Hej
På vilket sätt kan vårat bolag dela/hjälpa ett annat bolag med elbehörigheten?
Vi är ett elinstallationsföretag med 5 anställda. En av våra kunder har ställt frågan om vi kan hjälpa dom med en typ av begränsad behörighet. Dom är ett bolag som kopplar in/ur elmaskiner och ibland vissa givare. (Alltid i samband med deras anläggningar, ventilation)
Ja, ni kan i princip ta upp vilken person som helst i ert EKP
Men ni tar ju då också ansvar för att de har den kunskap som krävs för det arbete de gör, och följer era rutiner.
Att låta personal som inte är anställda i ett annat företag än det företag som svarar för elinstallationsverksamheten ingå egenkontrollprogrammet för samma företag är inte givet tillåtet.
Det är inte ovanligt att frågan ställs från företag som inte själv har ett egenkontrollprogram eller egen auktoriserad elinstallatör att få lov att ingå i ett annat företags egenkontrollprogram. Men att bara säga OK utan att sätta förutsättningarna för det kan innebär att man inte följer elsäkerhetslagen.
För att det ska vara korrekt hanterat behöver personalen som man har tänkt ska omfattas vara inlånade i företaget som svarar för egenkontrollprogrammet. Det förklaras nog enklast genom exempel.
Exempel 1: Företaget 1 har egen personal som utför elinstallationsarbeten. De vill gärna ingå i företag 2s egenkontrollprogram så de kan fortsätta bedriva sitt arbete självständigt. Företag 1 följer givetvis egenkontrollprogrammets instruktioner och utbildningskrav från företag 2, men har ingen annan direkt koppling till företag 2.
I detta exempel bedrivs något som närmast kan kallas bulvanverksamhet och det är inte tillåtet. I detta exempel hade företag 1 behövt ordna ett eget egenkontrollprogram och knyta en elinstallatör för regelefterlevnad till sig.
Exempel 2: Företag 1 lånar ut sin personal till företag 2 för att utföra arbete i företag 1s lokaler. Företag 2 leder verksamheten och arbetet utifrån företag 1s beställning.
I detta exempel är personalen från företag 1 utlånad till företag 2 varför personalen från företag 1 kan jämställas med egen personal hos företag 2.
Det kanske också hjälper att förtydliga att ett elinstallationsföretag inte kan låta sin egen elinstallationsverksamhet gå utanför det egna företaget. Däremot skulle företag 2s elinstallatör för regelefterlevnad kunna vara elinstallatör för regelefterlevnad i företag 1 också, men detta är ett personligt åtagande från elinstallatören och kan inte säkras företagen emellan utan behöver säkras mellan företag 1 och personligen till elinstallatören.
Jag ser inte att elsäkerhetslagen på något sätt reglerar de fall du beskriver, inte heller i elsäkerhetsverkets föreskrifter. Det ska möjligen vara elsäkerhetsverket som opponerar sig vid en tillsyn. Men så länge kompetenskraven är uppfyllda ser jag inte att de kan anmärka på någonting. Det behövs ett domstolsbeslut för vilka slags personer som man får ta upp i sitt egenkontrollprogram. Jag skrev i princip, och i princip kan man idag låta svärmor ingå.
Jag opponerade mig inte mot ditt inlägg Bo, kanske snarare kompletterade jag det, men när jag tänker på det lite till så anser jag att det du skriv är direkt missvisande. Det är en tveksam teoretisk produkt. Det räcker dessutom inte att läsa lagen och föreskrifterna för att fånga helheten. Man behöver även titta på propositionen till elsäkerhetslagen samt de tolkningar som Elsäkerhetsverket gör genom sin handbok för elinstallationsföretag - för det är där en förvaltningsdomstol tittar.
Att låta personal som inte står under ens inflytande arbeta under företagets egenkontrollprogram i en annan organisation är frågan som lagstiftaren ämnar reglera. Med det sagt så kan man vara någorlunda säker på att det kommer dyka upp hinder. Men vill man kan man givetvis bara låta det tas i förvaltningsdomstol istället, snarare än att lyssna på de som har erfarenhet av frågan i praktiken. Men om det är ambitionen tror jag inte intresset skulle vara så stort att ställa frågan här i detta forum.
Vad är det för problem du ser? Vem som är chef? Du talar i gåtor.
En byråkrat kan tolka lagen precis som beställaren vill... Man kan anställa svärmor så att hon blir en "yrkesperson" om du tycker det är bättre
Frågan är först hur man hamnar i domstol i ett sånt här fall, och vilken domstol. Handlar det om ett brottmål så är antingen yrkespersonen eller elfirman vars EKP han jobbar under skyldig, precis som förr.
Grundkravet är;
"Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör, eller yrkesperson i elinstallationsföretag som omfattas av företagets egenkontrollprogram. Ett elinstallationsföretag måste ha minst en auktoriserad elinstallatör anställd eller på annat sätt fast knuten till verksamheten och ett egenkontrollprogram som säkerställer att elinstallationer uppfyller de krav som ställs enligt lag och att de utförs av personer med tillräckliga yrkeskunskaper. Den som bedriver elinstallationsarbete på starkströmsanläggning som tillhör annan ska vara skyldig att anmäla verksamheten till
Elsäkerhetsverket. "
Summa summarum förenklat finns det tre vägar;
1. (auktoriserad elinstallatör anställd)
De anställer en person med korrekt kompetens och tar fram ett EKP för de arbete som de ska utföra inom företaget. Då blir de ett självständigt elinstallationsföretag.
2. (auktoriserad elinstallatör på annat sätt fast knuten till verksamheten)
Ni hjälper företaget med att knyta/hyra ut en auktoriserad elinstallatör och de tar fram ett EKP för de arbete som de ska utföra. Som nämnts så är auktorisationen personlig så det blir en fråga att lösa i så fall. Då blir de ett självständigt elinstallationsföretag.
3. (inhyrd personal)
Ni får hyra in dem och utföra de arbeten som behövs knyta dem till Ert EKP, men då är det Ert företag som utför elinstallationsarbetet med inhyrd personal.
Detta kanske ser konstigt ut mot kunder och var går gränserna för vad vilket företag gör när också vidare.
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.