Enligt nyare standarder så ska ju central som är monterad på brännbart underlag ha "rygg".
Har letat efter motsvarande bestämmelse i äldre standarder, men har inte hittat något. Tidsmässigt så talar vi 60-/70-tal.
I äldre installationer så monterades ju elcentralen ofta på en eternitskiva, men jag hittar ingen paragraf som föreskriver detta. Någon som kan svaret på detta?
Det står då åtminstone i föreskrifterna från 1939:
KFS Ser. A 1939:4 skrev: § 18. Ställverk och centraler
a. Icke isolerade spänningsförande delar i ställverk och centraler skola vara monterade på obrännbart underlag. I övrigt skola ställverk och centraler med nedan angivna undantag bestå av åtminstone svårantändligt material. Undantag medgives för centraltavla i icke brandfarligt rum, om antingen den genomgående effekten icke överstiger 10 kW eller tavlan är försedd med flamskyddande beklädnad och den genomgående effekten icke överstiger 25 kW.
Hej.
Nu har jag en kund var mätartavla och central sitter monterade bredvid varandra på en trävägg och har en eternitskiva mellan vägg och central/mätartavla.
Kunden vill ha bort eternitskivan, och troligen den gamla diazed-centralen (inte helt säkert, men är bytet ett krav för att få bort eternitskivan så blir det garanterat ett ganska lätt beslut).
Så centralen är en lätt match, men hur gör vi med mätartavlan tro?
Måste/bör den ha obrännbart material bakom sig?
Om man byter den till en ny, så är väl de nya också med öppen baksida? Det finns kanske bakstycke som tillbehör ...
Hjälp mig. Jag har också svårt att hitta något handfast i reglerna att luta mig mot!
515.1
Materiel ska vara vald och monterad så att skadlig påverkan mellan elinstallationen och andra, icke-
elektriska installationer, undviks.
Materiel som saknar bakstycke ska endast monteras på byggnadsdelar om följande fordringar är
uppfyllda:
– spänningssättning av byggnadsdelen är förhindrad
– brandavskiljning är anordnad mellan materielen och brännbara byggnadsdelar.
Om byggnadsdelarna är obrännbara och inte är av metall fordras normalt inga tilläggsåtgärder. Om
byggnadsdelarna är brännbara eller av metall ska följande fordringar tillämpas:
– om byggnadsdelen är av metall ska den anslutas till skyddsledaren eller till
skyddsutjämningsledaren i enlighet med kapitel 41 och kapitel 54.
– om byggnadsdelen är av brännbart material ska materielen avskärmas från den med ett skikt av
isolerande material som har brännbarhetsvärdet FH1 enligt SS-EN 60695.
Bakstycke eller icke ledande/brännbart material, eller tolkar jag det fel?