Paxfläkt placering/lösning!?

09 jan 2017 08:46 - 09 jan 2017 08:48 #1 av Starkström
God förmiddag! Här har inte planering gått rätt till, så frågan är finns det någon räddning? :smack:

Höjden ligger för hål paxfläkt 182 cc från golv. Och det ska upp en handdusch.

Så Zon 1 IP 44, fast kommer såklart utsättas för vatten då skall det ju vara IP x5 tolkar jag det. Då är ju inte denna godkänd även fast den är dubbelisolerad och Ip44.

Frågan är då, finns det någon lösning? Såg att en Paxfläkt (calima tror jag den hette) kan drivas med 12v. Är det en godkänd lösning?

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jan 2017 19:52 #2 av Bo Siltberg
Ja det är väl bara att lyfta taket en halvmeter och flytta upp fläkten lika mycket. Det ser inte ut att vara 2 meter ens. Ska man behöva kröka rygg för att duscha där??

Jag tolkar IPx4 som dusch och IPx5 som vattenslang, så IPx4 ska räcka. Det ska i så fall vara ett jetduschhuvud som medvetet riktas rakt mot fläkten. Fläkten bör i normala fall inte bli alltför duschad där den sitter, men det är kanske bara jag som står vänd mot duschblandaren och alltså företrädesvis riktar duschmunstycket bakåt.

12 V ger ju säkerhet mot elchock, men hjälper inte mot livslängden.

10 jan 2017 20:24 #3 av Starkström

Bo Siltberg skrev: Ja det är väl bara att lyfta taket en halvmeter och flytta upp fläkten lika mycket. Det ser inte ut att vara 2 meter ens. Ska man behöva kröka rygg för att duscha där??

Jag tolkar IPx4 som dusch och IPx5 som vattenslang, så IPx4 ska räcka. Det ska i så fall vara ett jetduschhuvud som medvetet riktas rakt mot fläkten. Fläkten bör i normala fall inte bli alltför duschad där den sitter, men det är kanske bara jag som står vänd mot duschblandaren och alltså företrädesvis riktar duschmunstycket bakåt.

12 V ger ju säkerhet mot elchock, men hjälper inte mot livslängden.

Tack för ett svar! Tyvärr är detta en källare så det är vad det är :P
Ja, det är på gränsen där för IP x4 eller x5.
Den länk jag kollat på ( www.smarthem.se/ip_klasser_zoner.php ) står det Zon 1 IP 44 sen detta inom parantes.
(- b) Elmateriel som utsätts för vattenbesprutning, t ex vid rengöring vid offentliga badinrättningar, ska minst ha kapslingsklass IPX5.)

Tråkiga med Calima fläkten är ju utseendet, Annars känns ju 12V lämpligast just vid detta tillfälle.

Sidan laddades på: 0.079 sekunder