Stall/Ridverksamhet

24 mar 2018 08:58 #1 av Gunnar Roos
Jag fick frågan av en kund ,"kan du lägga kablarna i sadelkammaren i kabelkanaler"?.

kunden ringde sitt försäkringsbolag och frågade samma sak,försäkringskillen meddelade att" använder elektrikern kabel typ EQLQ så är det ok" :huh:

Vet någon om ellister/kabelkanaler får användas i lantbruk/hästverksamhet när det gäller strarkströmskablar?.
Har tittat i Handbok" 2011:1 för elinstallationer i lantbruk och hästveksamhet" Där nämns att infälld installation ej är tillåtet mm.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 09:17 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Stall/Ridverksamhet
Vad jag förstår är gnagarangrepp det enda skälet till att infälld förläggning är förbjuden. Man vill ha uppsikt över kablarna, eller ge dem ett extra mekaniskt skydd. En (utanpåliggande) kabelkanal kan jag därmed inte se några problem med, om den inte är stor nog att även rymma möss.
Följande användare sa tack: Gunnar Roos

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 10:01 #3 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Stall/Ridverksamhet
Allmänt råd för din installation:
Glöm inte det som finns i SS 436 40 00. Och jag menar inte bara del 7 då utan snarare de allmänna delarna.

Det finns exempelvis korrosiva ämnen, andra djur än gnagare o.s.v. att ta hänsyn till.

ENs handbok är bra, men i vissa punkter är den till och med direkt felaktig och dessutom i konflikt med SS. Den ger heller inte en komplett anvisning utan blir ett komplement till SS. Och bygger du korrekt enligt SS så ska handboken egentligen inte behövas.
Följande användare sa tack: Gunnar Roos

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2018 11:21 #4 av Örjan Borgström
Nja, inte behövas, det finns några kompletterande regler i LBK-handboken som är försäkringskrav för ett lantbruk. Så den ska inte underskattas.
Sen är den tyvärr inte helt uppdaterad idag, men som Michell skriver ska den läsas som ett komplement till SS 436 40 00.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2018 18:33 #5 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Stall/Ridverksamhet
Jag får nog stå fast vid min inställning ändå.

Jag har läst 2014 års version ett par gånger och jag får ett förvirrat intryck. Bland annat så rekommenderas i LBK att man inte sätter JFB för frekvensomriktardrifter. Bara en halv sida ner står det dock att det alltid är krav på JFB enligt SS 436 40 00.

Försäkringskraven är dessutom i vissa delar obefogade.

Utöver detta, läser man genom SS 436 40 00 bilaga 51ZA med avseende på klassning av inverkan av yttre faktorer så hamnar kraven i regel högre än de som är ställda i LBK eller så säger de precis samma sak.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 apr 2018 11:35 #6 av Fredrik Sjödin
Svar från Fredrik Sjödin i ämnet Stall/Ridverksamhet
LBK-handboken ligger till grund för försäkringsavtalet mellan försäkringstagare och försäkringsbolag. Det som står i den ska alltså definitivt inte underskattas. Försäkringsbolaget slår ner direkt på om installationen inte följt LBK, oavsett om någon anser kraven "obefogade"eller inte.

Handboken ligger under revidering just nu och komme ut i en ny utgåva under 2019.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 apr 2018 16:24 #7 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Stall/Ridverksamhet
Det där var en öppen dörr och inte det som åsyftades.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.045 sekunder

Senaste foruminlägg