kompletterande skyddsutjämning?

26 aug 2017 18:52 #1 av Timmy
Hej.
Jag ska installera diverse motorer till skruvar och elevator på 2 st plåtsilos som står bredvid varandra men inte har "metallisk" kontakt med varandra.
Den elektriska utrustningen matas från samma apparatskåp och jag uppfyller kraven på automatisk frånkoppling vid fel.

Finns det något krav på att förbinda dessa med varandra? (industrilokal)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2017 19:19 #2 av Michell Andersson
Spontana svaret är nej. Särskilt om de kommer från samma skåp då det rimligtvis inte sker något större spänningsfall vid fel i ena apparaten relativt de andra (om det inte visar sig vara väldigt hög impedans i skyddsledaren).

Och oberoende detta så finns inget sådant krav formulerat för den typen utrymme.

Vad man dock bör tänka på:
I industrier är det inte ovanligt att kulorna i axellagren äts upp av övertonsströmmar vid frelvensomformarmatning då de vandrar vidare ut genom främmande ledande del via axeln. Brukar se ut som ett typiskt sick-sack-mönster över kulorna med tiden. Vad många tillverkare då rekommenderar är funktionsjordning av motorernas hölje för att erbjuda en bättre mer lågimpedant alternativ returväg. Ganska vanligt att man ser gulgrön ledare för detta trots att det inte är tal om någon form av skyddsutjämning.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Magnus H, Torbjörn Forsman

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2017 21:21 #3 av Torbjörn Forsman
Ett annat sätt att slippa lagerströmmar är att se till att motoraxeln blir isolerad från den mekanik som den ska driva. T ex med en remtransmission eller en axelkoppling med gummimellanlägg.

Men det hjälper inte om problemet är att interna magnetfält i motorn inducerar en spänning längs med rotorn, som ger upphov till en ström via lagren och statorstommen. Ett fall där man faktiskt har tänkt på detta är i små enfas asynkronmotorer för fläktar i luftvärmepumpar mm, där är ofta det ena kullagret av en specialtyp med keramisk beläggning på ytterringen så att lagret isoleras från den motorgavel det är inpressat i.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2017 08:29 #4 av Michell Andersson

Torbjörn Forsman skrev: Ett annat sätt att slippa lagerströmmar är att se till att motoraxeln blir isolerad från den mekanik som den ska driva. T ex med en remtransmission eller en axelkoppling med gummimellanlägg.

Men det hjälper inte om problemet är att interna magnetfält i motorn inducerar en spänning längs med rotorn, som ger upphov till en ström via lagren och statorstommen. Ett fall där man faktiskt har tänkt på detta är i små enfas asynkronmotorer för fläktar i luftvärmepumpar mm, där är ofta det ena kullagret av en specialtyp med keramisk beläggning på ytterringen så att lagret isoleras från den motorgavel det är inpressat i.

Jo, har sett det, och det är en BRA lösning. Ur ett störningsperspektiv så kvarstår dock en kapacitiv koppling till rotorn även med keramiska beläggningar, men det räddar ju lagret! I slutändan så kan man behöva funktionsutjämna i alla fall för att se till att störströmmar och deras resulterande magnetfält hålls i lågimpedanta kretsar och därmed står under större kontroll än utan funktionsutjämning.

Roligt ämne! :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2017 18:29 #5 av Timmy
Hej
Allt är kontaktorstyrt så några sådana lager problem är inte aktuellt. Jag är mest ute efter att leva upp till elsäkerhetsregler och göra en bra anläggning.
Tack för svaren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.057 sekunder

Från Facebook-gruppen