Lite nyhetsmässigt, ventilationsrör för skyddsrum som monteras i skyddsrummet i händelse av krig. Ska inte de potentialutjämnas när det monteras egentligen?
De förs in i byggnaden utifrån men samtidigt är det ju ingen ventilation förrän de monteras....
Om rören kan föra in en potential utifrån (t.ex jordpotential) så instämmer jag i att de ska skyddsutjämnas. Vet dock inte om det gäller speciella regler för skyddsrum.
Den kan absolut föra in en jordpotential om du anstränger dig. Frågan är om den är ansluten till jord på andra sidan väggen med mindre än att någon "hjälper till på traven". Det är inte lika självklart. kan inte utläsa det på ritning. Ser ut som om du har en stötvågsventil som går genom skyddsrumsväggen, den leder säkert ström förträffligt. Den mynnar i ett schakt på utsidan under mark som leder upp till marknivå. Normalt sett är schaktet stängt med lucka. Vid krig så tar du bort luckan, monterar en ventilationskanal på utsidan som går upp ovan marknivå och hämtar luft. Lika så monterar du ventilations-kanaler inne i skyddsrummet.
Inga särskilda regler när det kommer till skyddsutjämning i skyddsrumsreglerna som jag känner till. De avhandlar inte elsäkerhet med undantag för jordfelsbrytare. Jag brukar läsa dom tillsammans med elinstallationsreglerna.
Spontant tror jag inte någon tänkt på potentialutjämningen av krigsventilationen tidigare. I vart fall har jag aldrig sett någon skyddsutjämning av dom. Rören går ju inte att ansluta eftersom dom ska ligga demonterade i ett annat förråd fram tills den dag det blir krig. Det skulle vara om man ansluter stötvågsventilen. Frågan är hur? Och om det går utan att du försämrar en tät anslutning av ventilationskanalerna? (Får jag välja mellan senapsgas och främmande jordpotential så är valet enkelt)
Intressant fråga. Känns som att det borde finnas regler eller åtminstone en tanke bakom hur skyddsrum utformas. Det vore ju inte bra om man lämnade helt öppet för fi att spänningssätta ventilationsrören utifrån. Å andra sidan kanske skyddsutjämning är dåligt ur EMP-synvinkel man jag tror inte det. En faktor är ju hur rören är förlagda inne i skyddsrummet, dvs i vilken grad de är samtidigt berörbara med andra ledande delar.