Anslutning av bygg el

09 apr 2018 18:46 #1 av Niklas Hansson
Tjenare

Kanske en dum fråga men har aldrig "anslutit tillfällig el" (byggström ) för en villa byggnation förut och undra om det fanns nån som vet ett bra / prisvärt elskåp ? Och vad är det man oftast säkrar av bygg strömen till en villa byggnation på 300 kvm ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2018 19:15 #2 av Tommy
Svar från Tommy i ämnet Anslutning av bygg el
Går det inte att montera ett markmätarskåp?
Då slipper du tillfälliga lösningar samt har byggström under projektet?

09 apr 2018 19:24 #3 av Niklas Hansson
Kan man sätta det vid tomt gränsen och elleverantören ansluter servicen direkt ? beror lite på hur mycket dem skall schakta och så också .

09 apr 2018 19:52 #4 av Patrik Hedlund

Niklas Hansson skrev: Kan man sätta det vid tomt gränsen och elleverantören ansluter servicen direkt ? beror lite på hur mycket dem skall schakta och så också .

Ja, det är det som är det fina med ett markmätarskåp! Då har man dessutom trefasuttag och schukouttag på sidan utav skåpet så att man har byggströmmen löst.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

09 apr 2018 19:52 #5 av elmont
Svar från elmont i ämnet Anslutning av bygg el
Hos oss beställer man (byggherren) vanligtvis byggström av nätägaren och dom kommer med ett skåp för mätare och uttag som monteras vid tomtgräns. Dom vill inte att man ska hålla på med "provisoriska" lösningar och jag kan inte annat än hålla med.

11 apr 2018 06:23 #6 av Niklas Hansson
Pratade med vattenfall idag och dem ville ha ett mätar skåp inom 5m radie från deras kabelskåp med plats för elmätare . Och därifrån får jag dra en kabel till tomten för byggström. Vet nån något bra skåp för detta ändamål?

11 apr 2018 06:56 #7 av elmont
Inte menar dom att du ska dra en kabel utanför tomten? Du får bara dra kabel och sätta mätarskåp/kabelskåp på den egna tomten. För utanför tomten får du inte ha nått om du inte har koncession vilket du ju inte har utan det har nätägaren.

11 apr 2018 08:04 #8 av Torbjörn Forsman

elmont skrev: Inte menar dom att du ska dra en kabel utanför tomten? Du får bara dra kabel och sätta mätarskåp/kabelskåp på den egna tomten. För utanför tomten får du inte ha nått om du inte har koncession vilket du ju inte har utan det har nätägaren.

Begrepp som tomt eller fastighet finns inte med i koncessionsregelverket, och det koncessionsreglerna hindrar är att överföra elektrisk energi för annans räkning, den har inget att göra med om en del av en anläggning som man behöver för sin egen energiförsörjning råkar ligga utanför ens egen mark. Se t ex Michell Anderssons inlägg i www.fluxio.se/forum/6/35242.html .

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

11 apr 2018 14:06 - 11 apr 2018 14:07 #9 av Örjan Borgström
Koncessionsreglerna är en snårig historia som förhoppningsvis får en lösning i den utredning som regeringen har tillsatt där Elsäkerhetsverkets GD ska utreda om nuvarande koncessionsbestämmelser är relevanta.

Idag är det så att all förläggning av starkströmskabel är koncessionspliktig enligt lag. Sedan har regeringen givit ut en förordning som undantar t ex förläggning av kabel inomhus och kabel från bostadshus till uthus samt en del annat.
Däremot är inte kabel till bostadshus från t ex markmätarskåp undantagen, men om nätägaren som har koncession för området sätter upp ett markmätarskåp får man anta att de inte kommer att anmäla detta då de själva är sakägare.

Detta blir ännu mer komplicerat om du har en privat ägd solcellspark utanför din byggnad. Där kan nätägaren som har koncession för området protestera då det är konkurrens.

Vi får hoppas på en modernisering vartefter.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Följande användare sa tack: Electrum

11 apr 2018 14:30 #10 av elmont
Så menar du Torbjörn att det skulle vara OK att gräva utanför tomten för att lägga "sin" elkabel, och normalt drar man ingen serviskabel på den egna tomten utan det vanliga är att man lägger ner rör som sedan nätägaren drar sina kablar i. I liten omfattning kar man ett kabelskåp i tomtgränsen, men det har blivit något vanligare men är som sagt fortfarande ovanligt.

11 apr 2018 17:57 #11 av Patrik Hedlund
Syftar inte Vattenfall på ett temporärt byggskåp med plats för elmätare?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

12 apr 2018 08:00 #12 av Torbjörn Forsman

elmont skrev: Så menar du Torbjörn att det skulle vara OK att gräva utanför tomten för att lägga "sin" elkabel, och normalt drar man ingen serviskabel på den egna tomten utan det vanliga är att man lägger ner rör som sedan nätägaren drar sina kablar i. I liten omfattning kar man ett kabelskåp i tomtgränsen, men det har blivit något vanligare men är som sagt fortfarande ovanligt.

Om man ska gräva utanför egen tomt så måste man ju ha klartecken från markägaren först (och, om det är en kabel som ska bli kvar länge och inte bara för byggström, så kanske man ska skriva ett servitut också). Men varken nätbolaget eller någon myndighet har med saken att göra.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

12 apr 2018 08:32 #13 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Anslutning av bygg el
Ja koncessionsreglerna innebär inget automatiskt förbud mot att förlägga egen kabel utanför fastighetsgränsen.

Precis som Torbjörn skriver är först och främst all förläggning utav starkström förbjuden, sen finns det några undantag.
Här hittar du undantagen.
Förordning (2007:215) om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen (1997:857)

Som man kan läsa i §6 så anges det inget om fastighetsgränser, utan bara att det måste vara ett internt nät och att det gäller elöverföring till byggnader och anläggningar i bostadshusets närhet.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

12 apr 2018 15:16 #14 av elmont
Ja backar i mitt påstående. Det som fick mig att tänka snett var att här brukar nätägaren gräva fram sin kabel till tomten för att sätta byggskåpet där sedan skarvar man in kabeln till huset när färdiganmälan kommer. Men naturligtvis händer det att man får ha byggskåpet en bit på sidan om och sedan dra "sladdar" till bygget. :blush:

12 apr 2018 20:01 #15 av Niklas Hansson
Jo det gör dem

12 apr 2018 21:42 - 12 apr 2018 21:48 #16 av Claes Börjesson

Niklas Hansson skrev: Kan man sätta det vid tomt gränsen och elleverantören ansluter servicen direkt ? beror lite på hur mycket dem skall schakta och så också .

Jag har vattenfall, de ville absolut att jag skulle sätta fasadmätarskåp. Efter lite övertalning fick jag dit ett markmätarskåp som jag satte vad vi trodde i tomtgräns. det kom dock cirka 1.5 meter fel (mitt fel, kommunens lantmätare kom för sent), Ingen kommer dock någonsin att bry sig, ute på landet med bara skog.

Så tänk efter att det verkligen sitter på tomtgräns eller lite innanför (max 50 centimeter enligt min kommun).

Verkligen bekvämt med markmätarskåp, kabeln in i huset ( enkel kolonistuga) är min egen. så den kan jag själv flytta när och om jag bygger ett riktigt fritidshus

Sidan laddades på: 0.061 sekunder

Senaste foruminlägg