Automatikskåp kabeldimensionering

03 dec 2020 12:04 #1 av Bengt Johansson
Hej

Är det någon som kan ge mig feedback över vad som gäller vid dimensionering av kraftkablar 230/400V i automatikskåp
Det gäller internt kablage buntade eller förlagda i kabelkanaler med kabellänger på mellan 1-3 m

Man kan ju använda den klassiska praxisen, men jag hittar ingen standard som beskriver just automatikskåp

1,5mm² 10A
2,5mm² 16A
4 mm² 20A
6 mm² 25A
10mm² 35A
16mm² 63A
25mm² 80A
35mm² 100A

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 dec 2020 14:38 #2 av Rikard Ågren
Är det inte praxis att man går ner ett steg i dimension i ett skåp?

Projektledare el, styr och automation

09 dec 2020 22:04 #3 av Filip
I handbok 421 finns det med en tabell för internt kablage i centraler.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

10 dec 2020 11:54 #4 av Bengt Johansson
Hej
Tack för ditt svar, vilken tabell är det du tänker på ?
Jag har tillgång till handbok 421 Utgåva 4

10 dec 2020 12:58 #5 av Filip
I tabell 4 har jag för mig. Hör av dig annars så kollar jag när jag sitter vid boken

10 dec 2020 13:24 #6 av Bengt Johansson
Tabell 4 verkar behandla EKKJ/FKKJ och dvärgbrytarens märkström vid max ledningslängder.
Vid tillfälle kan du kanske kolla vilken tabell det bör vara - jag hittar ingen riktigt bra

10 dec 2020 20:09 #7 av Mats Jonsson
Handbok 421 innehåller 3 standarder. Jag tror att du tittar i SS 424 14 04 eller -06. Dessa standarder hanterar bara skyddsåtgärden skydd genom automatisk frånkoppling. SS 424 14 24 ger belastningsförmåga men då för ledare i elinstallationer och inte specifikt för kopplingsutrustningar. Det är väl så att ett automatikskåp ska väl CE-märkas och då gör man väl det mot till exempel SS-EN 61439-serien, till exempel SS-EN 61439-1. I denna standard finns vissa anvisningar för val av area men även minimiarea.
Mats Jonsson

11 dec 2020 05:50 #8 av Filip
Denna tänkte jag på
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Rikard Ågren

11 dec 2020 07:57 #9 av Mats Jonsson
Tabellen i föregående inlägg är som det står ett utdrag ur tabell 4 hämtad från utg 4 av SS 424 14 24. Denna upphävdes i slutet av 90-talet om jag minns rätt. Nu gällande utgåva av SS 424 14 24 är utgåva 6. Den ingår i utgåva 4 av HB 421. Jag var med och skrev utgåva 6 och då konstaterade vi att det då, 2004, fanns andra regler för kopplingsutrustningar varför vi inte behandlade dessa i utg 6
Det här med utgåvor är inte lätt.
Belastningsförmågan i tabellen ovan gäller för PVC-isolerade ledare och troligen skiljer sig inte värdena åt i någon nämnvärd omfattning mot dagens regler. Men jag skulle inte dimensionera ett nytt ledningssystem i ett nytt skåp med en så gammal standard som jag i dag inte ens har förutsättningarna för. Om man buntar flera ledare till motorkretsar i samma kanal gäller tabellen ovan då?
Mats Jonsson
Följande användare sa tack: Filip

11 dec 2020 10:08 #10 av Bengt Johansson
Jag hade kollat i fel del av hanbok 421, precis som Mats skrev.
Men nu har jag kollat i EN60204-1 Maskiners elutrustning och där finns en tabell 6 som ser intressant ut.
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

11 dec 2020 10:40 #11 av Mats Jonsson
Bra Bengt. Nu har du ju någonting att hänvisa till. Det har kommit en senare utgåva, 2016. Dock vet jag inte om dessa tabeller har uppdaterats. Så gäller det en maskin så bör denna standard fungera.
//Mats J

11 dec 2020 11:57 #12 av Bengt Johansson
Ja i mitt fall är det en maskin med automatikskåp och de här strömnivåerna känns bra som max värden.
Det finns också en förklaring av de olika förläggningssätten i standarden
Tack för allas input

Sidan laddades på: 0.157 sekunder

Senaste foruminlägg