I Branddocen står det inget alls om förläggningsätt av matning.
Bara att kablar förläggs avskilt i klass el30 eller motsvarande, det senare gäller inom de brandceller som betjänas av hissen med undantag för hisschaktet!
Jag har aldrig hört talas om detta tidigare, och jag har varit i kontakt med en hissleverantör samt kollat igenom hisstandarden ( äldre utgåva dock) men inte kunnat utläsa något om att det skulle vara så att matningen var tvungen att gå hem till huvudcentral.
Tänker att här bör finnas någon som jobbar med besiktningar av hissar som kan detta på sina fem fingrar
Jag skulle tro att man (brandingenjören) gör en bedömning från fall till fall.
Orsaken till att man vill skydda matningen till hissen är ju att en brand inte får orsaka strömavbrott till hissen och därmed fara för personerna i den.
I ditt tänkta fall skulle alltså hissens matning i praktiken vara "oskyddad" dom 400 metrarna mellan din gruppcentral och huvudcentralen. Jag tror inte att det skulle passera en besiktning.
I dom senaste projekten jag varit inblandad i har det varit skyddad matning ända till huvudcentral
Jag har sökt svar från en besiktningsman. Kan återkomma när jag fått kontakt med honom.
Men kabeln är ju skyddad från brand.
Antigen genom att den är brandsäkert förlagd (rör i betongplatta) eller att den är av brandsäkert utformande.
Den enda tänkbara förklaringen till att man inte kan mata från en undercentral är väl att det finns större risk för driftstörningar, om någon ska komplettera i centralen vill man såklart ha spänningslöst!!
Men det kan ju hända vid inkommande central med såklart, men jag tror risken är mindre där!
Ja det är det! Jag har pratat med oberoende besmän och hisstillverkare. Så länge inget specifikt krav står i Brandoc är det okej!
Men det gäller och se upp lite där, kollade en annan handling där som hade skrivit ut att det skulle vara en huvudledning. Förut så var det ett krav, men vet inte i vilken standard det försvann!