Gränsdragningar skyddsjordning

16 nov 2011 18:08 - 16 nov 2011 18:10 #1 av Patrik Hedlund
Håller på med helrust av ett kök där en vägg har öppnats upp (ca 0,6 m vägg kvar på varje sidan och 0,4 m vägg från tak) för att få det mer öppet till ett angränsande matsalsrum. I sin tur så är det samma sak gjort tidigare mellan väggen gränsande mellan matsalsrum och vardagsrum.
Frågan är om man kan räkna matsalsrummet som samma rum som köket eller ej och om jag därmed är tvungen att jorda matsalasrummet. Det medför ju i såfall att jag även är tvungen att jorda hela vardagsrummet om jag kör med den logiken.

Tankar och åsikter?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 nov 2011 18:58 #2 av Mats Jonsson
Ja, min bedömning är att du inte behöver skyddsjorda uttag i matsalen. I äldre föreskrifter kunde man läsa något i stil med "om apparater som icke är utförda i dubbel eller förstärkt isolering uppställes inom räckhåll från varandra anses beröringsrisk föreligga". Det verkar trots allt vara skilda rum och vid normal användning bör beröringsrisk inte föreligga. Varken föreskrifter eller standarder behandlar i dag denna typ av problemställningar. Jag anser att den som är behörig elinstallatör måste bedöma beröringsriskerna och fatta beslut efter denna bedömning. I ditt fall har du ju viss möjlighet att påverka placeringen av första jordade uttag. Man kan föra ett resonemang kring om första uttag ska sitta nära öppningen eller långt från öppningen till matsalen. Min uppfattning är att uttaget ska sitta nära öppningen så att det finns lätt åtkomliga uttag i köksdelen så att man därmed minskar risken för att skarvsladdar läggs från matsalen till köksdelen. Men jag förstår att det finns de som gör en annan bedömning.

16 nov 2011 19:54 #3 av Reijo Eriksson
Föreskrifterna är inte retroaktiva och anläggningar som har tagits i bruk före ikraftträdandet får vara utförda enligt äldre bestämmelser. Om en sådan anläggnings användning eller förutsättningar ändras på ett sådant sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten ska dock de nya bestämmelser tillämpas.(ELSÄK-FS 2008:1, Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser 2:a stycke) Denna bestämmelse infördes första gången i andra utgåva av blå bok ELSÄK-FS 1999:5.

Min bedömning med stöd av dina uppgifter är att anläggningens användning eller förutsättningar inte har ändrats på ett sådant sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten.

Reijo Eriksson

16 nov 2011 20:11 - 16 nov 2011 20:11 #4 av Patrik Hedlund
Tack så hemskt mycket för svar! De stärkte min egen bedömning, vilken mestadels lutade åt samma håll.

Det rör sig redan om stora pengar vid köksrusten plus att jag sålt in två centralbyten, så vill inte tvinga på dem allt för mycket mer. Inte vid detta tillfället, åtminstone. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

16 nov 2011 20:50 #5 av Ronnie Lidström
Jag frågade EIO´s elsäkerhetsexpert Tord Martinsen detta 2009. Här är min fråga och hans svar:

Jag skrev: Alla vet ju att man ej ska blanda jordade/ojordade uttag i samma rum. Men tex i gamla hus då de gör om köken så händer de ofta att de river lite väggar så de blir helt öppet mellan kök/vardagsrum. Vad räknas som "ett rum"? Ibland är nästan hela entreplan öppen planlösning nuförtiden. Måste man jorda alla uttag då eller är de något visst minimiavstånd det får vara mellan jordat och ojordat uttag?

Tord skrev: Som ett bostadsrum räknas utrymmet som finns inom de väggar och dörröppningar som finns. Om t.ex. en vägg mellan kök och rum öppnas upp (dörröppning) och kökets elanläggning görs om så ska skyddsjordade uttag installeras i köket. Om det finns ett ojordat vägguttag strax utanför dörröppningen i angränsande rum så måste man göra en riskbedömning i varje enskilt fall. Normalt behövs inte vägguttaget bytas till ett jordat vägguttag. Om köksväggen till angränsande rum tas bort tillhör utrymmet köket och samtliga vägguttag ska då vara av skyddsjordat utförande.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

16 nov 2011 21:32 #6 av Patrik Hedlund
Ja, eftersom att inte hela väggen är bortblåst så är det ju faktiskt lite vägg kvar som visar en gräns mellan rummen. Skillnad hade varit om det varit som i ett annat kök jag avslutat precis, där väggen revs helt och det växlades av med en stålbalk så att de två rummena blev ett stort.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

17 nov 2011 06:26 - 17 nov 2011 06:38 #7 av David Jonasson
Ett sätt att lösa problemet på är att sätta klass-II uttag där det är tvivelaktigt.

E18 308 81

08 okt 2012 19:28 - 08 okt 2012 20:20 #8 av Henrik Eriksson
öppnar upp en gammal tråd.

Jag har ett kök som ska göras om. Det är som en korridor där man ej kan sitta, ca 2,5 m bred och 4m lång.
Sen öppnar den upp sig till en del där man kan sitta och vidare in till ett allrum men bara en spalje som skiljevägg.(man kan se det som ett L). Idag är det bara själva köket som är jordat, men strax där bänkskivan slutar och delen/rummet där man sitter och äter börjar är det ojordade uttag.

Medför detta då att även den gamla sitt delen måste jordas då det inte finns några vägg delar som säger att köks delen är ett eget rum. (här kan jag tycker det måste jordas). Men sen där den vinklar av och delar upp sig mot allrummet med enbart en spalje, kan man där hävda det som ett eget rum sitt del +kök och slippa jorda de uttagen. Kunden är inte alls sugen på extra kostnader (dock är väll ingen det).

lägger med en liten bild som hjälp.

Infogade bilden /Mod
Bilagor:

08 okt 2012 20:26 #9 av Bo Siltberg
Ser ut som ett typiskt exempel på kök där det skulle gå att undanta sittdelen från kravet på skyddsjord. Gäller bara att planera uttagen så att ingen finner det lämpligt att använda ett ojordat uttag i sittdelen för en köksmaskin i köket (även om dessa maskiner oftast är dubbelisolerade) och vice versa. Och dessutom inga uttag nära varandra mellan dessa utrymmen. Det gamla måttet >2.5 meter mellan dessa uttag kanske går att tillämpa?

JFB kommer dom väl inte undan i alla fall ;)

08 okt 2012 20:48 #10 av Henrik Eriksson
Tack för svaret bo.
Nä då, en jfb på hela huset blir det.
Finns ett uttag som kommer nära köksbänken, men ska försöka få dem att slopa detta.

Sidan laddades på: 0.099 sekunder

Senaste foruminlägg