Hjälp ang ex-klassat material

19 dec 2017 19:35 - 19 dec 2017 19:36 #1 av Electrum
Hej, var idag på ett för mig lite udda uppdrag, helt utanför komfortzonen.

Jag skulle kontrollera ifall de elektriska installationerna i ett utrymme uppfyllde ex-kraven för utrymmet ifråga.

Och det mesta, ja allt utom en sak var det inga problem med, sakerna höll klass Ex II 2G, som i detta fall var kravet eller mer än kravet lite beroende på zon i rummet.

Men så sitter det en sån ELKO utpasseringsströmbrytare vid dörren, typ en sådan här:

Och den har mig veterligen inget alls att göra i det där rummet, den sitter alltså i zon 2 för farliga gaser.

Men nu till frågan, finns det något undantag av något slag som kan göra denna knapp godkänd?
Det är ju svagström, till elslutblecket, men jag kan inte tänka mig att det är förmildrande i ett ex-utrymme ...
Knappen sitter precis bredvid dörren till lokalen, dörren leder ut till det fria.

Är det någon som vet vad som gäller, finns det ens en snöbolls chans i helvetet att det kan vara godkänt med den knappen?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2017 21:17 - 19 dec 2017 21:29 #2 av Kari Lund
Ifall trycknappen är ansluten via zenerbarrier eller ingången dit den är kopplad är i en apparat i egensäkert utförande (Exi) kan det vara Ok. Man behöver i så fall kolla att parametrarna för egensäkert uppfylls.
Det man också behöver ha koll på är vilken temperatur klass ock explosionsgrupp gasen hör till för att kunna konstatera att utrustningen är rätt i förhållande till klassningsplanen.
Följande användare sa tack: Electrum

20 dec 2017 10:37 - 20 dec 2017 10:37 #3 av Electrum
Mycket bra tips där. :tummeupp:

Nu kommer jag nog vidare i detta.
Jag hittade denna skrift, som verkar rätt utförlig. Säkert på en ganska grundläggande nivå, men där är jag själv just nu. B)
www.malux.se/files/Ex_regler-normer_kontroll-underhall-2017.pdf

Men det blir till att meddela kunden att brytaren inte säkert är korrekt, det måste kontrolleras om den har barriär eller är kopplad till egensäker utrustning, och kolla vilka U, I, P, L och C och allt det andra som kan tänkas gälla.
Alternativt ken den bytas till en relevant klassad brytare. Den hamnar dessutom i zon2 ifall vi höjer upp den ett par dm vilket antagligen underlättar att hitta en med rätt klass.

Det är inte alls säkert att det blir jag som sen får utvärdera utrustning och klasser osv. Det kan ju lika gärna bli någon ex-konsult. Så jag grottar inte ner mig mer i detta just nu.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL

20 dec 2017 17:31 #4 av Joel Ingolf
Tänkte precis länka till den där PDFen från Malux :)

21 dec 2017 18:36 #5 av Claes Börjesson
Ingen chans att den är godkänd att sitta där ens om om matningen är Exi.

Utrustningen måste garantera att kapacitans/induktans inte överskrider vissa parametrar.

Ett sätt att lösa det hela är att använda det styrsystem (eller vad knappen nu är kopplad till), komplettera med en zenerbarriär som är klassad för 220 Volt på icke Ex-sidan och sedan sätta en kontakt/strömbrytare som är Ex-godkänd vid dörren ifråga.

En trycknapp som jag kan rekommendera är Bartec typ 07-3363-1820 som jag själv har använt flera gånger.

www.plccenter.co.uk/Buy/BARTEC/0733631820?redirect=true
Följande användare sa tack: Electrum

21 dec 2017 19:21 #6 av Electrum
Jag kan uppdatera lite hur det går i ämnet.
Igår em och sen idag har jag haft lite telefondiskussioner med kunden ang denna knapp, och de har haft lite snack själva mellan olika instanser i organisationen.
Jag ifrågasatte igår om det ens behövs knappöppning till dörren.
Och detta förslag togs på allvar, och idag har beslutet blivit att knapp och elslutbleck tas bort för att lösa problemet.

21 dec 2017 20:10 #7 av Kari Lund
En trycknappen är inget problem i en Exi-krets så länge som den inte innehåller någon elektronik som kan lagra energi (kondensatorer, spolar eller någon form av energikälla) kommer denna att klassas som "enkel apparat" och behöver därför inte att vara i Ex-utförande.

23 dec 2017 21:09 #8 av Claes Börjesson
På ingen av de anläggningar jag jobbat (senaste 10 åren) så har man INTE tillåtit, en icke EX-klassat material i ett klassat utrymme.

Sidan laddades på: 0.034 sekunder