslutna till den fula elcentralen.

Så här är det alltså kopplat nu:
3x16A (porslinssäkringar) i källare > 5x2,5FK > okänd skarv > gammalt proppskåp > via 3 st.10A (porslinssäkringar) > 3 st. kopplingsdosor.

Så här tänkte jag:
3x10A (automatsäkringar) i källare > 5x1,5FK > stor kopplingsdosa > 3 befintliga kopplingsdosor.

Är det OK att göra på det här viset?
Ska jag använda 3-poliga säkringar i centralen?

Gemensam nolla är tydligen inte bra läste jag på byggahus.se. Hoppas att jag slipper göra om det hela och borra sönder de nyputsade och målade källarväggarna.:unsure:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2011 17:49 - 01 dec 2011 17:52 #2 av joacim Håkansson
Har inte någon föreskrift till hands för tillfället. Men vad jag har lärt mig är det okej att ansluta 1-fas laster till en 3-fas grupp vid användning av en 3-polig säkring. Personligen försöker jag undvika det i största möjliga utsträckning. Man bör märka upp central/gruppförteckning samt dosan där gruppen förgrenas.

Man bör dra separata enfas-matningar till förbrukarna, men går det inte så är detta alternativ en vettig kompromiss. Och uppmärkning av gruppen anser jag vara ett krav.

02 dec 2011 21:12 - 04 dec 2011 16:32 #3 av Ronnie Lidström
Ska man byta central till en ny normcentral och man har en grupp med trefasfördelade enfaslaster så är rekommendationen helt klart 3polig säkring! (kostar ju inte så mycket extra idag heller).

Har man inte trepolig säkring så är det viktigt att man märker tydligt att det är en trefasgrupp.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

09 dec 2011 22:03 - 09 dec 2011 22:04 #4 av Rikard Ågren

Ett antal utlägg utbrutna och flyttade till tråden " Tillåtet att diskutera elinstallation med lekmän? "

/Moderator

Projektledare el, styr och automation

Sidan laddades på: 0.046 sekunder

Senaste foruminlägg