Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

CE-märkning alternativt Declaration of conformity för automatikskåp

16 sep 2021 15:21 #1 av Arne Hellberg
Hej
Det här stöts och blöts hela tiden vad det verkar. Finns en utmärkt tråd redan som heter "CE-märkning av platsbyggd elcentral?" med mycket information.

Men jag dristar mig ändå till att kolla av med alla duktiga forumdeltagare så man inte gör sig skyldig till nåt feltänk:
Ett företag köper in och säljer vidare elmotorer, växlar, drivar för varvtalsstyrning och även conveyrar och liknande. Allt CE-märkt förståss.

Ibland vill nån kund köpa tex en conveyor med motor, växel och varvtalsstyrning. Sen byggs det in som en liten del i ett större sammanhang. Sågverkslinje, pappersmaskin typ.

Jag som fristående konsult kommer in och gör en elskåpskonstruktion på bara denna lilla del. Skåpet byggs av en skåpsbyggare.

Nu själva frågan:
Det enda som behövs av dokumentation förutom mina schemor är skåpsbyggarens Declaration of conformativ eller hur? Allt annat har CE-märkning så det är klart.

Och alla manualer på drivar, conveyrar, växlar förståss.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 okt 2021 19:16 #2 av Philip
Hej

Det korta svaret är att den som ställer maskinen till marknadens förfogande är skyldig att se till att alla väsentliga delar i rätt direktiv uppfylls.

16 okt 2021 12:20 #3 av Electrum

Philip skrev: Hej
Det korta svaret är att den som ställer maskinen till marknadens förfogande är skyldig att se till att alla väsentliga delar i rätt direktiv uppfylls.

Inte "till marknadens förfogande", utan lydelsen är "Ställer produkten på marknaden".

Ty marknaden är inte ett personligt pronomen i denna betydelse, utan marknaden betyder en allmängiltig handelsplats där vem som helst kan anskaffa maskinen.

Dvs, CE i egenskap av att uppfylla LVD så gäller det att bygga en produkt efter beställning så behöver den inte generellt CE-märkas, men bygga en produkt åt en framtida okänd kund, som sen anskaffar den (på denna marknad) behöver CE-märkas.
Så beställer Sven Svensson en elcentral av mig som jag bygger ihop hemma hos Sven så behövs ej någon CE-märkning. Jag har aldrig placerat en produkt på marknaden.
Men bygger jag ihop 10 centraler och låter Jula sälja dom åt mig, så är det produkter satta på marknaden.

Men allt är inte reglerat i lågspänningsdirektivet, utan vi har även maskindirektivet, och där blir det lite annat, då alla maskiner omfattas av regelverk, inte endast maskiner satta på marknaden.
Så maskiner ska som regel vara CE-märkta, oavsett hur de har anskaffats.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Sidan laddades på: 0.038 sekunder