Hej, ursäkta jag kapar tråden här men jag har tidspress och söker febrilt efter svar att bifoga en rapport till kund.
Eftersom tråden ändå är igång och ni som är här och svarar har insikt och kunskap chansar jag:
Kund köper 130kV och har rejäla anläggningar. och man har byggt allt på samma sätt. 130-20-0,4kV.
Transformatorer 20-04 på 3600kVA matar ställverk med flertalet parallella kablar, tre faser och neutralledare. Jordledarna är anslutna till chassi på trafo och huvudjordningsskena utanför litet ställverk 20kV inrymt i stålcontainer och ligger på stege in till ställverksutrymmet där huvudjordningsskena monterad på pelare sedan förbinds med jordskena inne i botten på ställverksfacken. Neutralledarna i kablarna är anslutna direkt på nollskena i ställverk.
Man matar således med femledarsystem. Man har de största utgående brytarna först och allt eftersom blir de utgående grupperna allt mindre. Halvvägs in kopplar man ihop nolla och jord? Sedan på de mindre grupperna om 160A och lägre har man konsekvent övergått till TN-C ut till undercentraler? Nu pratar vi serverhall, antar det är många laster med switchade nätaggregat? Så en av vinsterna med TN-S sabbar man ju direkt här?
Fråga: Var finner jag stöd i regelverk som jag kan hänvisa till när jag skriver en avvikelse i besiktningsprotokollet?
Vart står det att man inte får gå från TN-S till TN-C?
Efter att ha sökt som fan finner jag faktiskt svaret här i en annan tråd så jag ursäktar ännu en gång min trådkapning och som nykomling vill jag ge er alla beröm, kul med så dedikerade medlemmar!!
//Marcus
Last edit: 15 maj 2025 10:52 by Marcus Norlander. Orsak: Uppdatering, har funnit svar på frågan