Mätarplats i fasadmätarskåp

27 jun 2022 23:08 #1 av Stefan
Hej.

Jag fick idag ett arg samtal ifrån en montör ifrån en väldigt litet nätbolag.
Jag var på ett jobb förra veckan och satte där en liten kapsling (6 modul) i fasadmätarskåpet.

För att få plats med kapslingen sänkte jag mätaren 1.0 cm (ringde nätbolaget och pratade med en kollega till den arge mannen som sa ja till allt, det viktiga var att jag skicka in en notis om bruten plombering. Mätaren är av ny modell och är bytt för ca 6 månader sen.

Mannen jag pratade med idag hotade att koppla in myndigheter om jag inte åtgärdade det (vet inte vilken myndighet han tänker på) Jag sa att jag får isåfall montera en ny central bredvid fasadmätarskåpet. Detta blir såklart både dyrare och estetiskt mindre tilltalande för kund.

Mannen jag pratade med sa att man inte fick montera något annat på mätartavlan (stora träskivan i skåpet) och jag frågade var det stod, då hänvisade han mig till SEK. Jag har pratat med 2 konsultföretag och frågat om dom känner till detta, men ingen vill känna till något!
Den enda text jag hittat är att i samband med placering ska dialog utföras typ (detta anser jag mig haft när jag pratade med den första personen)

Idag är det väldigt vanligt att man får komplettera i ett fasadmätarskåp t ex om man ska sätta en avsäkring för laddbox eller kanske ett spabad. Jag ser att flera installatörer gör detta, därför skulle jag nu vilja ha hjälp, är det någon som råkat ut för liknade?
Jag är inte ute efter att någon ska hängas ut, utan vill bara veta vad som är okej!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jun 2022 20:06 #2 av Bo Siltberg
Jag kan bara bidra med att SS 430 01 01 anger mått för mätartavlor där det framgår att mätarens utrymme ska vara 195 x 345 mm, och SS 430 01 10 (mätarskåp) anger ett djup på 175 mm till skåpdörren. Där finns givetvis inget uttryckligt förbud mot annan elutrustning inom detta område utan jag ser det som självklart att man lämnar det fritt. Jag tror därför att du helt enkelt ödmjukt får förhandla med denna nätägare i just detta fall. Folk som inte har annat av värde att ägna livet åt brukar hålla hårt på sina ägogränser, och ser en chans till att få sträcka på ryggen och hävda sin rätt även när det bara handlar om en centimeter. Men har du flyttat på elmätaren så har du nog inkräktat mer än så... ;)

Sedan kan man ju inte trolla med ett gammalt trångt mätarskåp. Kunder måste inse att det får kosta lite extra med en kapsling på annan plats.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jun 2022 22:21 #3 av Stefan
Tack Bo,
Jag kommer montera en ny kapsling utanför, men det var ändå intressant att få lite konkreta mått. I ett nytt fasadmätarskåp finns en dinskena monterad där jag satt kapslingen, så mätartavlan i det skåpet är betydligt mindre än vad den är i aktuellt skåp.
Jag tror han överreagerat (kanske för att det var hans första dag efter semestern)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jun 2022 14:58 #4 av Mats Jonsson
Jag hade aldrig monterat en ny central. Det är abonnentens mätartavla och det fanns uppenbart plats. Onödig miljöpåverkan och kostnad.
Vore intressant att se den eventuella anmälan till myndigheterna och dess konsekvenser.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jun 2022 20:25 #5 av Billan
Skit i dedär. ring nätbolaget och fråga hur de går med plomberingen istället :P alternativt be om en annan montör som kommer och plomberar.



Tycker de flesta montörerna på nätbolagen bara är gnällspikar (Finns dock ett par guldkorn ute på fälten fortfarande :) ) så jag hade inte lagt så mycket energi på dedär.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.058 sekunder

Senaste foruminlägg