Enkelisolerad styrkabel på kabelstege

17 nov 2020 10:59 #1 av Jonas
Har ett projekt där en besiktningsman anmärkt på att en styrkabel är enkelisolerad.

Det är alltså klenspänning i kabeln och alla kablar på kabelstegen är utförda för den förekommande spänningen i respektive kabel, dvs som det brukar vara. Det finns en kabelränna som styrkabeln ligger i. Det är en RQUB 2x2,5, typ som högtalarkabel för den som inte vill leta upp.

Det regelutrymme som besiktningsmannen hänvisar till är elinstallationsreglerna Bilaga 52A (sid 256 i mitt exemplar). Det är en tabell med val av ledningssystem.

I tabellen står klart och tydligt att grundisolerade ledare inte ska ligga på kabelstege. Jag har tolkat det som att det är starkströmskablar som avses i tabellen och inte spänningsklass I. Dvs klenspänning.

Vad anser ni? Gärna om det finns något argument i en regelbok som det går att hänvisa till....

Räknas ytterisoleringen på en styrkabel som grundisolering?

Är det helt förkastligt att ha enkelisolerade klenspänningskablar så som är utfört vill jag veta det också givetvis.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 nov 2020 16:58 #2 av Bo Siltberg
Jag tolkar det som du - tabell 52A är inte tillämplig för klenspänning.

Ja, din RQUB får anses vara enkelisolerad för klenspänning.

- SELV kräver dubbel isolering (eller motsvarande) mot andra kretsar, vilket är uppfyllt i och med att en kabelstege inte får innehålla kablar som kan ge elchock. Dvs starkströmskablar är mantlade (dubbelisolerade) och andra klenspänningskablar har (minst) enkel isolering mot din RQUB. (414.4)

- SELV kräver enkel isolering mot jord. Så om kabelstegen mot förmodan är skyddsjordad så är ändå detta krav uppfyllt.

Men enkel isolering är det, så man bör fundera på vad ett enkelfel på denna styrledning kan få för konsekvenser. Men det ligger utanför denna besiktningsanmärkning.
Följande användare sa tack: Jonas

24 nov 2020 08:40 #3 av Jonas
Tack för svar! Nä, jag ser inte heller någon fara med installationen, då hade det varit en annan femma. Det är rätt mycket pengar att kasta iväg på inget alls genom att byta kabeln.

Jag hänvisade till första paragrafen i ELSÄK FS.

”1 § Dessa föreskrifter gäller för utförande av starkströmsanläggningar.”

Jag påstår att klenspänningskabeln inte är en starkströmsinstallation därmed kan jag lägga elinstallationsreglerna åt sidan. Men sista ordet är säkert inte sagt. Bilagan var inte heller den första. Besiktningsmannen hänvisade till andra regler först där vi kunde visa att han hade fel. Då bläddrade han lite till och hittade till sist 52A där det inte uttryckligen stod att det var starkström. Därmed blir det en tolkningsfråga och därmed väldigt besvärligt även om det går att överpröva besiktningsmannen så undviker vi det helst.

Det som är ett bekymmer med elinstallationsreglerna är att den anger sig vara definierad för klenspänningsinstallationer men den tycks "glömma" det bitvis i boken. Har insett det nu i och med detta.

24 nov 2020 09:38 #4 av Bo Siltberg
Du kanske kan peka på 414.1.1 som säger att SELV ska ha minst grundläggande isolering mot jord, om nu stegen mot förmodan är skyddsjordad.

Annars visst finns det regler för SELV, t.ex brandskydd i vissa utrymmen. Det beror på vilka strömmar som denna styrkabel bär.

Sidan laddades på: 0.078 sekunder

Senaste foruminlägg

Från Facebook-gruppen