Skarvsladd och flyttbart objekt

30 aug 2017 07:35 #1 av Fredrik Morin
Nu är det så här, jag jobbar inte som elektriker men jag skulle behöva lite hjälp. Det är så att kund har flyttbar utrustning vars stickpropp är monterad på så sett att skyddsjorden är den som går först. Dvs denna e kortare en fas å nolla. Det jag skulle behöva hjälp med är vilken paragraf och var det står att jorden ska vara längre

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2017 15:01 #2 av elmont
Och varför skulle du behöva vifta med en "paragraf" för en så enkel och självklar säkerhetshöjande sak?????

30 aug 2017 15:36 - 30 aug 2017 15:38 #3 av Fredrik Morin
för att från tillverkaren är det tydligen inte självklart..
tillverkaren viftar bara bort det...

30 aug 2017 16:15 #4 av Ronnie Lidström
Vad är det för produkt? Är den CE-märkt?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

30 aug 2017 18:03 #5 av Fredrik Morin
ja produkten är CE märkt. men det är en leverantör till tillverkaren av produkten som bråkar och tyvärr har tillverkaren inte mycket alternativ att byta leverantör då det är produktspecifikt problem jag vill undvika att hänga ut företag och underleverantör

30 aug 2017 19:57 #6 av Torbjörn Forsman
Vad är det för typ av stickpropp? Schuko, CEE eller någon annan sort? Är det själva stickproppen som är missbildad från fabrik eller har produkttillverkaren själv modifierat den på något sätt?

Jag skulle tro att man får titta i gällande standard för aktuell typ av stickpropp (SS, EN, IEC, ISO etc) för att hitta en paragraf att slå i huvudet på vederbörande.
Är det förresten i Sverige eller någon annanstans som produkten ifråga ska användas?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

30 aug 2017 21:36 #7 av Fredrik Morin
produkten är avsedd för den eropeiska marknaden. shucko.. det är deras leverantör av färdigmonterad stickpropp som inte håller måttet dvs sladdställ. lös stickpropp monterat på sladd. och det är därför jag vill hitta standarden så jag kan visa på att hallå så ska ni inte göra....

30 aug 2017 22:53 #8 av Richard
Har du rätt i din sak? Skicka upp en bild på själva stickproppen...

31 aug 2017 07:53 - 31 aug 2017 18:01 #9 av Fredrik Morin
så här ser det ut

Bilagor:

31 aug 2017 08:17 #10 av Ludde Svensson
För de flesta är ju detta med längre skyddsjord självklart och det man alltid får lära sig i böcker etc. Hittar man ingen paragraf kanske man kan hävda
PRAXIS
bland yrkesmän?

31 aug 2017 08:27 #11 av Mikael Malmgren
Om inget annat så hänvisa till elsäkerhetsverkets hemsida, det är ingen föreskrift men de är ganska så tydliga i sina beskrivningar till privatpersoner om hur det skall utföras.

Sladdar - jordade

Rätt monterade stickproppar och sladduttag med skyddsjord ska vara monterade så här:

•Sladdar för skyddsjordade apparater ska ha tre ledare
•Den grön- och gulrandiga skyddsledaren — som ska rädda liv när det blir fel — är ansluten till jordskruven
•Denna är märkt med jordtecknet (symbol) och sitter på jordblecket. Skyddsledaren ska vara lite längre än de andra ledarna. Den ska lossna sist om ledarna släpper vid dragning i sladden.
•Det är viktigt att sladdens hölje (mantel) är införd under avlastningsklämman
•Kontrollera att ledarna ligger på rätt ställe.

SLADDAR OCH STRÖMBRYTARE

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.

Installatörsbehörighet: A
[img size=75]
www.elektroinvent..se

mikael.malmgren@elektroinvent..se

31 aug 2017 08:43 #12 av Torbjörn Forsman
Jag ser nu att det alltså inte är stickproppen som det är något fel på, utan montaget av kabel i den som lämnar en del övrigt att önska. Eftersom stickproppen sitter monterad på en CE-märkt utrustning så beror det på vad det står i den produktstandard som den är provad efter (t ex EN 60335 om det är en hushållsmaskin, elverktyg eller liknande, EN 60950 om det är något datorliknande, EN 61011 för elstängselapparater, det finns många fler standarder också), om det är godkänt eller inte.

Jag kan citera ur 2002 års upplaga av EN 60335-1:

27.3 If a detachable part having an earth connection is plugged into another part of the
appliance, the earth connection shall be made before the current-carrying connections are
established. The current-carrying connections shall be separated before the earth connection
when removing the part.
For appliances with supply cords, the arrangement of the terminals, or the length of the
conductors between the cord anchorage and the terminals, shall be such that the currentcarrying
conductors become taut before the earthing conductor if the cord slips out of the cord
anchorage.
Compliance is checked by inspection and by manual test.

Enligt just den standarden så måste alltså de strömförande ledarna bli sträckta innan skyddsjorden blir det, om kabeln dras loss från dragavlastningen.

Men ta reda på vilken standard apparaten är provad efter (det bör stå i CE-tillverkardeklarationen / declaration of conformity) och kolla om motsvarande texter finns i den standarden. Tyvärr är inte alla de här elsäkerhetsstandarderna så välskrivna, det har hänt att man har missat att reglera viktiga saker i en del av dem.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

31 aug 2017 15:07 - 31 aug 2017 15:08 #13 av Bo Siltberg
Kan tillägga att SS-EN 60884 gäller för stickproppar, uttag och skarvsladdställ. Där finns följande lydelse:

14.9 Rewirable portable accessories with earthing contact shall be designed with ample space for slack in the earthing conductor so that, if the strain relief is rendered inoperative, the connection of the earthing conductor is subjected to strain after the connections of the current-carrying conductors and, in case of excessive stress, the earthing conductor will break after the current-carrying conductors.

Följande användare sa tack: Torbjörn Forsman, Michell Andersson, Mikael Malmgren, Electrum

Sidan laddades på: 0.139 sekunder

Från Facebook-gruppen