Trånga ledande utrymmen

08 dec 2016 07:55 #1 av Fredrik Wall
Ska koppla in ett kylaggregat till ett kylrum, detta aggregat sitter dockat i kylrumsväggen.
Produkten är självklart från Italien och tillverkarens anvisningar fordrar bara trög säkring 10A.

Kylrummet är en "låda" i aluminium med golvyta invändigt runt 9 m² och känns lite som en riskkonstruktion ur elsynpunkt.
Min fundering är om kylrummet skulle falla under trånga ledande utrymmen, den som ska gå in i rummet är ju tvungen att ta i handtaget för att öppna dörren, rummet är stort men i 706.1 står även detta.

"Avsnittet kan tillämpas även på utrymmen med elektriskt ledande omgivning där in- eller utgång för person är så trång, att personen oundvikligen med kroppen kommer i beröring med den elektriskt ledande omgivningen, t ex metalltankar med manhålsluckor."

Att utföra kompletterande skyddsutjämning på hela kylrummet känns som ett stort projekt, men att skydda alla installationer som berör kylrummet med JFB kanske är befogat här, dock kan jag tänka mig att kunden inte vill ha JFB på aggregatet men det går ju att ordna larm/indikering på JFB.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2016 10:56 #2 av Mats Jonsson
Det citat du gör till 706.1 kommer inte från svensk standard, det är en kommentar till standarden.

Men i svensk standard står det:
"Fordringarna gäller inte för utrymmen där en person obesvärat och fritt kan röra sig under arbetet."

Min bedömning är att kylrummet inte är att betrakta som ett trångt ledande utrymme. Risken som behandlas i 706 gäller om en person kan komma i kontakt med de ledande delarna med en avsevärd del av kroppen. Det vill säga om en stor del av kroppen har kontakt med jord minskar kroppens resistans och vi får en ökad ström, kanske så stor att frånkopplingstiderna i avsnitt 411 inte ger fullgott skydd. Men att gå in i ett kylrum på 9 kvmm innebär inte att kroppen får god kontakt med jordade föremål. Dörrhandtaget är inte intressant i detta sammanhang. Det handlar också om att ha möjlighet att kunna avbryta denna kontakt, det är därför man i kommentaren talar om man manhålsluckor. Det är väsentlig skillnad om man kan gå ut genom en dörr än om man ska krypa ut genom en lucka.

Exempel på trångt ledande utrymme kan vara när man måste luta ryggen mot en ledande vägg för att kunna komma utföra sitt arbete. Eller arbete i vissa typer av master.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Fredrik Wall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.039 sekunder

Senaste foruminlägg