Krav på dubbelisolering?

24 mar 2020 19:01 #1 av Tobias
Precis som rubriken lyder så undrar jag om dubbelisoleringskrav på starkströmskabel. Hur länge tillbaks har det kravet funnits? Jag har sökt utan hitta något vettigt. Någon som har referens till gammal bok, regel eller föreskrift?

Frågan kom från en kund somninte förstod varför man kan dra lös fk 1,5 med 230v löst till halogenspottar i innertak. Dagens föreskrifter är lätt att påvisa men historiskt.

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2020 20:01 #2 av Bo Siltberg
Jag har snabbt bläddrat lite i gamla föreskrifter från 1939 och framåt ang denna specifika fråga och vad jag kan se har aldrig enledare varit tillåten direkt i byggnadsdelar, utan de ska i så fall dras i isolerade rör. Men riktigt tydligt är det inte och föreskrifterna talar inte om enkelisolerade ledare utan om enledare. Termen "extra isolering" dök upp i 1960 års föreskrifter. Troligen började inte begreppet "dubbel isolering" användas förrän på 90-talet. Sedan är det ju oklart hur "mycket" dubbel isolering är, vad har den för "värde"? Förr angavs en viss isolationsresistans och viss spänningstålighet, och så är det idag också. Men nivåerna är nog inte riktigt lika.

Däremot tilläts knoppledningar fortfarande i 1960 års föreskrifter. Dock oklart vilken isolationsnivå dessa enledare hade. Man kan ju samtidigt undra vilken isolationsnivå som kulon hade på den tiden med en berörbar metallmantel, ända in på 80-talet tror jag. Kan den betraktas som mer än enkelisolerad? Det förklarar ju alla förmaningar om att den ska vara synlig och skyddad mot åverkan.
Följande användare sa tack: Electrum, Tobias, Sven Linder

26 mar 2020 09:30 #3 av Tobias
Svar från Tobias i ämnet Krav på dubbelisolering?
Tack för svaret då det är något mer information om årtal och tankar som jag hittat. Då jag inte är av det äldre gardet så är allt innan 2000 inte så känt för mig. Jag hittade bara tillbaks till mitten av 90-talet som du, så det är kanske då som dubbelisolering blev mer vedertaget.
Först och främst är det intressant för mig att höra/läsa hur utvecklingen av material, praxis, föreskrifter m.m. har utvecklats.

Doing fun stuff

01 apr 2020 09:40 #4 av elmont
Svar från elmont i ämnet Krav på dubbelisolering?
Begreppet dubbelisolering är betydligt äldre än från 90 talet. Då jag på 60talet fick min utbildning fans begreppet med, men oftast då Fi som står för "förstärkt isolering", eller "kvadrat i kvadrat". Och har aldrig under mina år hört talas om att det skulle vara OK med lös fk utanför rör/kopplingsutrymme.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Tobias

01 apr 2020 11:04 #5 av Magnus H
Svar från Magnus H i ämnet Krav på dubbelisolering?
Kan då en spot-kupa räknas till kopplingsutrymme?
230v förstår jag men hur är det då med alla som drar fk löst från led driver till spot i rör alltså klenspänning.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

01 apr 2020 15:57 #6 av Bo Siltberg
Nej, det är inte rätt. En potta är inget kopplingsutrymme. Det mest graverande är ju att den är öppen mot taket, det är inte ens ett slutet utrymme.
Men handlar det om SELV så spelar det ingen roll..
Följande användare sa tack: Magnus H, Electrum

Sidan laddades på: 0.075 sekunder

Från Facebook-gruppen