I fredags blev jag mästrad av Polska elektriker. :)

24 nov 2019 10:09 #1 av Electrum
Jag är på ett mycket rejält stort ombygge av ett hus.
En ny extra övervåning, samt utriven halv undervåning på en villa.
Jag blev kanske aningen pålurad jobbet, jag var tveksam att ta på mig det pga min övriga arbetsbelastning, men blev lovad en viss tidsperiod. Sen blev det plötsligt mer bråttom (det kan berott på kunden också) och därför kom det två polacker som inte kunde ett ord svenska och satt dosor och drog slang på övervåningen.

Men det är helt OK för mig, jag slipper våndas lika mycket av tidsbrist, och det de gör verkar rätt OK. Tydligt att de har jobbat med svenska metoder förut.

Men nu blev det lite väl mycket ordat om det där, bara för att ge lite bakgrund, det var kanske inte helt nödvändigt, men nu vet ni varför och hur situationen uppstod.
Ty jag fick nämligen ett lite lätt ansvar att ha lite koll på hur dom gör, och ge lite råd och stöd. Som sagt är det rätt OK killar, så det verkar bli rätt med en gång, de håller våra överenskomna höjder, drar slang ungefär som jag själv skulle gjort osv.
Men så kom frågan om hur vi ska göra med badrummet, så jag meddelade att vi tar en egen grupp dit, pga hårfönar, ev värmegolv osv. Badrummets färdigställande ligger lite längre fram i tiden, så jag föreslog att bara dra till en takdosa i taket där och lämna det så tills vi vet lite mer vad som ska in där.

Och då mästrade de mig, (Nej nej) "No, no, not "dosa" in the bathroom, you know special rules in sweden !"
Typ.
Jag är inte lysande duktig på engelska och polackerna här var verkligen inte bättre heller. :)
Men vad tusan, tänkte jag, visst kan de få sätta en dosa uppe vid taket på utsidan av badrummet, som de vill. Det blir bra det också.

MEN nu tänker jag komma till frågan jag vill ha svar på.
Hur ligger det till idag med det där med takdosa i badrum.
En gång i tiden var det mig veterligen förbjudet, man fick köra rörutlopp.
Men idag är det väl tillåtet?
Även om det är tillåtet, är det kanske inte så lämpligt ändå?

Så upp med edra kunskaper, åsikter och argument på bordet!  :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2019 10:19 #2 av elmont
Visst får man ha takdosor och koppla i dom även i badrum, det är säkert 40-50 år sedan det ändrades.

24 nov 2019 13:18 #3 av Bo Siltberg
Något förbud mot kopplingsdosor i badrum har aldrig funnits vad jag vet, än mindre takdosor. Det krav som fanns fram till 1988 års föreskrifter var dock minsta kapslingsklass IPX1 vilket uteslöt just infällda dosor med lock. Detta krav lättade man på specifikt för just takdosor 1988, de fick hålla IPX0. Detta gällde dåvarande område 3 vilket är dagens oklassade område, och om det är torrt på platsen. Inom områdena gäller idag minst IPX4. Imponerande att denna gamla regel lever kvar även i Polen :)

25 nov 2019 07:04 #4 av Michell Andersson
Instämmer med Bo, med tillägg:
När vi bygger enligt del 7 av elinstallationsreglerna har vi en tendens att glömma att de allmänna delarna också fortfarande gäller, exempelvis del 5.
Det finns inget förbud mot takdosa i badrum, men det kan fortfarande vara olämpligt givet yttre förhållanden.
Se 522.3.1 och 522.3.2.

01 dec 2019 21:24 #5 av Electrum
Ja precis.
Även om saker och ting är tillåtna, så är de inte nödvändigtvis lämpliga.
Jag brukar säga att "Man behöver inte göra allt dumt som är tillåtet!"

Men är det dumt med en takdosa i badrummet?
Är det mycket bättre med en dosa på väggen utanför badrummet?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

01 dec 2019 23:02 #6 av Michell Andersson
Dumt med takdosa i badrummet - Ja, eller nej. Det beror väl på vilka förutsättningar vi har tänker jag.
Man bör exempelvis beakta kondens och att eventuellt kondensvatten kommer ut om det skulle ansamlas.
Sen kanske höjden på taket spelar roll. Finns det risk för översköljning ska IPX5 användas exempelvis vilket gör det svårt med vanlig takdosa, men är det 3 meter till tak finns kanske inte den risken. Likaså kan man fundera på detta om takdosa placeras rakt ovanför badkar eller dusch eller ovan en yta utanför badkaret eller dusch.

Sidan laddades på: 0.069 sekunder