Dokumentation

25 maj 2023 16:27 #1 av Mattias Wehlén
Startade eget för ett litet tag sen och har enbart haft lite mindre arbeten, nu har det börjat ramla in lite större arbeten och vill lyssna lite hur utformningen på egenkontrollerna bör se ut.
Har ett dokument för "kontroll av mindre arbeten" där de är ett antal punkter med.
Men vid större arbeten vill jag lämna över lite mer utförliga dokument. Har kört med "kontroll under montage" samt "kontroll TN-S 5-ledarsystem". Men hur har ni utformat "överlämningsdokumentet"? Försäkran om utförd elinstallation finns från gamla Eio men känns inte helt rätt.

Kanske är känsligt att lämna ifrån sig dokument man har jobbat med men jag vill ha lite tips på punkter och texter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2023 10:02 - 26 maj 2023 10:12 #2 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Dokumentation
Ditt egenkontrolllprogram ska ju redovisa de system och rutiner som säkerställer att kontroller genomförs i nödvändig omfattning så att det utförda arbetet uppfyller kraven i föreskrifterna. Därmed bör väl dokumentationen av själva kontrollen överensstämma med egenkontrollprogrammet. Det vill säga; gör inte som Easee och lova en sak och gör något annat :)

Om det är så att du i egenkontrollprogrammet bestämt att kontroller ska utföras i enlighet med svensk standard så finns ju i bilaga 6E i elinstallationsreglerna ett standardformulär för dokumentation av kontroll.

Man kan ju även göra ett excelark med punkterna a-p i punkt 6.4.2.3 och ett formulär för provningarna enligt punkterna a-j i 6.4.3.1

Mats Jonsson
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

30 maj 2023 11:33 #3 av Mattias Wehlén
Svar från Mattias Wehlén i ämnet Dokumentation
Jag redovisar vad som ska kontrolleras men inte exakt utformningen av dokumentet.
Det är där jag eftersöker lite förslag på text så att det blir ett lite mer specifikt dokument för typ nyinstallation av villa.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder