Flera kretsar i samma kabel

31 mar 2025 13:08 - 31 mar 2025 13:18 #1 av Tim
Hej,

Har uppkommit en situation där vi ska installera en silo med flera motorer i toppen. Silo tillverkaren har 4st motorer som denna har dragit i en mångledare till en kopplingsbox. Anläggningen har en befintlig likadan silo som dom har använt en mångledare från styrskåpet och upp men jag tror dessutom att dom använda något typ av 14x1,5 kabel. D.v.s. utan skyddsledarkabel utan använt en vanlig part som skyddsledare. Jag skulle helst vilja dra separata kablar till denna kopplingsbox för det känns olustigt och inte rätt att ha flertalet, i alla fall är det inget man normalt gör. Jag skulle vilja ha något att referera till om det är godkänt eller inte.

Belastningen, det kan läggas in i elvis och räkna hem belastningen. Dock så kommer kablarna ligga i solen, svårt att beräkna temperaturen.

Hur är det med skyddsledaren? I detta fall så ligger en 1,5mm2 kabel med alltså 1st gemensam skyddsjord. Motorerna är på 4,8A, 4,8A, 4,8A och 1A.

Tankar kring detta?

/Tim

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2025 13:16 #2 av Patrik
Likande installation diskuteras även här:
www.fluxio.se/forum/foreskrifter-och-sta...r-i-samma-kabel.html

31 mar 2025 13:20 #3 av Tim
Svar från Tim i ämnet Flera kretsar i samma kabel
Tack så mycket, det verkar vara en likadan silo.
Denna tråden kan egentligen raderas då.
Följande användare sa tack: Patrik

31 mar 2025 13:26 - 31 mar 2025 13:35 #4 av Patrik
Det jag reagerar över är att man inte använt 1,5G14 så att jorden är korrekt märkt i hela sin längd när det finns sådana alternativ.

Men det är ändå ok då följande text återfinns i Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 :
För kablar och sladdar som har fler än fem ledare ska varje ledare identifieras med färgmärkning eller
med numrering enligt SS-EN IEC 60445. Ledare som är identifierade med numrering och används
som skyddsledare eller neutralledare ska märkas med färgkombinationen grönt och gult respektive blå i de punkter där de ansluts. Ledare som är identifierade med siffror och som används som PEN-, PEL-
eller PEM-ledare ska märkas med färgkombinationen grönt och gult samt blått i ledarändarna.

Hoppas jag kunnat bringa klarhet i lite angående jordledaren iaf.

Mvh Patrik

Sidan laddades på: 0.033 sekunder

Senaste foruminlägg