Förläggningssätt A1

18 dec 2017 20:17 #1 av Lars Blomkvist
Tjo

Ang Förläggningssätt A1 - infälld förläggning.

Exempel: Om en huvudledning går igenom en vägg ca 50 cm, ska man göra beräkningen på infälld då?
Det är ju trots allt sämsta länken på kedjan.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2017 22:52 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Förläggningssätt A1
Kanske t.o.m A2 ... B)

Men visst finns det någon poäng med att gå enligt tabell A1 eller A2, då har man dimensionerat på absolut säkra sidan.
En kortare bit, särskilt om det är lodrät förläggning i ett grovt rör, blir ju dock som regel lite bättre kylning än tabellen.
Jag själv skulle kunna tänka mig att dimensionera med en svår tabell och samtidigt maximera på strömvärdet.

Ja i alla fall om det finns anledning att tro att maxlasten kommer uppstå någorlunda intermittent.
Jag är ingen vän av tanken på att ha kablar som är 60+ °C varma 24/7. Är det konstant maxlast tycker jag att man faktiskt dimensionerar upp ett steg i area för att hålla ner temp lite för att inte påskynda åldringen utav kabeln, samt att slippa elda upp effekt i onödan.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2017 06:18 #3 av Christer Djerf
Finns ofta en vinst i att dimensionera driftsekonomiskt. Dvs ligger man nära maxbelastning under stor del av dygnet kan det bli billigare över tid att gå upp i dimension för att minska effektförlusterna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.036 sekunder

Senaste foruminlägg